Annonce
Ugeavisen Ribe

Ribes heksemuseum har fået omtale i Namibia, Kuwait og USA og mange andre lande

Mediehytternes interesse for heksemuseet har været enorm, og flere af de markante rum på museet er blevet vist i store medier over hele verden. Foto: Rene Aunsbjerg Fogh
Et besøg af det store anerkendte franske nyhedsbureau, AFP, har givet HEX! Museum of Witch Hunt omtale over hele verden.
Annonce

Ribe: Denne sommer fik Sydvestjyske Museer besøg af en gruppe franskmænd, og netop dette besøg viste sig at være rigtig god idé.

Gæsterne kom nemlig fra det store anerkendte franske nyhedsbureau, AFP, som gæstede HEX! Museum of Witch Hunt. Dette besøg har givet en enorm reklame. Nyhedsbureauets indsats har givet artikler og indslag i forskellige former for medier i en hel stribe lande.

VisitRibe, som stod bag besøget, har ikke en endelig opgørelse over omfanget, men de ved med sikkerhed, at der har været netomtaler i Kina, USA, Mellemøsten, Frankrig, Namibia, Bangladesh, Malaysia og Indien. Og de ved også, at der har været trykte artikler i Jakarta Post i Indonesien og Kuwait Times.

- Der har været en helt overvældende opmærksomhed for Ribe og HEX! Museum of Witch Hunt efter besøget af AFP. Historierne er kommet lige op til Halloween, og der er ingen tvivl om, at det har styrket interessen, siger Katrine Jung fra VisitRibe.

Annonce

Det har været helt vildt

Museumsinspektør, Flemming Just, er både begejstret og overrasket over, hvor langt omtalen er nået ud.


Vi har aldrig oplevet, at en historie er nået ud worldwide, og nyheden er nået ud til flere lande på alle kontinenter. Vi har jo jævnligt besøg af journalister, men det er jo i langt de fleste tilfælde folk, der skriver til deres egne medier, men det franske nyhedsbureau har virkelig sikret os, at nyheden kom ud overalt,

Flemming Just


- Vi har aldrig oplevet, at en historie er nået ud worldwide, og nyheden er nået ud til flere lande på alle kontinenter. Vi har jo jævnligt besøg af journalister, men det er jo i langt de fleste tilfælde folk, der skriver til deres egne medier, men det franske nyhedsbureau har virkelig sikret os, at nyheden kom ud overalt, siger Flemming Just.

Han har stor ros tilovers for det arbejde, som både VisitRibe og VisitDenmark gør for at tiltrække journalister. Begge instanser er gode til at give deres kontakter og forespørgsler videre til Sydvestjyske Museer.

- Alt den omtale har givet os en tro på vores egne muligheder. Vi har fastslået, at vi kan noget, og er nået ud til et internationalt publikum. Og så har vi bevist, at museet har international interesse og international klasse.

Annonce

Vil styrke museet

Museumsdirektøren er ikke i tvivl om, at de får stor glæde af omtalerne.

- Det er vildt at tænke på, at vores museum har været omtalt i trykte aviser i Kuwait og Djakarta og i online medier i det meste af verden – blandt andet USA og Kina. Vi ved selvfølgelig godt, at det ikke nødvendigvis får turister fra de lande til at valfarte til Ribe, men omtalen er alligevel værdifuld. Vi kan se, at de fransktalende lande har været særdeles interesserede, men vi har også fået en henvendelse fra den danske ambassade i England, som har set en omtale af museet, fortæller Flemming Just.

- Vi har også observeret, at museet er blevet omtalt på arabisk på både instagram og Facebook, og det er vist første gang det er sket, fortsætter han.

Både Heksemuseet og Jacob A Riis museet har haft livlig besøg af journalister. Eksempelvis har Flemming Just oparbejdet et meget tæt samarbejde med en tysk journalist, som giver omtale i tyske medier. Det er utrolig vigtigt for Sydvestjyske Museer, da Tyskland er et stort marked for dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce