Annonce
Randers Onsdag

- Vi er små og store drenge, der leger

For 25 år siden begyndte Hans Dahl Christensen at bygge denne svævemodel hjemme på køkkenbordet. "Min datter fulgte interesseret med og på et tidspunkt, kom hun med sin dukke og sagde, at den skulle med i min flyver. Der var nu kun plads til dukkehovedet, som lige siden har haft fast plads i cockpittet", fortæller Hans Dahl Christensen, der har fløjet modelfly siden 1949. Foto: Frank Pedersen
I 1975 var Hans Dahl Christensen med til at stifte Randers Modelflyveklub. I en alder af 82 år, er han klubbens ældste aktive flyver.

Randers: - Der er et stykke vej. Du skal fortsætte ned ad markvejen og efter nogle hundrede meter kommer du til en y-forgrening, hvor du skal holde til venstre. Så kommer du til den.

En venlig kvinde fra gården på adressen Gammel Silkeborgvej 2 er stoppet op for at pege og guide mig det den sidste del af vejen - og det virker som om, hun har prøvet det før.

’Den’ som jeg ganske rigtig,, efter at have forceret flere hundrede meter godt opkørte markveje, kommer til er Randers Modelflyveklubs flyveplads og klubhus, hvor jeg har aftalt at mødes med Hans Dahl Christensen, der i 1975 var med til at stifte klubben.

Annonce

Denne fredag har han selskab af to af klubbens medlemmer, Søren Scheel samt formanden Dino Santi. De to er ligesom Hans Dahl Christensen godt i gang med at samle og gøre et par af deres modelfly klar til, der skal tages fotos.

Indendørs vinterflyvning

Raders Modelflyveklub har i dag har knap en snes medlemmer, hvilket ikke er så mange, som man gerne vil være. Derfor har man på forskelligvis forsøger at få rettet op på medlemstallet ved blandt andet som noget nyt at have indendørs flyvning om vinteren i Arena Randers’ Hal 4 med små elektrodrevne fly.

- Det er sgu fornøjeligt, det kan jeg godt sige dig, siger Hans Dahl Christensen og smiler, mens han sætter vinger på sit svævefly.

- Vi har også planer om at holde et åbent hus arrangement senere på året, sandsynligvis i september, hvor alle er velkomne til at komme ud og se, hvad vi laver og forhåbentlig få interesse for at flyve med modelfly, supplerer formand Dino Santi.


Selv om vi generelt bare gerne vil have flere medlemmer, er det især kvinder, vi gerne vil have flere af.

Hans Dahl Christensen


Som en af årsagerne til det faldende medlemstal, peger Hans Dahl Christensen på, at der stilles nogle krav til det at flyve med modelfly.

- Udover at man skal have noget udstyr, skal man også lære at bruge det, så man kan flyve sikkert, særligt når man er ude at flyve sammen med andre, siger han.

Det sidste er dog ikke er noget, man skal kunne på forhånd, da alle der begynder i Randers Modelflyveklub bliver oplært af en af de erfarne instruktører, inden man får lov til at flyve på egen hånd.

- Og så skal man være indstillet på at bruge en del tid på at øve sig, for jo mere man øver sig des færre modeller slår man ihjel, siger Hans Dahl Christensen, der gennem årene selv har prøvet at miste et par fly på den konto.

I 1975 var Hans Dahl Christensen med til at skabe Randers Modelflyveklub, hvor han i dag i en alder af 82 år er klubbens ældste aktive flyver. Foto: Frank Pedersen

- Det er i reglen sket fordi, jeg har dummet mig, siger han.

Ud over det sikkerhedsmæssige er der også sund økonomi at holde antal total-havarerede fly på et minimum, for selv om man kan komme rimelig godt i gang med en model til 3000-4000 kroner, fås de også væsentligt dyrere.

- Hvis man har lyst, kan man også komme til at betale 300.000 til 400.000 kroner for et modelfly og det er altså ærgerligt at slå sådan et ihjel, siger Hans Dahl Christensen.

Annonce

Har fløjet siden 1949

Traditionelt har der været to typer indenfor modelfly: motor- eller svævefly. Men inde for de seneste år er der kommet en ny variant, som man også er begyndt at gøre noget ud af i Randers Modelflyveklub: droner

- Det er nogle mærkelige monstrummer, men de er da vældig fornøjelige og gode til mange ting som eksempelvis at tage fotos ovenfra, det er de rigtig fine til, siger Hans Dahl Christensen, der personligt foretrækker fastvingefly i et ældre design. Den slags fly han har fløjet med siden, han fik sin første model i 1949.

- Som ni-årig var jeg indlagt på hospitalet i ti dage med en eller anden sygdom. Jeg havde fået fat i et katalog fra DMI (Dansk Modelflyve Industri, red.) som jeg bladrede i, mens jeg lå der. I kataloget så jeg, at man kunne få et færdigbygget svævemodelfly, så det ønskede jeg mig i fødselsdagsgave det år. Og gud hjælpe mig om ikke jeg fik det og jeg har fløjet lige siden, fortæller han.

Efter nogle år blev svæveflyet udskiftet med en motormodel, som Hans Dahl Christensen købte for sine konfirmationspenge. Det blev senere afløst af en lang række fly med henholdsvis linestyring og radiostyring.

Det er mest af alt for hyggens skyld at Hans Dahl Christensen flyver med modelfly, men han har også deltaget i konkurrencer og i årenes løb er det blevet til flere danske mesterskaber samt en enkelt dansk rekord i skræntflyvning, hvor man kaster svæveflyet ud over en skrænt og flyver så længe som muligt. Det var i 1965 og rekorden lød dengang på en time og et kvarter.

Annonce

Kun én ting er uforandret

Det der uanset flytype fascinerer Hans Dahl Christensen ved at flyve modelfly, er med hans egne ord: at skidtet kan bringes til at virke.

- Dertil kommer det tekniske og at det rent håndværksmæssigt er spændende selv at lave de ting, der skal bruges til et modelfly, siger han.

Aldersmæssigt spænder medlemmerne af Randers Modelflyveklub fra 15 til 82 år. "Vi er små og store drenge, der leger", siger Hans Dahl Christensen , der her er flankeret af formand Dino Santi (th.) og Søren Scheel. Foto: Frank Pedersen

Selv om meget har ændret sig indenfor både teknik og flytype siden, han begyndte at flyve modelfly i slutningen af 1940’erne, er der dog én ting, der er, som det altid har været: Størrelsen på batterierne.

- De fylder og de vejer og det er skide irriterende. Men vi lever med det, for vi kan ikke gøre noget ved det. Vi skal jo have strømmen med op for at kunne styre flyet, siger han.

Blandt de mere end 100 modelfly Hans Dahl Christensen gennem tiden har haft mellem hænderne og i luften, er de store termik svævemodeller hans favorit.

- De fleste af disse svævemodeller skal trækkes op af en motormodel, men nu er der kommet en ny type, som har indbygget en elektromotor, der starter af sig selv, når man har kastet den hen ad banen, så den kan komme i luften af sig selv. Sådan en kunne jeg godt tænke mig at afprøve, men nu får vi se, siger han med entusiasme.

Annonce

Vil have flere kvinder i luften

Hans Dahl Christensen er uddannet både maskinarbejder og ingeniør, hvilket er kommet ham til gode, når han har konstrueret og bygget sine fly fra bunden.

I Randers Modelflyveklub er der dog intet kodeks, hvor det er finere eller mere ”rigtigt” at flyve med selvbyggede fly, samlesæt eller fly man kan købt færdigsamlet.

- Alt gælder og det er en rar ting indenfor modelflyvning, for det betyder, at vi i klubben har en mangfoldighed blandt medlemmerne. Det gør det sjovt at være med og vi er alle gode til at hjælpe hinanden, hvis man har brug for ekspert-bistand, siger Hans Dahl Christensen.

Aldersmæssigt spænder medlemmerne af Randers Modelflyveklub vidt, hvor yngste medlem er 15 år og ældste - Hans Dahl Christensen - har rundet 82 år. Typisk er medlemmerne dog mænd mellem 30 og 50 år.

- Vi er små og store drenge, der leger, siger Hans Dahl Christensen, der tilføjer, at der for tiden kun en kvinde blandt klubbens medlemmer.

- Så selv om vi generelt bare gerne vil have flere medlemmer, er det især kvinder, vi gerne vil have flere af, siger han.

"Selv om der er tale om modeller, går jeg meget op i, at de skal ligne de rigtige fly mest muligt", siger Søren Scheel, der selv har bygget denne model af et af de første privatfly, der blev lanceret i USA i begyndelsen af 1930'erne. Foto: Frank Pedersen

Foreninger i Randers

Når to danskere mødes, giver de hinanden hånden. Når tre danskere mødes, danner de en forening, hedder det i en gammel talemåde. Der er formentlig noget om snakken.

Alene Randers Kommune har registreret flere hundrede foreninger, eksempelvis idrætsforeninger, spejdere, politiske foreninger, foreninger med sociale formål - og mange andre. Oftest drives foreningerne af frivillige ildsjæle.

I Randers Onsdag kan du i den kommende tid møde nogle af foreningerne og nogle af de folk, der står bag.

Få luft under modeldrømmen

Hvis man gerne vil i gang med at flyve med modelfly, har Hans Dahl Christensen med sin store og mangeårige erfaring følgende råd:

Det vigtigste er, at modelflyet flyver godt, ikke at det ser godt ud, er dyrt eller ligner et specielt forbillede blandt de ”voksne” fly. Og uanset prisen på flyet skal man sørge for, at det udstyr man har er ordentligt og driftssikkert.

Når man står på pladsen for at flyve, skal man være afslappe, rolig, fornuftig og i det hele taget opføre sig ordentligt. Og man må naturligvis ikke drikke alkohol før og mens, man flyver.

Det betyder en hel del at deltage i konkurrencer, da det er med til at udvikle én som modelflyver. Blandt andet derfor er det vigtigt, at man øver sig og holder sine flyveegenskaber ved lige.

At flyve modelfly er en social hobby, hvor det handler om at hygge sig sammen med ligesindede.

Som modelflyver hjælper meget at være en duelig håndværker. Er man det skal man huske at være hjælpsom overfor andre, for hvis man ikke er hjælpsom, er der ingen, der gider hjælpe én, når man selv har brug for det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers Onsdag

Tegn på at du kan have rotter

Annonce