Annonce
Debat

Ingen grund til bil til børn og bolde: Tag blot din cykel med anhænger

Klimakvarteret kan være en mulig trafikø - hvor der ikke er gennemkørende biltrafik. Arkivfoto: Martin Sørensen

Louise Theilade Thomsen (V) går i Østerbro Avis den 24. marts under overskriften "Trafikøer er ikke vejen til et grønnere København" imod tankerne om at omdanne dele af Østerbro til en trafikø, og efterlyser i stedet flere ladestandere og "nytænkning og innovation" (som om trafikøer ikke var udtryk for netop dét).

Læserbrevet efterlader mig som beboer på Østerbro lettere måbende med tanken på, om jeg mon bor i samme by som Louise. Ikke mindst hendes eksempel på, hvorfor man ikke bør indføre de restriktioner, som trafikøerne fordrer, fylder mig med undren.


Jeg tør slet ikke tænke tanken om, hvor lang tid det ville have taget mig, hvis jeg skulle køre i bil. For det med at "slå et smut" ned ad Østerbrogade, det er ikke noget, der lader sig gøre midt i myldretiden.


Hendes eksempel er "En fodboldtræner, der bor på Classensgade, skal til fodboldtræning i Fælledparken. Træneren skal have holdets trøjer og bolde med, så han bliver nødt til at tage sin bil, men vil ikke længere kunne slå et smut ned af Østerbrogade."

Jeg har selv som hjælpetræner været i nøjagtigt samme situation, suppleret med, at jeg også skulle hente to børn undervejs. Jeg tør slet ikke tænke tanken om, hvor lang tid det ville have taget mig, hvis jeg skulle køre i bil. For det med at "slå et smut" ned ad Østerbrogade, det er ikke noget, der lader sig gøre midt i myldretiden.

Løsningen, som jeg valgte, ligger lige for: Jeg tog cykel og anhænger, og kunne klare alle aktiviteterne på langt kortere tid, end hvis jeg skulle have siddet i byens trafikkøer i en bil.

Så fra mig er der et klart ja til nytænkning, hvis nytænkningen består i, at man ikke behøver bruge bil til alting. Elbiler er naturligvis bedre end benzindrevne, men de fylder nøjagtigt lige så meget, og trafikafviklingen er ikke det mindste lettere, selv om alle skulle køre på el.

Derudover vil jeg give en helhjertet støtte til tankerne om at lave trafikøer. Vi har allerede i hvert fald ét forbilledligt eksempel i byen, som jeg nyder, hver gang jeg skal hente og bringe et børnehavebarn dér. Det er området er omkring Sjællandsgade/Guldbergsgade, som er en oase i byen, og som blev anlagt efter trafikø-principperne, inden nogen havde fundet på at kalde det en trafikø.

Jeg kan kun anbefale Louise Theilade Thomsen at aflægge et besøg, for efterfølgende at rapportere, om der ikke ligger nogle ret så gode perspektiver i at får udbredt principperne til andre dele af byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Nygårdsvej: Verdens dyreste skilt

Byliv

Endelig! Nu åbner Botanisk Have igen

Debat

Så lukker Øbro-Hallen igen igen

Byudvikling

Dysten om det grønne Nordhavn

Annonce