Annonce
Støj

Metroen kører som en rullekuffert under Kjeld: Jeg er ikke pibet

Nogle af de naboer, som føler sig generet af Cityringen, har samlet sig i netværket Nej til metrostøj. Fra venstre er det Sara Thelle, Karina Juhl, og Kjeld Lykke i Olufsvej, hvor sidstnævnte bor. Foto: Byrd / Jacob Crawfurd
I morgen er det Cityringens fødselsdag. Hurra Hurra. Hver måned fragter den flere millioner passagerer rundt i byen, men der er også en gruppe, for hvem Cityringen har medført en insisterende larm, som de nu skal leve med hvert tredje minut.
Annonce

- Vi er for metroen, lyder det nærmest i kor fra de tre medlemmer af netværket Nej til metrostøj, der sidder omkring bordet hos et af medlemmerne på Olufsvej.

Selvom de sidder her, fordi de alle tre bliver generet af larmen fra metroen, synes de samtidig, at metroen er en god ting for byen.

Kjeld Lykke er en af de tre fra netværket. Det er ham, der bor i rækkehuset på Olufsvej på Østerbro.

- Det er som om, der triller en kuffert med hjul hen over et cementgulv lige under mig. Den lyd bliver til tider afløst af en mere hvinende lyd, der lyder lidt som en opbremsning. Måske i forbindelse med, at de starter og stopper på Trianglen Station, siger han.

Allerede i oktober 2019, lige efter at Cityringen var åbnet, sagde Kjeld Lykke til Østerbro Avis, at metroen larmede under ham.

- Det irriterende er, at jeg begynder at lytte efter, hvornår den kommer, det er enerverende, sagde han dengang.

I netværkets egen pressemeddelelse beskriver de lyden fra undergrunden som en utæt vandhane, hvorfra der kommer kontinuerlige dryp - altså ikke en høj lyd, men en tilbagevendende larm.

Annonce

Ingen vil høre metroen

Metroselskabet har det seneste år modtaget 360 klager fra forskellige husstande. De er alle blevet kontaktet af netværket Nej til metrostøj.

Her forsøger de ved fælles hjælp at råbe politikere og Metroselskabet op.

- De har snydt mig. De har lovet, at vi ikke ville komme til at høre den, når først den stod færdig. Det har de ikke holdt. Det vil de ikke holde, siger Kjeld Lykke, som er en del af netværket.

Han refererer til en udtalelse fra 2016. Dengang sagde Metroselskabet:

- Beboerne vil ikke komme til at høre metrotogene, når Cityringen åbner.

Men det kom beboerne til.


Vi er blevet spist af med løfter om skinneslibning, hjulafretning og dit og dat. Men nu har de sagt, at de ikke gør mere

Karina Juhl, Nej til metrostøj


I dag siger Metroselskabet, at formuleringen dengang var upræcis. Faktisk regnede man dengang med, at 3.300 husstande ville være påvirket af støj fra metroen, når den stod færdig.

Det fremgår af en såkaldt vvm-redegørelse fra 2008, hvis formål er at klarlægge de påvirkninger af miljøet, der måtte komme i forbindelse med et byggeri.

Annonce

Bedre end forventet

Derfor mener Metroselskabet også, at de faktisk har gjort det bedre, end man forventede dengang, hvor byggeriet skulle igangsættes.

- Vi har målt et sted, at vi ligger over støjgrænserne, og forventningen dengang lød på over 3000. Det er få, som kan høre det i dag, og det er svært at forestille sig, at man kan transportere millioner af mennesker, uden at det overhovedet kan høres, siger Louise Høst, direktør i Metroselskabet.


Det her er ikke som normal støj i bybilledet

Karina Juhl, Nej til metrostøj


En uvildig kommission, Ekspropriationskommissionen, skal i løbet af oktober måned måle lydniveauet i forskellige lejligheder i København og på Frederiksberg for at vurdere, om det borgerne kan høre i deres lejligheder overskrider tålegrænsen.

Hvis kommissionen vurderer, at støjen er for høj, kan de beslutte, at beboerne skal kompenseres økonomisk.

Annonce

Ikke som normal støj

Men beboerne i netværket er ikke interesserede i økonomisk kompensation.

De vil have ro, og de mener ikke, at de officielle støjgrænser er hverken tidssvarende eller afgørende for, hvor generende støjen er. Det handler nemlig ikke, hvor meget det larmer, når det enkelte tog suser forbi under deres lejlighed. Det er gentagelsen af støjen. Igen og igen.

- Det her er ikke som normal støj i bybilledet. Vi kan lukke vinduerne eller få nye lydtætte vinduer, hvis vi vil lukke larmen ude. Her kan vi ikke gøre noget, siger Karina Juhl fra Nej til metrostøj.

- Det er jo lidt sjovt, at Frank Jensen (Overborgmester (S), red.) siger, at ingen københavnere skal leve med den støj, der kommer fra de unges corona-fester. Når han siger det, så kunne jeg da godt tænke mig, at han også tog os i forsvar, som skal leve med larm fra metroen, siger hun.

Annonce

Spist af med dit og dat

Metroselskabet meddelte i et brev til beboerne i juni, at de ikke ville foretage flere større forbedringer i forbindelse med metrodriften. Det sætter et foreløbigt punktum i et forløb, hvor beboerne føler sig holdt hen med løfter om mindre støj.

- Vi er blevet spist af med løfter om skinneslibning, hjulafretning og dit og dat. Men nu har de sagt, at de ikke gør mere. Derfor reagerer vi nu, siger Karina Juhl.

I december sleb Metroselskabet skinnerne, noget de vil gøre igen til november. Ifølge netværket reducerede slibningen støjen for en stund. Men siden er det blevet værre, og nu vil beboerne have politikerne på banen i sagen.

- Nu har vi sendt et brev til borgmestrene i København og på Frederiksberg og til transportministeren. De må som ejere gøre noget ved det. Vi er trætte af at korrespondere med Metroselskabet, siger Kjeld Lykke fra netværket Nej til Metrostøj.

Annonce

Færre vil føle sig generet

Hos Metroselskabet lyder forklaringen, at man frem til slutningen af juni i år har forsøgt at imødekomme borgerne, som oplever støjen. Men forbedringerne kommer ifølge selskabet ikke fra den ene dag til den anden. Derfor mener de, at beboerne nu skal have mulighed for at prøve deres sag hos kommissionen.

Det betyder dog ikke, at de stopper med at foretage lyddæmpende foranstaltninger, lyder det fra direktøren.

- Det kan tage nogle år, før alle børnesygdomme er væk. Men jeg regner med, at lydniveauet vil blive lavere, og at færre vil føle sig generet, siger Louise Høst.

Tilbage omkring bordet på Olufsvej sidder Kjeld Lykke. Han vil gerne have, at lyden forsvinder helt, men han har stadig noget tålmodighed at give af.

- Realistisk set håber jeg på, at de vil være mere åbne over for at prøve nogle flere støjdæmpende tiltag. Der er metro overalt i verden, der er masser af erfaringer og teknisk viden. Det må de prøve at inddrage, siger han og fortsætter:

- Det her drejer sig om vores livskvalitet. Måske lyder det pibet, når man bor i en storby, men det er det altså ikke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Havnetunnel: En helt sort idé

Annonce