Annonce
Østerbro

Bryggeri med stor succes: 90 procent af medarbejderne har en diagnose

Lars Carlsen er indehaver af bryggeriet People like us - Foto: Chili Djurhuus

People Like Us har på to år genereret 60 stillinger, hvor de fleste er for folk med diagnoser, der i ikke passer ind. 6. og 7. marts holder de Danmarks Social Beerfestival i Sparta Hallen.

»Hvordan staver man til Carsten og Gitte?« spørger Sylvester Holm Koppel. Han er 20 år, infantil autist og medarbejder i ’People Like Us.’ Autisme-diagnosen er skiftet ud med art-designer, og han vil gerne se en dukkefilm med en af sine store idoler: Anders Morgenthaler.

Social revolution

På bordet står en kop med en tegning på: »Er det dig, der har tegnet den?« »Ja,« svarer Sylvester og griner: »Jeg kan ret godt lide at tegne, og Anders Morgenthaler er mit store idol,« siger han, mens en medarbejder hjælper ham med at stave til Carsten og Gitte.

Indehaver af bryggeriet People Like Us, Lars Carlsen, smiler og siger:

»Det er præcis det, vi kan som social virksomhed. Vi er i gang med en social revolution, hvor vi har fokus på folks talenter og udvikler dem, i stedet for at se på alt det de ikke kan,« siger han og fortsætter:

»People Like Us er et bryggeri, der skaber gode øl og arbejdspladser for folk, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet,« siger Lars Carlsen og fortæller, at 90 procent af medarbejderne hos People Like Us har diagnoser såsom PTSD, angst, autisme og skizofreni. Men det er ikke det, der er i fokus. Det er deres kompetencer og talenter.

Nu holder vi Danmarks første Social Ølfestival, med øl fra 40 forskellige bryggerier og 15 forskellige lande

»Hver øl har en historie, der er bundet op på vores medarbejdere. For eksempel har vi en danseøl, fordi vi har en medarbejder med autisme og ADHD, Bjarke Østergaard, der er sindssygt god til at danse, og sådan kan jeg blive ved.«

Artiklen fortsætter under billedet.

Annonce

85 % uden arbejde

Lars Carlsen er oprindeligt uddannet specialskolelærer. Da han fik idéen, delte han den med Mikkel Borg Bjergsø bedre kendt som den ene halvdel af mikrobryggeriet, Mikkeller .

»Mikkel var med på idéen med det samme, og han støtter os med sin viden om øl. Han introducerer os til sit netværk, og så har det bare udviklet sig derfra. Og 6. og 7. marts holder vi Danmarks første Social Beerfestival i Sparta Hallen, med øl fra 40 forskellige bryggerier og 15 forskellige lande. Bryggerier der alle har et socialt fokus,« siger Lars Carlsen og smiler over hele ansigtet.

Annonce

Ikke gøre noget forkert

»85% af alle med autisme er ikke i arbejde, men hos os kan de arbejde, fordi vi har skabt en anden type arbejdsplads.

- Hvad er det I kan?

»Hos os vender vi det hele 180 grader. Vi har ikke stillingsannoncer. Vi spørger i stedet vores medarbejdere: ’Hvad er det, du er bedst til?’

Vi skaber begejstring og tillid til det at være en del af fællesskabet,« forklarer Lars Carlsen og fortæller, at tilliden til at de rent faktisk kan noget opbygger medarbejdernes selvværd, og tillid til at de er noget værd, også selvom de er udfordret rent psykisk og har fået fortalt hele deres liv, at de intet kan.

Annonce

De blomstrer hos os

»Det er ret rørende at se, hvordan vores medarbejdere blomstrer hos os. Hos os kan de gøre en forskel, fordi vi ser på deres kompetencer,« forklarer Lars Carlsen og fortæller, at han oplever en diskrepans mellen diagnoser og det almindelige samfund.

»De sættes ofte ind i en ramme, hvor de ikke passer ind, og det udvikler de sig ikke af. Mange af vores medarbejdere har fået af vide, at de skal lære at tage bussen og lære dansk, tysk og matematik. Og i de fleste tilfælde er det den helt forkerte vej at gå,« fortæller Lars Carlsen, og slår fast, at han aldrig haft så dedikerede kollegaer før.

Artiklen fortsætter under billedet.

Annonce

20 tragiske eksempler

»Jeg kan fortælle mindst 20 tragiske eksempler, der er blomstret op her hos os«, siger Lars Carlsen, og peger over på nogle New born-ansigter. Kunstneren bag disse ansigter er en 20-årig kvinde. Lars fortæller, at kvinden i en alder af 13 år fik at vide af pædagogerne på sit bosted, at hun skulle stoppe med at lave ansigterne, fordi de var freaky.

»Hun skulle lære dansk, tysk og engelsk, og så skulle hun lære at tage bussen,« siger Lars og kigger opgivende op i loftet og fortsætter:

»Da hun som 17-årig startede hos os, kunne hun ikke køre med bus. I dag er hun 20, kan tage bussen og i gang med at udvikle sit talent som kunstner, som jo er helt vildt unikt,« siger Lars og peger på new-born ansigterne igen og siger »Prøv lige at se!,« hvor efter han fortæller, at da Mads Geertsen, også kendt som Onkel Reje, så ansigterne, ville han have den unge kvinde til at lave en rekvisit til sit show.

»Det fik han og nu laver vi også merchandise til Danmarks Radios, Onkel Reje,« siger Lars Carlsen og smiler.

Social Revolution Festival By Beer Festival 2020

  • 6. og 7. marts afholder mikrobryggeriet People Like Us Danmarks første Social Ølfestival i Sparta Hallen, Gunnar Nu Hansens Plads
  • Udover at smage på øl fra 40 forskellige mikrobryggerier fra 15 forskellige lande der har det til fællles at de har fokus på det sociale vil der være taler fra: Den sociale kapitalfond, 1000000 stemmer og formand for Kristendemokraterne, Isabel Ardnt
  • Du kan læse mere om festivalen på Facebook siden: Social Revolution By Beer Festival 2020 og købe biletter her
  • Kilde: People Like US
Annonce
Erhverv

Selskabet bag Parken overvejer at sælge nationalarenaen

Annonce
Indland

Første spadestik taget til Københavns gigantiske udvidelse: Nu bliver Lynetteholmen til virkelighed

Annonce
Indland

Tidligere overborgmester har fortsat en finger med i spillet om byens udvikling: Er stolt over genrejsningen af København

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm112

Metroens cityring brød sammen i fredagsmyldretiden

Annonce