Annonce
Østerbro

Elever ideudvikler igennem kodning

Ea går i 6. Y på Hans Tavsensgade skole. Hun er rigtig glad for, at hun har lært at kode igennem Coding Class projektet, og hun har ikke tænkt sig at stoppe. - Foto: Chili Djurhuus

Dansk Røde Kors har i samarbejde med virksomheden Boblberg udfordret en sjette klasse. Over fem dage skulle de lære at kode og i den forbindelse komme med ideer via film eller spil til hvordan virksomheden kan udvikle sig.

Annonce

På Røde Kors’ hovedkontor på Blegdamsvej står 6. Y fra Hans Tavsensgade skole og fremlægger.

I en uge har de været en del af et såkaldt coding class projekt, hvor de sammen med en dansk virksomhed skulle ideudvikle på virksomhedens profil med udgangspunkt i emnet fællesskaber.

Annonce

Fællesskaber

Virksomheden som 6. Y skulle ideudvikle ud fra er Boblberg. Boblberg er en digital platform, der har fokus på at skabe fællesskaber mellem mennesker.

Boblberg og Røde Kors har siden 16 marts 2019 samarbejdet med fokus på at skabe fællesskaber mellem mennesker og hjælpe alle, der står uden for fællesskabet.

Annonce

Tanker fra sjette klasse

Der kom der fire forskellige projekter ud af 6.Ys coding projekt. Projekter som de fremlagde overfor Røde Kors og Boblberg.

Første projekt var en lille animationsfilm, der tog udgangspunkt i, hvordan man finder venner ved at bruge Google. Deres forslag gik i bund og grund ud på, at Boblberg burde komme op forrest, hvis man i Google skriver: ’Hvordan får man venner?’

Andet projekt tog udgangspunkt at donere tøj. Eleverne havde lavet et lille spil, hvor opgaven var at fange tøj, sortere det og sende det til en Røde Kors butik. Elevernes tanke var, at spillet skulle spilles i Røde Kors´ butikker, og at det skulle være interaktivt, så flere kunne spille samme - og mod hinanden. Dette så børnene kunne opnå fællesskab i butikkerne mens deres forældre handlede.

Tredje og næstsidste projekt tog udgangspunkt i at videreudvikle Boblbergs koncept, med henblik på specifikt at søge efter folk med specielle interesser, køn og alder. Noget som de unge synes mangler på Boblbergs hjemmeside.

Fjerde og sidste projekt tænkte lidt ud af boksen og bevægende sig væk fra Boblberg og Røde Kors. Eleverne ide var en hjemmeside, hvor man kan give tøj, sko og ting til folk der ikke har så meget selv, i stedet for at aflevere det i en Røde Kors butik . Dette for at opnå fællesskaber mellem giver og modtager.

Annonce

Fra svært til sjovt

Noget af det der gik igen blandt sjette klassen var, at de i starten synes, det var svært at kode, men at de til sidst fandt det sjovt.

»Det er rigtig sjovt, når det pludselig går op for en at man rent faktisk kan.«

Det siger Ea som går i 6.Y, og hun fortsætter. »Det var sjovt at få en forståelse for kodning og programmering.«

Ea tænker dog ikke , at hun skal være programmør som voksen. På spørgsmålet hvad hun vil være, når hun bliver voksen svarer hun, »specialist i børnepsykologi«, men slår også fast at codningsprojektet har givet hende blod på tanden til at fortsætte med at code for sjov. » Det er jo altid noget man kan sidde at hygge med,« siger Ea og smiler.

Hvad er en coding Class?

  • Coding Class Cph er et samarbejde mellem IT-Branchens 10 største IT-virksomheder og Coding Pirates projektet er for ca. 3½ år siden.
  • Det særlige ved projektet i København er at virksomheden den sidste dag i forløbet foregår hos virksomhederne, således at eleverne præsenterer deres prototyper og får feedback af virksomheden.
  • Kilde: https://www.codingclass.dk/
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Nyfødte

Her er de mest populære navne i hovedstaden

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce