Annonce
Ugeavisen Ribe

Klapbrobudget kan øges med op til 20 millioner kroner

Den eksisterende ringvejsbro skal inden længe rives ned og erstattes af en klapbro. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Fem indbudte entreprenører kan ikke bygge en klapbro i Ribe for 40 millioner kroner, og derfor skal der gøres brug af afsatte reserver.
Annonce

Ribe: Klapbroprojektet står i et vakuum lige nu. Efter et mislykket licitationsudbud, hvor ingen af de fem indbudte firmaer - Arkil A/S, CG Jensen A/S, Hollandia Infra B.V., MT Højgaard A/S og Valmont SM A/S - ønskede at byde på projektet, skal hele processen gå om. Men først skal Vejdirektoratet, der er bygherre, finde flere penge til projektet.

- Den overvejende grund, til at alle fem sprang fra, var økonomien, og at de ikke kunne lave projektet til den pris. Vi havde seks henvendelser på projektet, efter det blev offentliggjort, hvoraf vi valgte de fem aktører, som vi vurderede kunne løfte opgaven, forklarer Mike Boesen, projektleder i Vejdirektoratet.

Vi var klar over, at det var et stramt budget, og vi havde da gerne villet undgå, at skulle bruge af reserverne, men det kan vi ikke undgå nu.

Mike Boesen, projektleder Vejdirektoratet

Annonce

Var der ikke 87 millioner?

Budgetrammen på projektet lød på 40 millioner kroner, men nu skal Vejdirektoratet skrive til transportministeren, at der skal bruges flere penge. Skarpe hoveder, som har henvendt sig til Ugeavisen Ribe, stiller imidlertid spørgsmål ved den lave budgetramme, idet der for knap tre år siden, da klapbroprojektet kom på bordet, blev snakket om, at der var afsat 87 millioner kroner til broen. Dengang understregede daværende transportminister Hans Chr. Schmidt, at der kun var sat det beløb af på papiret, og det reelle budget for broen derimod var 39,4 millioner kroner.

- Enterprise-omkostningen for selve klapbroen er opgjort til 39,4 millioner kroner inklusiv nedrivning af den eksisterende bro. Derudover kommer vejanlæg, beplantning og projektering for omkring 23 millioner kroner, mens statens regler siger, at der skal afsættes 30 procent i såkaldte reserver - svarende til cirka 20 millioner kroner. På den måde lander vi på de 87 millioner kroner, så der er ikke tale om, at vi bruger 87 millioner kroner på en klapbro, lød det dengang fra Hans Chr. Schmidt.

Det er så netop de reserver, der skal gøres brug af.

- Vi satte budgetrammen efter, hvad vores rådgiver vurderede, at projektet kunne koste samt efter, hvad vi havde i pengekassen. Vi var klar over, at det var et stramt budget, og vi havde da gerne villet undgå, at skulle bruge af reserverne, men det kan vi ikke undgå nu, siger Mike Boesen.

Annonce

COWI er med

Snakken om, at Ribe skulle have en ny bro hen over Ribe Å - og gerne en klapbro - har været på tale i en del år. Det blev i sin tid bragt på bane af blandt andre Bjarne Kiholm, og tilbage i 2012 fik han og nu afdøde Arne Johansen rådgivningsfirmaet COWI til at udregne et budget på en ny bro, hvor prisen endte på 28 millioner kroner. Nu hvor broprojektet for alvor er ved at gå i gang, ytrer Bjarne Kiholm undren over, at COWI umiddelbart ikke er inde i billedet i forhold til de entreprenører, der var indbudt til licitationen. Men det viser sig faktisk, at de i den grad er med i projektet.

- COWI er Vejdirektoratets bygherrerådgiver, så de kan faktisk ikke komme tættere på projektet. Når de er det, kan ingen andre entreprenører bruge dem som rådgiver, siger Mike Boesen og fortsætter:

- Den pris, som COWI gav i 2012, er blevet totalt overhalet af andre beregninger, og desuden spiller der også en prisudvikling ind. Det er svært at sammenligne deres budgetforslag og det nuværende, men vi vil altid gerne lave et projekt så billigt som muligt, siger Mike Boesen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce