Annonce
Randers Onsdag

Interview med Morten Kirkskov, der har rollen som Johan i "Scener fra et ægteskab", der kan se på Værket i Randers 28. januar

Morten Kirkskov har rollen som Johan i "Scener fra et ægteskab", når Det kgl. Teaters viser forestillingen som gæstespil på Værket 28. januar. Camilla Winther
28. januar viser Det kgl. Teater gæstespillet "Scener fra et ægteskab" på Værket med Morten Kirkskov og Stine Stengade i rollerne som Johan og Marianne.
Annonce

Randers: Tirsdag 28. januar får Værket besøg fra hovedstaden, når Det kongelige Teater kommer på gæstespil med forestillingen "Scener fra et ægteskab", der har Morten Kirkskov og Stine Stengade på rollelisten som henholdsvis Johan og Marianne.

"Scener fra et ægteskab" er skrevet af den svenske filminstruktør og manuskriptforfatter Ingmar Bergman i 1972 og var oprindelig en tv-serie i seks afsnit, der blev vist i 1973 samtidig i Danmark og Sverige.

Morten Kirkskov har et nært kendskab til "Scener fra et ægteskab". Da Aarhus Teater satte forestillingen op i 2011 var han instruktør. På Det kongelige Teater var han i 2017 på scenen med Sofie Gråbøl og i 2019 samme sted med Stine Stengade som medspiller i forestillingen, som de nu er på turné med.

Selv om han således er særdeles godt inde i stoffet, finder han stadig nye aspekter i Ingmar Bergmans beskrivelse af et tilsyneladende godt ægteskab, der går i opløsning.

- "Scener fra et ægteskab" er som et parforhold, hvor man bliver ved med at finde nye sider af hinanden, siger Morten Kirkskov.

- Når man spiller "Scener fra et ægteskab", kan man let forfalde til at lade Johan og Mariannet være to, der bare skændes og er uvenner. Men det er vigtigt hele tiden at huske på, at forestillingen er et portræt af to mennesker, der kender hinanden, to der elsker hinanden og i bund og grund ikke kan undvære hinanden, fortsætter han.

Morten Kirkskov har rollen som Johan i "Scener fra et ægteskab", når Det kgl. Teaters viser forestillingen som gæstespil på Værket 28. januar. Camilla Winther
Annonce

En ny version

I Ingmar Bergmans oprindelige historie forlader Johan Marianne og deres børn til fordel for en yngre kvinde, men i Det kongelige Teaters version er det Marianne, der vil forlade Johan og børn, fordi hun har fundet en yngre elsker. Som konsekvens af dette rolleskift har Johan og Marianne også bytte replikker.

- At vi har byttet om på tingene, får Johan og Mariannes ægteskab til at fremstå som et nutidigt normalt og moderne ægteskab i modsætning til, hvis vi havde fastholdt den oprindelige version. Med alt det der er sket siden, Bergman skrev stykket - for eksempel Metoo-bevægelsen - ville jeg ville have haft det svært med den stereotype og klichefyldte fremstilling af hvordan Johan opfatter og behandler Marianne, siger Morten Kirkskov.

- Det rokker dog ikke ved, at "Scener fra et ægteskab" stadig er en aktuel fortælling om grundlæggende elementer i kærlighed: At elske og være bange for at miste. At ville realisere sig selv og de konsekvenser, det kan have i ægteskabet, fortsætter han.

Annonce

Begyndte som et eksperiment

Men kan man overhovedet tillade sig at gøre noget så radikalt som at bytte om på replikkerne i et stykke af selveste Ingmar Bergman?

Morten Kirkskov fortæller, at det i begyndelsen var ment som eksperiment, hvor han og Sofie Gråbøl i 2017 et par gange læste replikkerne for et publikum for at se, hvordan det virkede.

- Vi fandt ud af, at det kun var enkelte steder, hvor replikbyttet ikke virkede. Som et hele fungerede det rigtig godt, siger han.

Herefter blev Ingmar Bergmans agentur kontaktet med en forespørgsel om muligheden for, at Det kongelige Teater kunne få lov til at lave en opsætning med den nye version af "Scener fra et ægteskab".

- Vi havde frygtet et afslag, men de kunne heldigvis - ligesom vi - se, at det gav stykket nyt liv og gjorde det supermoderne, siger Morten Kirkskov.

Morten Kirkskov har rollen som Johan og Stine Stengade er Marianne i "Scener fra et ægteskab", når Det kgl. Teaters viser forestillingen som gæstespil på Værket 28. januar. Camilla Winther
Annonce

Genkender sig selv i Johan

Morten Kirkskov siger, at han kan genkende flere sider af Johan i sig selv.

- Han er den der græder, tager sig af børnene og det nære. Og samtidig med at Johan søger tryghed, er han den, der bliver forladt. Jeg kender selv til det at være usikker på min position i et forhold, ligesom jeg har let adgang til tårer og mine følelser, siger Morten Kirkskov.

Ligesom han kan genkende noget af sig selv i Johan, håber Morten Kirkskov, at også publikum kan se elementer af sig selv og eventuelt eget ægteskab i forestillingen.

- Noget af det teatret kan er at udleve ting på scenen, så folk slipper for at selv at gøre det, men alligevel har fået et udgangspunkt til at tale om ting, når de kommer hjem, siger Morten Kirkskov og tilføjer, at han i løbet af forestillingen fornemmer, at publikum i salen kan genkende flere af situationerne på scenen.

- Det er eksempelvis være tvivlen om, hvorvidt man er lækker nok eller om man skal forlade den anden, situationer som jeg tror, de fleste der er gift er bange for at blive konfronteret med.

Selv om Johan og Marianne er fiktive personer i en forestilling, vil Morten Kirkskov alligevel gerne give dem et godt råd.

- Jeg kunne godt ønske mig, at Johan tog sig selv mere alvorligt i stedet for at lade andre mennesker styre ham og hans liv. Og til Marianne vil jeg sige: Se hvad du har, for græsset er ikke nødvendigvis grønnere på den anden side.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers Onsdag

Langå Skole fejrede sit jubilæum

Annonce