Annonce
Ugeavisen Ølgod

Varme fiskevarer og en beskidt køler kostede butikkens elitesmiley og en bøde

Der var kontrolbesøg i Dagli'Brugsen den 9. maj - det er en søndag. Foto: Google Street View
Butikken havde en elitesmiley. Men den forsvandt ved et kontrolbesøg søndag den 9. maj.

Sig: En køler var defekt, og en anden køler var beskidt. Det afslørede et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. Der var var kontrol søndag den 9. maj.

Det er Dagli'Brugsen i Sig ved Varde, der har fået en sur smiley og et bødeforlæg på 5000 kroner. Ved kontrolbesøget mistede butikken sin elitesmiley.

Den sure smiley skyldtes blandt andet en køler med fiskeprodukter - en såkaldt salgskøler. Den var defekt, og dermed var den for varm. Køleren blev målt til en temperatur på 12,2 grader.

Annonce

Det blev i køleren fundet: Ni styk gravad laks på 100 gram på 10,4 grader, otte styk varmrøget ørred på 125 gram på 12,1 grader, 21 styk norsk gravad laks på 100 gram på 12,1 grader, 12 stk varmrøget makrel på 150 gram på 9,5 grader. Ifølge Fødevarestyrelsens hjemmeside bør der højst være 5 grader i en køler.

Dagli´Brugsen i Sig gik i straks i gang med at finde salgskølerens svage punkt og lave afspærring på hylderne for at sikre mod, at andre fødevarer blev for varme.

Frugtkøler med skimmel

Men der er også et andet punkt i kontrolrapporten fra Fødevarestyrelsen. I en salgskøler til frugt og grønt blev der konstateret formodet skimmel. Nogle af varerne i denne køler var uden emballage.

I den forbindelse indskærpede Fødevarestyrelsen, at redskaber, udstyr og tilbehør, der kommer i direkte kontakt med fødevarer skal holdes ordentligt rene og om nødvendigt desinficeres.

I Dagli'Brugsen blev der straks iværksat en rengøring af den pågældende køler.

Brugsuddeler Anita Newton oplyser, at Dagli´Brugsen vælger at betale bødeforlægget, altså lader være med at indklage resultatet af kontrolrapporten.

- Vi efterlever nu reglerne, siger Anita Newton.

I forbindelse med en en bøde og en sur smiley, så foretager Fødevarestyrelsen to opfølgende kontrolbesøg, som den pågældende virksomhed selv skal betale for.


Vi efterlever nu reglerne

Anita Newton, brugsuddeler


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ølgod

Elever om efterskoleår med corona, nedlukning og aflysninger: - Demotiverende og ensom periode, men samtidig det bedste år nogensinde

Ugeavisen Ølgod

Frustreret Skovlund-forstander i bøn, inden det hele er slut: - Lad os få to normale uger her til sidst

Annonce