Annonce
Trafik

Opsigtsvækkende nyt om Nordre Frihavnsgade: Nu underkender ministeriet politiet

Københavns Kommune kan nu fortsætte med at gøre Nordre Frihavnsgade til en cykelgade. Arkivfoto: Michael Paldan 
Transportministeriet har givet grønt lys for, at arbejdet med at ændre Nordre Frihavnsgade til en cykelgade kan fortsætte.

Det har stået højt på ønskelisten for mange østerbroere i årevis at gøre Nordre Frihavnsgade mere sikker. Pengene blev sat af allerede i efteråret 2017, og den skulle efter den oprindelige plan have været færdig som cykelgade i slutningen af i år.

Men Københavns Politi stak en kæp i cykelhjulet i fjor, da de underkendte kommunens projekt, som de ikke mente var trafiksikkert nok.

Det er Transportministeriet uenig i, og ministeriet skriver i en afgørelse,  at "det er Transportministeriet vurdering, at de trafiksikkerhedsmæssige forhold ikke bliver ringere ved etablering af cykelgaden."

Annonce

Kan brede sig

Ministeriet er øverste myndighed, og dermed kan arbejdet med at ændre Nordre Frihavnsgade fortsætte.

- Jeg er rigtig lykkelig over, at kommunen har vundet over politiet. Det kan komme andre trafikprojekter i landet, hvor politiet også yder modstand, til gode. Jeg glæder mig til, at forvaltningen går i gang hurtigst muligt, siger formand for Østerbro Lokaludvalg, Allan Marouf, som også ser frem til, at der kan holdes et informationsmøde for borgerne, når det bliver muligt.


Jeg er rigtig lykkelig over, at kommunen har vundet over politiet. Det kan komme andre trafikprojekter i landet, hvor politiet også yder modstand, til gode.

Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg


Med forsinkelsen af projektet bliver det tidligst i 2022, og nok mere realistisk i 2023, at Nordre Frihavnsgade kan stå klar i ændret form.

Annonce

Cyklerne forrest

Projektet med at omdanne gaden går kort fortalt ud på, at biler ikke skal forbydes i gaden, men cykler skal have forrang, og farten skal sænkes for biler, og der skal også fortsat køre busser.

Dermed skal den være en mere trafikstille handelsgade og ikke bruges som gennemfartsvej. Disse ændringer sker efter, at både fodgængere og cyklister - både borgere og skoleelever og forældre - gennem mange år har betegnet gaden som kaotisk og utryg.

Annonce

Lettere arbejde

Københavns Politi mente dog, at det kommende projekt vil gøre gaden mere utryg, når så mange trafikanter - også store køretøjer med vareindlevering og buskørsel - skulle deles om pladsen, men det er Transportministeriet uenig i.

Politiet mente også, at de færre biler iNordre Frihavnsgade vil betyde i for stor belastning i øvrige gader. Det mener Transportministeriet ikke er tilfældet.

Ifølge en skriftlig kommentar vil det gøre Københavns Politis arbejde lettere, at de er blevet underkendt af Transportministeriet, som har givet Københavns Kommune grønt lys til at ændre Nordre Frihavnsgade.

- Vi tager afgørelsen til efterretning. Den skaber større klarhed og gør dermed også vores arbejde lettere, lyder det i en kortfattet skriftlig kommentar fra ledende politiinspektør Rasmus Skovsgaard.

Annonce

Selv lov at bestemme

Projektet ligger i Teknik- og Miljøforvaltningen, og her glæder fagborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) sig:

- Det er en rigtig god nyhed. Det betyder først og fremmest, at det nu bliver muligt at sænke hastigheden på Nordre Frihavnsgade og gøre gaden mere tilgængelig og tryg for bløde trafikanter. Som gaden er indrettet i dag, mener jeg ikke, det er tilfældet. Derfor havde jeg også svært ved at forstå politiets argumenter for, at man ikke skulle trafiksanere gaden. Men med ministeriets afgørelse får vi københavnere selv lov til at bestemme, hvordan byen skal indrette sig, udtaler hun i en skriftlig kommentar.

Østerbro Avis har spurgt om en tidsplan for projektet, men har endnu ikke fået noget svar fra forvaltningen.

Ændring af Nordre Frihavnsgade

Nordre Frihavnsgade er en kaotisk gade, og på baggrund af et borgerforslag fra østerbroeren Ole Kassow om en cykelgade igangsatte Københavns Kommune i 2015 en høring blandt borgerne om, hvordan de ønsker gaden i fremtiden

I budgetaftalen i 2018, indgået i 2017, mellem Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti blev det aftalt at ændre gaden. En flerårig strategi med inddragelse borgergrupper, der skulle munde ud i en forandring i 2021, blev sat i gang

I forslaget til en cykelgade, bliver biler ikke forbudt. De må blot kun køre 30 km/t og skal indordne sig cykler. Der skal fortsat være vareindlevering til gadens mange butikker og busser i gaden. Parkeringspladser skal også bevares i forslaget. Det skal give en mere behagelig strøggade, hvor kun biler med ærinder i gaden kører

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Så lukker Øbro-Hallen igen igen

Byudvikling

Dysten om det grønne Nordhavn

Erhverv

Ansatte på busanlæg der lukkes: Det kunne have været en gevinst for den grønne omstilling at blive på Østerbro

Debat

Østerbro skal fungere i hverdagen

Debat

Tak for hjælpen i teltene

Annonce