Annonce
Ugeavisen Ribe

Folk på gaden i Ribe adspurgt: Hvad har du lært fra coronakrisen?

Birthe Østergaard, 67 år, Ribe: - Jeg har lært, at jeg skal prioritere min tid anderledes, og at man også kan have god alenetid. Jeg har dog savnet muligheden for at komme ned i træningscentret og at være i gåklubben for at gå ture med andre, men det har jeg så gjort selv i stedet for. Fremover tror jeg, at jeg kommer til at tænke mig ekstra meget om, når det kommer til udlandsrejser og nok også begrænse dem.
UGE-Avisen Ribe har været på gaden og fundet en række lokale mænd og kvinder. Alle har fået spørgsmålene "Hvad har du lært fra coronakrisen?", "Hvilke vaner har du fået" samt "Hvad vil du ændre i din hverdag fremadrettet på grund af coronakrisen?". Se deres svar i billedhjulet.
Annonce

De seneste måneder har langtfra lignet normalen. Men med den forandrede hverdag, vi alle har fået, er der faktisk også en god mulighed for at etablere nye vaner, du kan tage med dig efter nedlukningstiden.

- Det er en enestående historisk mulighed for at reflektere og trampe nye stier i hjernen, siger Anette Prehn, som er sociolog og forfatter til en række bøger om hjernens spilleregler herunder "Hjernesmart"-trilogien.

Her følger tre vaner, som man kan ændre på:

1) Måden, du møder andre på. Pandemien har medført en højere grad af social distancering, når vi færdes i offentligheden, og det er et oplagt udgangspunkt for at arbejde med sociale færdigheder, som ellers er gået i glemmebogen.

- Når du er nødt til at bevæge dig uden om et menneske, kan du øve dig i at gøre noget for at skabe en følelse af forbundethed i det øjeblik, siger Anette Prehn.

Det kan være et smil, et nik eller en kort kommentar, der anerkender, at du har set det andet menneske. For det er for mange en indgroet vane at lade, som om man er alene i toget eller supermarkedet.

- Se på andre som nogle, der ikke møder andre nærværende mennesker end dig i dag.

2) Fokus på hygiejne. I øjeblikket vasker du nok hænder som en gal. Og det kan også sætte spor fremadrettet, mener professor i statskundskab og forsker i smittepsykologi ved Aarhus Universitet Michael Bang Petersen.

- Vi har et psykologisk immunforsvar, der gør, at hvis vi er bekymrede for smitte, så forsøger vi instinktivt at holde os fra smittekilder, siger han og tilføjer, man kan godt forestille sig, at vi generelt set på sigt vil være mere opmærksomme på hygiejnen.

I sin forskning har han set, at dem, der er bekymrede for smitte, også har en lavere grad af social tillid. Så hvis du har det sådan, kan det kræve, at du samtidig søger fællesskabsfølelsen mere aktivt.

3) Tid til eftertanke. En tom kalender og weekenden uden planer. Pandemien har sat fritidslivet på pause, og det giver en kærkommen mulighed for at reflektere.

- Ønsker man egentlig at komme tilbage til præcis det liv, man havde før corona? Vil man tilbage til den stressede hverdag og hektiske aktivitet eller prioritere anderledes?, siger Anette Prehn.

- Spørg dig selv, hvad der er tilstrækkeligt og godt nok, siger hun og råder til at se skønheden i dage uden planer.

- Gør noget sammen. Det kan være at gå en tur, læse højt for hinanden eller spille et brætspil, siger hun.

Gustav Purreskov, 21 år, Ribe: - Jeg har lært at sætte pris på samvær med min familie, og jeg har også fået nogle nye vaner omkring det. Jeg har indset, at man bør være positiv også på de dage, hvor det hele er lidt træls. I løbet af de seneste måneder er jeg også begyndt at læse mere, blandt andet Troels Kløvedal, og det tror jeg bestemt, jeg vil blive ved med at gøre.
Jesper Nielsen, 31 år, Ribe: - Jeg har da lært alt det der med at holde afstand og desinficere hele tiden. En af de vaner, jeg har fået i løbet af de seneste måneder, er kun at handle én gang i løbet af ugen i stedet for flere, og det sparer jeg da også lidt penge på. Jeg har også lært, hvor effektivt det kan være at arbejde hjemmefra, så det vil jeg nok praktisere noget mere.
Helle Iversen, 61 år, Ribe: - Jeg har fået et andet syn på det at kramme. Førhen var jeg en rigtig krammeperson, der gav kram til næsten alle, når jeg mødte dem, men nu har jeg slet det samme behov mere. Jeg har desuden fået nogle rigtig gode vaner omkring hygiejne, det, synes jeg, er rigtig godt, at vi er blevet mere opmærksomme på. Det er vaner, jeg vil tage med mig.
Henrik Olsen, 51 år, Ribe: - Jeg har lært at sætte gearet i mit liv lidt ned samt at tænke mere over livet. Det har gjort, at nogle værdier er kommet på plads, og jeg er også fast besluttet på, at nu skal der være kræfter i hverdagen til både arbejde og mig selv. Jeg er de seneste måneder i høj grad kommet godt igang med at motionere igen, og især har jeg været meget ude på min mountainbike og fundet nye stier at køre på. Det har været fedt.
Rikke Hanson Sørensen, 21 år, Ribe: - Da coronakrisen brød ud, var jeg i værnepligt, så nedlukningen gjorde, at vi blev sendt hjem og skulle færdiggøre værnepligten med fysisk træning hjemmefra. Jeg tror ikke, jeg vil ændre noget ved min hverdag fremadrettet, for jeg er rigtig godt tilfreds med, hvordan den har kørt både nu og før coronakrisen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce