Annonce
Debat

Kæmpeprojektet Lynetteholmen

En skitse over, hvordan Lynetteholmen kommer til at se ud. Foto: Arkivfoto
Annonce

Læserbrev: Tak til Østerbro Avis for at lægge spalter til den vigtige debat om kæmpeprojektet Lynetteholmen med tilhørende havnetunnel, metro mm. - et projekt, som hvis det realiseres, vil lægge hovedsporene for byens udvikling de næste 50 år.

Også tak til Østerbro Havnekomité og det Radikale Venstre for at fortælle om deres vinkler på projektet. Mia Nyegaard, de radikales politiske leder og byens socialborgmester, og hendes partifælle Cristopher Røhl Andersen er entydigt begejstrede i et indlæg med overskriften 'Lynetteholmen løser tre store udfordringer'.

Lad mig bidrage til debatten ved at stille tre tilsvarende store spørgsmål den anden vej:

1) Hvilken sammenhæng ser de radikale mellem målet om at forhindre store prisstigninger på lejligheder i København og så det faktum, at de boliger, som vil komme til på Lynetteholmen vil have priser på niveau med Nordhavnen? Lige nu er gennemsnitsprisen her 65.000 DKK per kvm., svarende til, at en familiebolig på 100 kvm. koster 6,5 mio. kr.

2) Kan der monstro tænkes andre, mindre indgribende og billigere løsninger på stormflodssikring af København end anlæggelsen af en helt ny og kæmpestor ø?

3) Hvordan hænger det sammen, at anlæggelsen af en ny metro til betjening af Lynetteholmens 35.000 nye københavnere og et tilsvarende antal arbejdspladser vil udgøre 'et godt bidrag til at løsne op for trafikpropperne andre steder i byen'?

Lynetteholmen med tilhørende projekter, inkl. en nødvendig flytning af renseanlægget Lynetten (hvilket i sig selv anslås at ville koste 13 mia.kr.), er den vigtigste enkeltbeslutning, som Borgerrepræsentationen kommer til at træffe i en generation.


Lynetteholmen med tilhørende projekter, inkl. en nødvendig flytning af renseanlægget Lynetten (hvilket i sig selv anslås at ville koste 13 mia.kr.), er den vigtigste enkeltbeslutning, som Borgerrepræsentationen kommer til at træffe i en generation.


Det er derfor for Alternativet afgørende, at en sådan beslutning - til en samlet pris i nærheden af 100 mia. kr., hvoraf en stor del vil blive finansieret gennem lån - er så velbelyst og velbegrundet som overhovedet mulig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klima

Festival: På sporet af klimaet

Debat

Havnetunnel: En helt sort idé

Annonce