Annonce
Ugeavisen Ribe

Formand og lærer i Ribe: Elever har en pointe i at der mangler bevægelse på skemaet

Leg på streg er en af de måder, hvor skoleeleverne har kunnet kommet ud og bevæge sig som en del af undervisningen. Her er det fra Ansgarskolen i 2019. Arkivfoto: René Aunsbjerg Fogh
Både formand for skolebestyrelsen på Vadehavsskolen og en idrætsvant lærer på Vittenbergskolen klapper i hænderne over, at elever vil have mere bevægelse på skemaet.

Bevægelse: - Det er rigtig godt, at eleverne kommer deres input. Det viser, at eleverne vil engagerer sig.

Sådan siger formand for skolebestyrelsen på Vadehavsskolen, Mette Hager Petermann, om, at tre elever fra elevrådet på Vittenbergskolen gerne vil have mere bevægelse ind i de fagorienterede fag. Hun påpeger, at det er godt med input og holdningsudvekslinger fra forskellige vinkler i en skolebestyrelse.

- Jeg tror, de har ret i, at der mangler bevægelse i skolen. Der er nogle fag, som indbyder mere til en fysisk aktiv undervisningsform, men generelt tænker jeg også, at flere forskellige undervisningsformer er gavnligt for indlæringen. Det er vigtigt, at en undervisning bliver så alsidig som muligt, og vi tror, at fysisk aktivitet kan bidrage til mere motivation hos eleverne, fortsætter hun.

Annonce

Skal blive dygtigere

Det har som bekendt været pålagt skolerne at indføre mere bevægelse i løbet af skoledagen siden 2014, og det har lærer på Vittenbergskolen, Lars Kviesgaard, udnyttet på flere måder.

- Bevægelse i undervisningen kan jo forstås og udnyttes på flere måder. Jeg har både inddraget boldspil og gåture ude i Ribe, men også Cooperative Learning metoder ude i skolegården. Der er rigtig mange lærere, som har gode intentioner med at implementere bevægelse i undervisningen, men det er da også nødvendigt at blive endnu dygtigere, siger Lars Kviesgaard.

Folkeskolereformen og Den Frie Skole

De nuværende folkeskolereform trådte i kraft i 2014 - og blevet justeret i 2019. Meningen var blandt andet at indføre retningslinjer for, hvordan den daglige undervisning skulle køre. Heraf var der et krav om, at eleverne skulle bevæge sig 45 minutter hver dag, og at det gerne skulle foregå på en lærerig måde.

I forbindelse med åbningen af Folketinget i oktober 2020 satte statsminister Mette Frederiksen folkeskolerne i Esbjerg Kommune fri i en prøveperiode. Det betyder, at skolerne har frie tøjler til at genopfinde sig selv uden at skulle følge krav og reguleringer

Han klapper også i hænderne over, at eleverne kommer med ønsket om mere bevægelse. Samtidig understreger han, at det er vigtigt at klæde lærerne bedre på til at kunne gennemføre det.

- Det er en udfordring, at lærerne har forskellige forudsætninger for at inddrage bevægelse i den daglige undervisning. Derfor er det også nødvendigt med et øget fokus og ikke mindst et kompetenceløft, så alle føler sig kvalificeret til at løse opgaven. Hvis man ikke føler, at man har værktøjerne til at løse opgaven, så vil formentlig gøre, at bevægelse ikke bliver tilstrækkeligt prioriteret hos den enkelte underviser, siger han.

Annonce

Gode muligheder, når "skolen sættes fri"

Mette Hager Petermann påpeger, at elevernes forslag rammer lige ind i muligheden for at gentænke skolen i Esbjerg Kommune, som bliver muligt, når "skolen sættes fri".


Der vil i de kommende år komme et øget fokus på implementeringen af bevægelse i skolen. Allerede nu er vi i en ideudviklingsfase på skolen, så vi kan få endnu mere kvalificeret og varieret bevægelse ind i elevernes dagligdag

Lars Kviesgaard


- Vi har bedt både elever, elevrådet, medarbejdere og forældre om at komme med deres tanker og ideer til den frie skole. I den forbindelse tænker jeg, at der fra elevrådet nok vil komme et ønske om mere fysisk aktivitet i skoledagen. Vi kommer også ind på nogle generelle drøftelser om, hvordan man kan få mere motion og adspredelse ind i undervisningen også i forbindelse med den frie skole, siger hun.

Lars Kviesgaard har prøvet flere måder at inkorporere bevægelse på i skoledagen, og han mener, at lærerne har brug for flere kompetencer, hvis de skal løse opgaven tilfredsstillende. Arkivfoto: René Aunsbjerg Fogh

Det tror Lars Kviesgaard også vil ske.

- Der vil i de kommende år komme et øget fokus på implementeringen af bevægelse i skolen. Allerede nu er vi i en ideudviklingsfase på skolen, så vi kan få endnu mere kvalificeret og varieret bevægelse ind i elevernes dagligdag, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ribe

KLUMME: Vanens magt

Annonce