Annonce
Østerbro

Trafikskandale: 100 meter til 100 millioner kroner

Læser mener ikke, at der er grund til at flytte Nordhavn Station. Foto: Thomas Frederiksen

Der er nu tæt ved at ske en trafikskandale i stil med omfartsvejen ved Mariager. En flytning af Nordhavn S-station på 100 meter til 100 mil. kr. er en del af den store infrastrukturplan til 20 milliarder kr., som nu forhandles i Folketinget.

I infrastrukturplanen skriver Transportministeriet:

”Opgaven har især fokuseret på mulighederne for at modernisere stationen og tilpasse den til ny trafikformer. Der har været særlig opmærksomhed på cykelforbindelser og på at skabe et centralt omstigningssted med adgang til transport i tre niveauer. S-tog på en dæmning, busser og anden trafik i terræn samt metro under jorden.”

Annonce

Virkeligheden:

Bag det udsagn ligger den realforbedring, at passagerer fra S-toget får et par hundrede kortere at gå, når de skal fra Nordhavn S-station over til Nordhavn metrostation og køre med M4. Værdien af det opgøres længere nede.


I en tid, hvor de fleste bevæger sig for lidt, og det har helbredsmæssige konsekvenser, kan man endog argumentere for, at værdien af den kortere gang målt samfundsmæssigt er negativ.

Richard Sandmand


De mange ord dækker over ”løsninger” på problemer, som ikke findes.

Der er elevator på S-stationen til bl.a. cykeltransport.

Der er rigeligt med cykelparkeringspladser.

Skift til og fra busser foregår uden vanskelighed.

Nordhavn S-station (suppleret med relevant brug af Østerport station) er allerede et centralt omstigningssted med adgang til transport i tre niveauer, som dækker områdets og de besøgendes behov.

Det kan jeg sige som beboer i Nordhavn og som bruger af Nordhavn S-station.

Værdien af de ca. 200 m kortere gang mellem de to stationer kan man opgøre på forskellig vis for den enkelte passager.

I en tid, hvor de fleste bevæger sig for lidt, og det har helbredsmæssige konsekvenser, kan man endog argumentere for, at værdien af den kortere gang målt samfundsmæssigt er negativ.

Det er mere væsentligt, at der på det nærmeste ingen passagerer er, som personligt vil opnå en eventuel positiv værdi. Det forklares efterfølgende:

De passagerer, som kommer sydfra til Nordhavn S-station, kan allerede nu hurtigere skifte til M4 på Østerport station og komme direkte frem til Nordhavn M end ved at skifte på den ombyggede Nordhavn S-station.

De passagerer, som kommer nordfra til Nordhavn S-station, og som skal videre med M4 og M3 mod byen, kan også allerede nu hurtigere skifte til metro på Østerport Station.

De få passagerer, som kommer nordfra til Nordhavn S-station og skal frem til endestationen på M4, Orientkaj, er den beskedne gruppe, som har et udbytte af en stationsflytning til 100 mil. kr.!

Det kan ikke være de penge værd. Så vi får ændret den beslutning?

Vi har så 100 mil. kr. til noget samfundsnyttigt. Der er muligheder nok for at bruge dem.

Annonce
Annonce
Erhverv

Madanmeldere kårer Alchemist til Europas bedste restaurant: To andre københavnske restaurant med i topfeltet

Annonce
Annonce
Alarm112

To yngre mænd er anholdt for knivstikkeri i København Ø

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Bydelen passer til Henrik Palles gemyt: Han bliver så sur, når nogen påstår, at Østerbro er kedelig

Indland

Mere natteliv og farvel til mundbind om lidt: De fleste restriktioner er udfaset i september

Alarm112

20-årig ramt i benet af skud på Østerbro - to er anholdt

Kultur

Nyt galleri: Ro og nærvær er i centrum, mens biler drøner afsted på Lyngbyvej

Alarm112

Omar El-Husseins bror kræver erstatning for fængsling

#72timer

Center for Seksuelle Overgreb på Rigshospitalet afviser hjemløse kvinder: En ond cirkel

Alarm112

17-årig fængslet for at kaste sten foran ambassade

Alarm112

Togdrift indstilles: Demonstranter kaster kanonslag mod Israels ambassade

Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Historie

Der blev spillet på alle tangenter: Da der lå en stor pianofabrik lokalt

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

#72timer

Han er nysgerrig og elsker udfordringer: Kasper skal være hjemløs i 72 timer

Navne

Månedens Buket: Rachel får unge udsatte til at læse for livet

Trafik

For få parkeringspladser til for mange biler: Nogle gange har Julie taget løbehjul fra p-pladsen til hjemmet

#72timer

Grotesk behandling af hjemløse: Når det er håbløst besværligt at hæve sine egne penge

Trafik

Borgmester: Flere p-pladser vil føre til flere biler

Spørg ØsterbroLIV

Spørg ØsterbroLIV: Hvorfor er åbningstiden så kort?

Sport

Tiden er løbet fra arrangørerne: Alligevel intet maraton i København

Debat

Borgmester: Renoveringen af Øbro-Hallen skal påvirke foreninger og svømmere mindst muligt

Klumme

Klumme: Luk skærmen og gå ud i Østerbros butikker

#72timer

Borgmester om manglende løsninger for hjemløse: - Der er vel ikke nok stemmer i hjemløshed

Annonce