Annonce
Randers Onsdag

Marketingkoordinator i Randers City Forening, Pernille Lyager, vil bevare Randers' charme

Houmeden er et af Pernille Lyagers favoritsteder i Randers midtby. "Houmeden er inde i en udvikling, hvor man med spændende butikker, ønsker at skabe et byrum, man får lyst til at opholde sig i i længere tid, hvilket er med til at gøre det til et spændende område i midtbyen", siger hun. Foto: Frank Pedersen
- Min vision for dette job er, at jeg kan tale til randrusianernes lokale hjerter, siger Pernille Lyager, der i december sidste år blev ansat som marketingkoordinator i Randers City Forenings kontor.

Randers: Pernille Lyager er ansat som marketingkoordinator på Randers City Forenings kontor i Brødregade 25, hvor hendes primære opgave er at løse alt, der vedrører markedsføring af cityforeningen samt den kommunikation, cityforeningen har udadtil, med særligt fokus på de sociale medier.

- Det vil sige alle de historier, vi som forening skal fortælle om vores medlemmer og omkring byen, uddyber Pernille Lyager.

Udover at synliggøre Randers City Forening digitalt, vil Pernille Lyager også - når coronasituationen gør det muligt - være den, der i samarbejde med citychef Mette Bræmer-Jensen skal håndtere events og aktiviteter i cityforeningens regi til glæde for byens borgere og midtbyens kunder herunder udsmykning og dekoration af Randers midtby.

Annonce

Kender rummelen

Pernille Lyager er uddannet som salgsassistent fra Bestsellers salgsakademi og har efterfølgende læst videre til en uddannelse indenfor international handel og markedsføring.

Senest har hun i en årrække været ansat i butikscentret Bruuns Galleri i Aarhus, hvor hun arbejdede med opgaver, som er meget lig dem, hun nu skal varetage i Randers City Forening.

- Så selv om det er et nyt job, så kender jeg hele den her rummel i forhold til det at trække folk ind til byen, at tage initiativer der får dem til at blive her længere, fordi de kan lide at være her - og dermed bruge flere penge i byens butikker, siger Pernille Lyager med et smil.

Annonce

Spændende med det lokale butiksliv

Selv om hendes tidligere stilling på mange områder ligner den funktion, hun nu skal udføre i Randers City Forening, er der forskelle og en af dem er særlig stor.

- Det jeg især er rigtig glad for i det job, jeg nu har fået er, at det er med et lokalt perspektiv contra det, jeg har lavet i Bruuns Galleri, hvor de fleste butikker er kædebutikker, siger Pernille Lyager og fortsætter:

- Jeg synes, det er enormt spændende og motiverende at arbejde for og sammen med butikker, der er ejerens hjertebarn og en drøm, som de udlever i en ofte lille butik. At jeg kan være med til at hjælpe de små personlige drømme og få dem til at fungere, gør dette job til noget helt særligt.

En anden forskel ved at arbejde med et handelsliv som det i Randers midtby i modsætning til centerbutikker er, at butikker i et center er tvunget til at samarbejde i en centerforening, hvilket ikke er tilfældet for midtbyens butikker, hvor det er frivilligt, om man vil være medlem af Randers City Forening eller ej.

- Det betyder, at vi som cityforening skal ud og gøre os fortjent til, at butikkerne vil være med i fællesskabet. Det kan vi kun gøre ved at vise, at det vi gør som forening er noget, der virker og kan gøre en forskel for den enkelte butik, siger Pernille Lyager.

Annonce

Byen fulgte med manden

Pernille Lyager er oprindeligt fra Langeland, men boede i Aarhus, da hun mødte sin mand, der er fra Randers.

- Hvis jeg ville have manden, måtte jeg også tage byen, så til sommer har jeg boet i Randers i 11 år, fortæller hun og tilføjer, at bopælen har haft indflydelse på, at hun søgte stillingen i Randers City Forening.

- Udover det rent praktiske er det er enormt givende at arbejde i den by, hvor jeg selv bor, ligesom jeg synes, det er vigtigt, at man har et kendskab til byen og har dens dna inde under huden for at kunne arbejde for den i hverdagen, fortsætter hun.

Annonce

Corona har ændret Randers

Pernille Lyager beskriver Randers som en by, der på den ene side har meget at byde på med blandt andet et fantastisk kulturliv. På den anden side er hun sikker på, at Randers er en by, der sagtens med tiden kan udvikle sig meget mere i forhold til de tendenser, der måtte komme.

- Og så tror jeg, at Randers var én type by, før corona og nu er den en anden, når det kommer til city og den detailhandel, vi har her. Det samme gælder i øvrigt Randers som oplevelsesby og destination for turister og andre besøgende, siger Pernille Lyager.

Hun tilføjer, at folk har forandret sig meget under coronatiden, hvor man har været tvunget til at opleve og holde ferie i sit eget land, hvilket har betydet, at Randers har kunnet tiltrække folk fra andre steder i Danmark.

"Randers skal ikke være en meget moderne nordisk handelsby med et stort bredt gågadestrøg eller noget i den stil. Det er vigtigt, at vi bevarer det Randers, vi har, for det er der meget mere charme over", siger Pernille Lyager, der i december sidste år blev ansat som marketingkoordinator i Randers City Forening. Foto: Frank Pedersen

I cityforeningen har det været tydeligt, at de der bor i Randers, har brugt byen på en anden måde, ved blandt andet at gå op i at støtte lokalt. Siden sin ansættelse har Pernille Lyager derfor fokuseret meget på, hvad det er folk siger, tænker og føler om Randers - og så dyrke det.

- Folk i Randers har lært at stå bedre sammen og mane mange af de fordommene i jorden, vi har haft om vores egen by, siger Pernille Lyager og fortsætter:

- Jeg synes også, at byen i denne tid er blevet god på oplevelser og vise de muligheder, vi har i forbindelse med eksempelvis Gudenå, Randers Regnskov og at Randers har et rigtig godt fungerende handelsliv i midtbyen - og for den sags skyld også i storcentret.

Annonce

Vi skal værne om Randers’ charme

På sine gåture rundt i midtbyen har Pernille Lyager under coronaen fået øjnene op for, at Randers med de flotte historiske bygninger er en unik og hyggelig middelalderby, der skal værnes om.

- Randers skal ikke være en meget moderne nordisk handelsby med et stort bredt gågadestrøg eller noget i den stil. Det er vigtigt, at vi bevarer det Randers, vi har, for det er der meget mere charme over, siger hun.

Annonce

Rådhustorvet og Houmeden

Som privatperson har Pernille Lyager to favoritsteder i Randers midtby. Det ene er det, hun kalder byens centrale og ikoniske plads, Rådhustorvet.

- Særligt nu hvor det gamle rådhus står så flot efter, det er blevet istandsat, er Rådhustorvet ikke til at komme uden om som en favorit, sige hun og fortsætter:

- Derudover kan jeg rigtig godt lide Houmeden. Området kan bare noget både med den type butikker, der ligger der og som opholdsrum. Desuden er Houmeden inde i en udvikling, hvor man med spændende butikker, ønsker at skabe et byrum, man får lyst til at opholde sig i i længere tid, hvilket er med til at gøre det til et spændende område i midtbyen.

Annonce

Flere er blevet interesseret i fællesskabet

For Pernille Lyager har den første tid som marketingkoordinator været en meget speciel oplevelse. Hun begyndte i jobbet 1. december sidste år, men nåede kun et par uger ind i ansættelsen, før Randers som det øvrige Danmark blev ramt af coronanedlukning. Det er derfor først nu efter genåbningen, at hun for alvor er kommet i gang med sit nye job.

- Det har været en meget anderledes og udfordrende tid, da størstedelen af den branche vi som forening er her for har været ramt af nedlukning. Det har været en situation og en tid, vi her på citykontoret har skullet forholde os til, mærke efter og tænke kreativ i forhold til de takeaway-steder og butikker, der har haft åbent, siger hun.


Den forfærdelige tid med corona har bevirket, at flere har kunnet se fordelene ved at være med i det fællesskab, cityforeningen er.

Pernille Lyager, marketingkoordinator i Randers City Forening


Coronasituationen har dog ikke udelukkende været negativ, da nedlukningen har givet cityforeningen tid til refleksion. I den forbindelse har Pernille Lyager haft mulighed for at påvirke foreningens arbejde med sine idéer i forhold til, hvordan den strategisk og kommercielt skal gribe arbejdet an overfor medlemmerne og byens besøgende.

- Under nedlukningen har vi gjort meget ud af ikke at være stille, men tværtimod fortælle, hvad byen har at byde på til trods for, at mange af medlemmernes fysiske butikker har været lukket samt hvad de der har været åbent haft at byde på, siger Pernille Lyager og tilføjer, at synligheden har resulteret i en øget interesse for at blive medlem af cityforeningen.

- Den forfærdelige tid med corona har bevirket, at flere har kunnet se fordelene ved at være med i det fællesskab, cityforeningen er, fortsætter hun.

Annonce

Et rart sted at være

Blandt de opgaver der ligger på Pernille Lyagers bord for den nærmeste fremtid er en række kampagner, der skal hjælpe de liberale erhverv og restaurationer til at komme op i gear, nu hvor genåbningen er kommet godt i gang.

Dertil kommer sommerens udsmykning af midtbyen i eksempelvis Rådhushaven samt arrangementer med oplevelser for de besøgende, naturligvis under hensyntagen til de restriktioner, der stadig er gældende.

- Vi vil blandt andet skabe oaser rundt om, som giver folk lyst til at opholde sig i bymidten. Ligesom Rådhushaven henvender sig til de voksne, vil vi lave noget, der er mere målrettet børn og børnefamilier på Slotspladsen i forbindelse med legepladsen. Overordnet drejer det sig om, at byen skal være et rart sted at være på trods af coronanen, siger Pernille Lyager.

- Og så ser vi frem til at kunne holde årets første open by night 4. juni, hvor vi på citykontoret går og leger med tanker om, hvordan vi kan gøre det lidt anderledes end vi plejer, så vi kan finde en ramme, der kan bruge ved resten af årets open by night arrangementer, fortsætter hun.

Liv i midtbyen

Under overskriften "Liv i midtbyen" skildrer Randers Onsdag i en serie af artikler en række personer blandt de mange, der gør en indsats for at skabe og sikre netop liv i midtbyen.

Det drejer sig om folk fra butikslivet og restaurationsbranchen - folk, som selv færdes i midtbyen hver eneste dag, og som selv er en del af midtbyens puls.

I artiklerne præsenterer vi de pågældende personer såvel professionelt som privat, ligesom vi præsenterer den forretning, de driver.

Vi vil gerne høre, hvad de gør sig af tanker om midtbyen i Randers, hvilke ideer har de om at fremme midtbyen i forbrugernes, kundernes, bevidsthed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers Onsdag

Tegn på at du kan have rotter

Annonce