Skulle man lægge vejen omkring Isles of Scilly, en lille britisk øgruppe i Atlanterhavet, 45 kilometer sydvest for Lands End i Cornwall før indsejlingen til den engelske kanal, kan man på den lokale kirkegård, på øen St. Martins, finde en gravsten for Julius James Høyer.
Han var sømand og omkom som 30-årig 4. februar 1917 kl. 00:10 da dampskibet Lars Kruse, med Julius James Høyer som andenstyrmand, var på rejse fra Buenos Aires til Rotterdam med 2.300 tons majs og blev ramt ved luge 4 af en torpedo.
Den var afsendt fra den tyske undervandsbåd UB 18. Torpederingen skete ved indsejlingen til den engelske kanal, og Julius James Høyer havde lige overtaget vagten, da det skete.
Kun en blev reddet
Det lykkedes besætningen at komme ombord i bagbords redningsbåd, inden skibet sank, idet redningsbåden om styrbord var forsvundet. Redningsbåden kæntrede desværre, da den blev ramt af rigningen, da den forsøgte at komme fri af det synkende skib.
Det lykkedes syv fra besætningen at klamre sig til redningsbåden, som havde bunden i vejret, men de seks kunne ikke holde fast og forsvandt i havet. Det lykkedes kun at redde et besætningsmedlem, 1. maskinmesteren, som blev reddet af ubåden UB 18, da den næste formiddag kom tilbage efter at have torpederet et russisk fragtskib.
Født i Viborggade
Julius James Høyer blev født 23. januar 1887 i Viborggade 17 som ældste søn af husmor Karen Kirstine Høyer og forvalter ved Det Kgl. Danske Landhusholdningsselskab James Georg Høyer.
Man kan formode, at det travle, pulserende og spændende liv i Frihavnen lokkede Julius, som den eneste i søskendeflokken.
Familien voksede, og Julius fik to søstre og fem brødre. De flyttede rundt på Østerbro flere gange, som børneflokken øgedes. Der var ingen traditioner i familien for at stå til søs, men man kan formode, at det travle, pulserende og spændende liv i Frihavnen lokkede Julius, som den eneste i søskendeflokken.
Hans opvækst var helt almindelig, og der findes ingen fortællinger om særlige forhold. Han er sikkert blevet ramt af udve og spænding og er stået til søs som messedreng eller dæksdreng, derefter som ungmand, letmatros og matros, indtil han havde sejlet tilstrækkelig længe til at blive optaget på navigationsskole.
Mistede skibe i krigen
Efter endt uddannelse er han igen stået til søs. På det pågældende tidspunkt i 1917 var han påmønstret skibet Lars Kruse som andenstyrmand. Skibet Lars Kruse var ejet af rederiet Vendila A/S / Svendsen & Christensen, København. Skibet var cirka 78 meter langt, 6 meter bredt og stak 5.5 meter i dybden.
Under 1. verdenskrig mistede Danmark i alt 224 skibe, primært forårsaget af ubådsangreb, og 334 søfolk mistede livet.
De fleste tab skete efter 31. januar 1917, hvor kejser Wilhelm II underskrev et dokument om at genindføre uindskrænket ubådskrig. Tre dage senere, 4. februar 1917, blev skibet Lars Kruse og dermed østerbroeren Julius James Høyer blandt de første mål for denne genoptagne politik.
Peter Saxov
Østerbro Lokalhistorisk Forening og Arkiv,
Bryggervangen 62, 2100 København Ø
www.2100.lokalhistorisk.dk