Annonce
Ugeavisen Ribe

Lokale skoler dumper på fagligheden

Ansgarskolen er sammen med Vittenbergskolen i Ribe blandt både kommunens og landets dårligste til at løfte elevernes faglige niveau. Arkivfoto

Tre skoler i Ribeområdet lever ifølge undersøgelse omkring undervisningseffekt ikke op til forventningerne. Skoleleder mener, at mandefald i 9. klasse samt udfordringer med ordblinde elever spiller ind. Hun håber og tror dog på, at der er forbedringer i vente.

Annonce

Ribe: Hvert år udgiver tænketanken CEPOS en undersøgelse, som opgør undervisningseffekten på landets folke-, efter- og privatskoler. Det vil sige, om skolerne er gode nok til at løfte eleverne fagligt. Og ud fra afgangskarakterene givet i 2018 lever hverken Gredstedbro Skole, Ansgarskolen eller Vittenbergskolen op til det forventede resultat.

Både Ansgarskolen og Vittenbergskolen får en score på -0,4, hvilket placerer dem som en delt nummer 1175 ud af de 1419 skoler på landsplan samt blandt de dårligste folkeskoler i Esbjerg Kommune. Gredstedbro Skole får en score på -0,1, hvor et minustal tilkendegiver, at skolen løfter eleverne fagligt mindre, end man burde.

Undervisningseffekt

Analysen fra CEPOS udregner undervisningseffekten ud fra elevernes karakterer ved afgangseksamen i 2018 og sammenligner det med elevernes baggrund.

Er undervisningseffekten positiv på listen, betyder det, at skolen løfter eleverne fagligt mere, end man burde regne med. Derfor betyder nul, at skolen ligger som den burde.

På den måde tager analysen blandt andet højde for, om eleverne kommer fra ressourcestærke eller svage hjem, når den beregner skolernes evne til at løfte elevernes faglighed.

Den bedste skole i Esbjerg Kommune til at løfte eleverne fagligt er Nordre Skole Fortuna i Bramming, som har en score på 0,7. Riberhus Privatskoles score er 0.

Hele listen kan ses på denne adresse: https://www.cepos.dk/publikationer-projekter/undervisningseffekten/undervisningseffekt-grundskoler/find-din-skoles-1

Annonce

Tal møder ærgrelse

De tal ærgrer Anita Kallesøe, der er skoleleder på Vadehavsskolen. Hun kan ikke nævne nogen konkrete årsager til tallene, men hun mener, at ordblinde elever og det faktum, at mange elever tager på efterskole i 9. klasse, spiller ind.

- Der er en meget stor del af vores elever, som traditionelt vælger at gå på efterskole i 9. klasse. Det har unægtelig en stor betydning for karaktergennemsnittet på en årgang, at op mod en tredjedel af eleverne, der har gået på skolen frem til 8. klasse, ikke aflægger prøve på vores skole og dermed heller ikke bidrager til gennemsnittet på bundlinjen, siger Anita Kallesøe, som tilføjer, at det ikke kan læses i undersøgelsen, at mange af de elever kommer tilbage til Ribe for at tage en ungdomsuddannelse, og her klarer de sig ganske godt.

Annonce

Forbedringer i vente

Anita Kallesøe og resten af ledelsesgruppen har gennem flere år været opmærksomme på målingerne, da de også tidligere har ligget på nul eller i minus. Og derfor har man også fokus på at forbedre det faglige niveau.

- Vi arbejder målrettet på at løfte elevernes kompetencer ikke kun i overbygningen, men også gennem hele grundskoleforløbet. I forhold til de ordblinde elever, håber jeg også, at der er forbedringer i vente, da vi både lokalt og kommunalt har øget fokus på hjælp til dem, siger Anita Kallesøe, som tilføjer, at der rundt på Vadehavsskolens afdelinger arbejdes med en række indsatser både på undervisning- og fritidsdelen, som understøtter eleverne i deres læring.

- I de kommende år vil vi forhåbentlig være i stand til at vende udviklingen blandt andet i overbygningen. Vi har i et stykke tid ønsket at kunne samle eleverne i et ungdomsmiljø, og det har vi virkelig store forhåbninger og drømme om at gøre noget aktivt ved. Jeg tror på, at en vedholdende indsats vil medvirke positivt til resultaterne i årene fremover, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce