Annonce
Østerbro

Detbat: Jamen, suppeterrinen er ved at synke

Den markante bygning på Trianglen kaldet »Bien« eller »Suppeterrinen« - Foto: Michael Paldan (arkiv)
Annonce

Michael Ege, arkitekt MAA

Østerbrogade 72

Som beboer ved Trianglen er det et klart plus, at metroen er kommet til, men det er sket på bekostning af flere busruter.

Jeg finder især sløjfelsen af busruten ad Østerborgade, Store Kongensgade og retur ad Bredgade er et klart minus. Området kan nu kun nås via metro til Marmorkirken. Ikke særlig venligt for ældre og dårligt gående.

Men nok om det. Det gælder den fredede ”suppeterrin« af P.V. Jensen Klint, der bl.a. også var Grundtvigskirkens arkitekt.

Suppeterrinen, som kan betragtes som et synonym for Trianglen, fremtræder som om den er ved at synke i jorden, læs asfalten. Den oprindelige belægning i ’ventesalene’ og under de faste integrerede bænke er ved at forsvinde i asfalten. En ændring af belægningen skriger på handling, så bygningen står på jorden , ikke i jorden.

Nu hvor buslinie 14 er omlagt, er der mod syd mod Løruphus m.v. opstået to busbaner, tidligere linie 14, som ikke længere anvendes. Ligeledes er der en ubrugt busbane/stoppested nord for bygningen som er opstået ved flytning af den tidligere linie 3, nu linie 1.

Det virker oplagt at omlægge disse vejstykker således at pladsen omkring ”Suppeterrinen” kan udvides. Så kan bygningen få en mere respektabel placering på en torvedannelse. I forhold til de trafikomlægninger hele området har undergået kan det kun betragtes som et minimalt indgreb.

Overvejelse om bygningens fremtidige funktion bør ligeledes indgå. Det bør ikke blot være byens største pissoir i tilknytning til en forsømt café mod vest.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Ryparken hører til i Bispebjerg

Klumme

Sognepræst: Jeg løber ad helvede til

Erhverv

Vinhandler begyndte som købmand

Annonce