Annonce
Trafik

Borgmester: Flere p-pladser vil føre til flere biler

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ønsker ikke flere p-pladser i byen, da hun mener, at der vil give flere biler og endnu mere trængsel. Foto: Steen Brogaard
Intet tyder på, at der er flere parkeringspladser på vej til bilisterne på Østerbro. Tværtimod ønsker politisk flertal, at flere skiller sig af med bilen og i stedet benytter delebil, cykel eller kollektiv transport.

Der er ikke umiddelbart politisk hjælp at hente fra de to største partier i borgerrepræsentationen, Socialdemokratiet og Enhedslisten, når det gælder om at skabe bedre mulighed for at parkere i København.

Fra Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen lyder det, at bedre parkeringsmuligheder vil betyde endnu flere biler, og så vil der stadig være den samme trængsel og kamp om pladserne.

- Vi vil gerne have folk til at vælge grønne transportmidler - cykler, kollektiv transport og dele-elbiler - og hvis alle borgere i København fik bil, ville vi ikke komme nogen vegne, siger siger og mener dermed, at bedre parkeringsforhold ville gøre det mere attraktivt at købe egen bil. Ninna Hedeager Olsen henviser til, at flertallet af københavnske bilister ikke bruger deres bil til hverdag, dem ønsker hun i stedet skal benytte sig af delebiler.

Annonce

- Men hvad med dem, som virkelig har brug for en bil for at få hverdagen til at hænge sammen? Hvorfor skal det være så besværligt for dem?

- Jeg forstår godt, at der er københavnere, der er afhængige af bilen, men hvis en stor andel af weekend- og sommerhusbilisterne skiftede til delebiler, ville der bliver bedre plads til dem, som har behovet til dagligt, lyder det fra borgmesteren, som hellere vil prioritere cykelstier og grønne områder end parkeringspladser i de københavnske gader.

Effektivisere anlæg

Socialdemokratiet har valgudspil for de næste fire år spillet ud med, at en tredjedel af al gadeparkering skal væk. Partiets lokale medlem af borgerrepræsentationen, Andreas Keil, lægger dog vægt på, at det er en hensigtserklæring, som skal følge borgernes valg af transportmidler.


Vi må respektere, at nogle mennesker har behov for en bil, men alle er ikke garanteret at kunne parkere uden for ens egen hovedd

Andreas Keil


- Vi vil gerne have flere grønne byrum, cykelstier og kollektiv transport. Men det skal ske i et balanceret tempo, hvor københavnerne kan være med, siger Andreas Keil, som fortæller, at han skam selv har prøvet at parkere tæt ved Nordhavn Station og skulle gå med små børn hjem til lejligheden ikke langt fra Trianglen.

- Vi må respektere, at nogle mennesker har behov for en bil, men alle er ikke garanteret at kunne parkere uden for ens egen hoveddør, siger han.

De konservatives gruppeformand Jakob Næsager mener, at det er at snyde borgerne at uddele flere parkeringslicenser, end der er pladser til og er af den opfattelse, at kommunen burde sørge for, at beboerne kunne parkere langt nemmere i hverdagen.

- Hvis en biografdirektør solgte flere billetter, end der kunne være plads til i biografen, ville han komme i fængsel, lyder det fra Jakob Næsager, som mener, at politikerne bør tænke i nye baner for at sikre parkering. Han foreslår, at eksisterende underjordiske p-anlæg bliver fuldautomatiske, så der bliver plads til flere biler under jorden. Det ønske tager han med til budgetforhandlerne til efteråret og har bestilt et notat, der kan fortælle, hvad det vil koste.

Annonce

Penge til staten

Såvel Ninna Hedeager Olsen som Andreas Keil er principielt ikke modstandere af underjordisk parkering, men de mener dog, at prisen kan være en faktor, der gør, at det ikke kan lade sig gøre.

- Underjordisk parkering er dyrt, og det vil det også være med et fuldautomatisk anlæg, siger Andreas Keil, og Ninna Hedeager Olsen udtaler:

- Der vil være andre ting, som har en højere prioritet for Enhedslisten.

Hun nævner dog, at sagen kunne være anderledes, hvis Københavns Kommune ikke skulle aflevere over halvdelen af indtægterne fra parkering til staten, som det blev indført for et par år siden.

Annonce
Annonce
Erhverv

Madanmeldere kårer Alchemist til Europas bedste restaurant: To andre københavnske restaurant med i topfeltet

Annonce
Annonce
Alarm112

To yngre mænd er anholdt for knivstikkeri i København Ø

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Bydelen passer til Henrik Palles gemyt: Han bliver så sur, når nogen påstår, at Østerbro er kedelig

Indland

Mere natteliv og farvel til mundbind om lidt: De fleste restriktioner er udfaset i september

Alarm112

20-årig ramt i benet af skud på Østerbro - to er anholdt

Kultur

Nyt galleri: Ro og nærvær er i centrum, mens biler drøner afsted på Lyngbyvej

Alarm112

Omar El-Husseins bror kræver erstatning for fængsling

#72timer

Center for Seksuelle Overgreb på Rigshospitalet afviser hjemløse kvinder: En ond cirkel

Alarm112

17-årig fængslet for at kaste sten foran ambassade

Alarm112

Togdrift indstilles: Demonstranter kaster kanonslag mod Israels ambassade

Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Historie

Der blev spillet på alle tangenter: Da der lå en stor pianofabrik lokalt

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

#72timer

Han er nysgerrig og elsker udfordringer: Kasper skal være hjemløs i 72 timer

Navne

Månedens Buket: Rachel får unge udsatte til at læse for livet

Trafik

For få parkeringspladser til for mange biler: Nogle gange har Julie taget løbehjul fra p-pladsen til hjemmet

#72timer

Grotesk behandling af hjemløse: Når det er håbløst besværligt at hæve sine egne penge

Trafik

Borgmester: Flere p-pladser vil føre til flere biler

Spørg ØsterbroLIV

Spørg ØsterbroLIV: Hvorfor er åbningstiden så kort?

Debat

Borgmester: Renoveringen af Øbro-Hallen skal påvirke foreninger og svømmere mindst muligt

Sport

Tiden er løbet fra arrangørerne: Alligevel intet maraton i København

Klumme

Klumme: Luk skærmen og gå ud i Østerbros butikker

#72timer

Borgmester om manglende løsninger for hjemløse: - Der er vel ikke nok stemmer i hjemløshed

Annonce