Annonce
Ugeavisen Ribe

Ribe har fået ny brandbil

Ribe Brandvæsens nye topmoderne brandbil, som nu afløser den gamle brandbil fra 2002. Med den nye bil får brandmændene de mest opdaterede slutningsmetoder til rådighed, ligesom den nye teknik også sikrer brandmændene større sikkerhed og et bedre arbejdsmiljø. Foto: Ole Maass.
Sydvestjysk Brandvæsen har investeret i en spritny topmoderne brandbil, der er i kategorien Verdensklasse.
Annonce

RIBE: Det er en investering til flere millioner kroner. Men så har Sydvestjyske Brandvæsen, Station Ribe, også fået det, der uden overdrivelse kan betegnes som verdens mest effektive brandbil.

Den nye brandbil har en motor på 410 hestekræfter og har plads til fire brandmænd plus chauffør og holdleder i kabinen. Med den nye brandbil skal brandmændene ikke længere kravle op på taget for at hente stiger og andet udstyr ned. Nu trykker de på en knap på en fjernbetjening, så hejses udstyret ned.

- Brandmændene skal ikke længere kravle op på taget, som er 3,10 meter højt - med den risiko det indebærer. Tidligere skulle de kravle op for at hente de håndstiger, vi bruger, fortæller beredskabschef og indsatsleder Thomas Laugesen.

I forhold til slukningsarbejdet er den nye brandbil også i en klasse for sig. Den er udstyret med to højtryksslanger på hver 120 meters længde. Det dobbelte af slangerne på den gamle brandbil. Kapaciteten på brandbilens vandtanke er også næsten fordoblet, så den nu har en kapacitet på 3900 liter vand. I den nye brandbil er alt frigørelsesudstyr, som bruges til at frigøre fastklemte ofre ved alvorlige trafikulykker, nu også batteridrevet. Tidligere skulle der pumper og el-ledninger sættes til.

- Med det batteridrevne udstyr sparer vi kostbare sekunder. Ved en alvorlig trafikulykke med fastklemte handler det om liv og død, og så er det ofte et spørgsmål om sekunder, understreger indsatslederen.

- Vi har uddannet otte superbrugere på stationerne i Ribe og Esbjerg, hvor vi har en tilsvarende brandbil, og de superbrugere har så uddannet alle de øvrige brandmænd. Så vi nu er på sikker grund, når vi rykker ud, konstaterer Thomas Laugesen.

Indsatsleder Thomas Laugesen her ved "indmaden" i den nye brandbil, som er indrettet, så den tungeste del af materiellet er på de nederste hylder - af hensyn til både hurtigheden i forbindelse med brandslukningen og til mandskabets arbejdsmiljø. Foto: Ole Maass.

Brødtekst

Thomas Laugesen her med det batteridrevne frigøringsudstyr, som sikrer at mandskabet kan spare vigtige sekunder, når mennesker, som er fastklemt og kommet alvorligt til skade ved færdselsulykker skal frigøres. Foto: Ole Maass.
Der er brandslanger af enhver beskaffenhed, tykkelse og længde i den nye topmoderne brandbil. Foto: Ole Maass.
Brandvæsenet i Ribe rykker i snit ud cirka hver tredje dag, og med en motor på 410 hestekræfter kan den nye brandbil også køre stærkt - og det er der som oftest brug for, når der rykkes ud til brand. Foto: Ole Maass.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce