Annonce
Østerbro

Nyt erhvervsområde i Nordhavn: Politisk flertal ønsker nu firesporet vej

Skal denne vej være to- eller firesporet i fremtiden. FOTO: Thomas Frederiksen

Et ny område i Nordhavn - Svanemølleholmen - er sendt i høring. Det er et erhvervsområde med kaj, og så er der strid om, hvor stor vejen i området skal være.

Annonce

Et nyt område i Nordhavn skal planlægges - Svanemølleholmen.

Det ligger i den nordlige ende, når man er kørt ind fra Sundkrogsgade.

Det skal være et erhvervsområde, og så skal der være kaj og en såkaldt kranpark.

Annonce

Tungen på vægtskålen

Lokalplanen for dette område er sendt i høring i otte uger, og partierne på rådhuset har flere forskellige ønsker.

En af tingene som har skilt dem ad, er hvorvidt vejen Sundkrogsgade i området skal være to- eller firesporet.

Her er borgerrepræsentationen næsten delt på midten, Dansk Folkeparti har været tungen på vægtskålen, og de har skiftet holdning fra teknik- og miljøudvalget, til sagen kom i borgerrepræsentationen i torsdags, der blev holdt virtuelt.

Først stemte de sammen med Enhedslisten, SF og de radikale og støttede en en tosporet løsning, nu er de sammen med de øvrige partier tilhængere af fire spor.

»Vi er bange for, at det vil bryde trafikalt sammen, hvis der kun er to spor,« siger Dansk Folkepartis Finn Rudaizky, som forklarer partiets skifte med, at de i teknik- og miljøudvalget var mere optagede af de miljømæssige perspektiver.

»Det er klart, at det er modstridende interesser. Det er to hensyn, som strider mod hinanden, og der er ulemper ved begge dele,« siger han.

Annonce

Svigter Østerbro

Formand for Østerbro Lokaludvalg Allan Marouf mener, at det politiske flertal tænker mere på udviklingen af Nordhavn end på borgerne på Indre Østerbro.

Han peger på, at krydset Vordingborggade/Sundkrogsgade og Kalkbrænderihavnsgade allerede er overbelastet.

»Det er en meget mærkelig beslutning, og man svigter Indre Østerbro. Det er sørgeligt, at man vil udvide den til fire spor, uden der er fundet en løsning med Vordingborggade,« siger han.

Østerbro Lokaludvalg mener, at nye nye metrostation Orientkaj kan håndtere mange af de medarbejdere, som i fremtiden skal arbejde i området, og de henviser til, at der i forvejen skal bygges en tunnel for biltrafik til Nordhavn.

Annonce

Sagen i høring

Her er SF, sammen med et stort mindretal, enige med lokaludvalget.

»Fra SF’s side ønsker vi, at minimere den private biltrafik og vi ønsker at trafikken skal ledes gennem tunnellen. Vi ønsker også flere cykelforbindelser fra for store veje,« lyder det fra SF’s gruppeformand Klaus Mygind.

Tilhængerne af en to-sporet løsning mener også, at området vil blive skåret for meget over med en fire-sporet vej.

Teknik- og miljøforvaltningen vurderer i et notat, at Sundkrogsgade godt kan bære kun at være to-sporet, hvis forudsætningerne om at flere benytter kollektiv trafik holder stik.

Nu skal sagen i otte ugers høring, så der er mulighed for at argumentere for alle synspunkter i den forbindelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce