Annonce
Ugeavisen Ølgod

Matematik og biologi kan også læres ved leg

Lærer i 2. og 4. klasse i Årre, Thomas Juul, er vild med sansehaven, hvor han selv har opdaget, at der findes colaurter. Han synes ikke, det er svært at arrangere indlæring med bevægelse i aktivitetsområdet Byens Rum. Foto: Tatjana Johnsson
Annonce

Årre: Byens Rum skal ikke kun være et hæng-ud-sted efter skole. Det skal bruges til indlæring  i skoletiden lige fra matematik til gymnastik.

Tina Berg Kyndesen fra Outrup er pædagog på Årre Børnecenter.

- Børnene og jeg har arbejdet hele processen fra byggeplads til aktivitetsområde ind i vores dagligdag det sidste års tid og har fulgt det på nærmeste hold, siger hun og tilføjer:

Pædagogen Tina Berg Kyndesen kan sagtens finde på alternativer, når de mindste gerne vil på skaterbane eller lignende, som de stadig ikke er store nok til at bruge som forventet. - Vi har blandt andet rutsjet i regnvejr på skaterrampen, siger hun. Foto: Tatjana Johnsson

- Det passer så fint med Byens Rum og alle aktiviteterne i forhold til, at vi også er DGI børnehave. Det handler om at få sig rørt. Selvom vores børnehavebørn er for små til at skate på banen, så bruger de den bare på anden vis og får trænet deres motorik. Børnene tog tilløb kom op på banen og rutsjede ned af den i regnvejr. De havde en fest.

Fokus på leg og bevægelse

  • Årre Børnecenter er DGI certificeret.
  • Det vil sige, at man har målrettet fokus på, at leg og bevægelse er en integreret del af hverdagen i alle læringssituationer.
  • Faglig undervisning og bevægelse er ikke skilt ad, da det netop er bevægelsen ind i fagene, der giver de bedste resultater i forhold til børnenes trivsel, læring og personlige udvikling.
  • Bevægelsen er en del af den røde tråd i forhold til at skabe sammenhæng mellem børnenes liv på tværs af dagtilbud og skole.
  • Et stærkere fokus på kropslig dannelse og fysisk aktivitet i hverdagen kan være med til at skabe bedre trivsel for børn og unge – både fysisk, socialt og mentalt.
  • Den pædagogiske tilgang og det sociale miljø er afgørende faktorer, hvis idræt, leg og bevægelse skal fungere som et redskab til at skabe trivsel og motivere børn til at vælge et aktivt liv.



Annonce

Matematik udenfor

Thomas Juul fra Esbjerg er lærer, og underviser 2. og 4. klasse.

- At vi er DGI certificeret vil sige, at vi skal sørge for bevægelse i undervisningen, og det er nu helt oplagt at føre ud i livet i forhold til Byens Rum. Vi har til eksempel lige været ude og måle området op i en matematiktime, og så lærer vi en masse om biologi, omtanke og bæredygtighed nede i sansehaven, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ølgod

25-års jubilæum

Annonce