Annonce
Byudvikling

Undersøgelse: Østerbroere er positive over for Lynetteholm

Fremtidens Lynetteholm er en forlængelse af Refshaleøen og vil ligge ud for Østerbro. Copyright: COWI, Arkitema, Tredje Natur
En undersøgelse foretaget blandt borgerne af Østerbro Lokaludvalg viser, at der positiv stemning for en helt ny bydel i vandet, der giver bedre kystsikring. Der viser sig dog også bekymring over for støj ved anlæggelsen, og borgerne føler ikke, at de har medindflydelse.
Annonce

En bred kreds af østerbroere er generelt positive over for at anlægge den kunstige Lynetteholmen mellem Nordhavn og Refshaleøen.

Det viser en undersøgelse, som Østerbro Lokaludvalg har gennemført i lokaludvalgets borgerpanel. Her kan  østerbroere over 15 år melde sig til og give deres mening til kende om udvalgte emner typisk et par gange om året.

I alt er lidt over 9000 medlemmer af borgerpanelet. 1.851 har gennemført undersøgelsen om Lynetteholmen.

Stigende vandstand

Der er en generel tendens til, at borgerne i undersøgelsen er generelt positive over for Lynetteholmen.

For eksempel er 47 procent er enten enige eller meget enige i, at Lynetteholm er den rigtige måde at løse klimasikring af København på, imens 22 procent er uenige eller meget uenige i, at klimasikringen bør løses sådan.

Og med klimasikring menes det, at Lynetteholmen skal beskytte København mod stigende vandstand i den nordlige del af hovedstaden, som videnskaben mener vil være et resultat af klimaforandringerne i fremtiden.

Annonce

Jord og transport

Lynetteholmen tjener flere formål. Udover kystsikring skal den være en ny bydel med grønne områder, som skal være med til at klare efterspørgslen på boliger i København.

Derudover skal Lynetteholmen også løse spørgsmålet om, hvor meget af den overskudsjord, som stammer fra byggeprojekter i hovedstadsområdet, og derudover ønskes der også en østlig ringvej til at fordele trafikken i København og mere metro.


Jeg synes, at østerbroerne har aftjent deres værnepligt, når det kommer til transport af jord gennem bydelen

Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg


Både når det gælder overskudsjord og en ny bydel, er østerbroerne i undersøgelse overvejende positive over for formålet.

Der er også en positiv tendens blandt besvarelserne i at løse transportudfordringerne med mere metro og en omfartsvej, her er det dog noget mindre markant. 42 procent er enige eller meget enige med i dette formål, mens 32 procent er uenige eller meget uenige. De resterende er hverken enige eller uenige eller ved ikke.

Annonce

Ikke indflydelse

Samtidig ser man dog også undersøgelsen, at der er ting, som bekymrer. Især støj- og vibrationsgener er bekymrende for 50 procent af respondenterne og 47 procent over jordtransportegennem byen. Østerbroerne har jo også mange års erfaring med byggeri af metro og Nordhavnsvej i baghovedet.

Når det gælder jordtransport, lyder det dog i VVM-redegørelsen, at det primært skal ske fra Amager-siden i denne omgang.

Og så er der demokratiet. Kun otte procent mener, at de har demokratisk indflydelse på beslutningsprocessen om Lynetteholm.

Fra en af de skeptiske i undersøgelsen lyder det:

- Jeg er bekymret for, at København får endnu en charmeforladt moderne bydel af månehuse, udtænkt af arkitekter, offentlige myndigheder og pengeinteresser, lyder det fra en af deltagerne i undersøgelsen.

Annonce

Bekymret over havnetunnel

Østerbro Lokaludvalg beslutter sig for et høringssvar på onsdag, 20. januar. Lokaludvalgets formand Allan Marouf er som flertallet i undersøgelsen generelt positiv over for Lynetteholm, når det kommer til både kystsikring og jordopfyldning. Og han glæder sig over, at transporten af jord ikke skal gå gennem Østerbro.

- Jeg synes, at østerbroerne har aftjent deres værnepligt, når det kommer til transport af jord gennem bydelen, bemærker han.

Allan Marouf er mest bekymret for den østlige ringvej - også kaldet havnetunnel - i projektet. Selvom de umiddelbare beregninger viser, at den vil skåne Østerbros veje for trafik, så hæfter han sig ved, at Nordhavnsvej, som ringvejen skal være en forlængelse af, kun er dimensioneret til omkring 50.000 biler i døgner, men der vurderes at kunne køre cirka 85.000 biler i et hverdagsdøgn i 2050.

- Derfor frygter jeg, at mange i stedet vil køre gennem Østerbros gader, blandt andet Lyngbyvej, Sankt Kjelds Kvarter og Jagtvej for at finde alternative ruter, hvis der er stor belastning på Nordhavnsvej, siger han om dette fremtidsscenarie.

Lokaludvalget har besluttet sig for deres egen undersøgelse af konsekvenserne af en Østlige Ringvej for Østerbro.

Læs om lokaludvalgets undersøgelse i borgerpanelet her.

Lynetteholm

Lynetteholm bliver en helt ny bydel mellem Nordhavn og Amager, der kan stormflodssikre byen fra nord og skabe plads til ca. 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser.

Den skal også give plads til en havnetunnel - en østlig ringvej i København - og metro.

Den skal skabes ved jordopfyldning nord for Refshaleøen.

Du har også mulighed for selv at kommentere på VVM-undersøgelsen af Lynetteholm, som er sendt i offentlig høring indtil den 25. januar 2021 hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. 

Anlægsloven forventes at blive vedtaget i Folketinget i første halvår af 2021.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sundhed

Nyt: Hudklinik på Østerbrogade

Det sker

De har leveret sko til løbere i 25 år

Annonce