Annonce
Ugeavisen Ribe

Søren og Lone sparer mindst 9.000 kroner om året på at køre i elbil

Søren Tang Sørensen og Lone Fokdal er blevet elbil ejere, og de sætter stor pris på komforten i deres ID.4, som tilmed sparer dem penge at køre sammenlignet med deres tidligere benzinbil. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Nogen af dem, der i løbet af 2021 har købt deres første elbil, er Søren Tang Sørensen og Lone Fokdal, og ægteparret fortryder på ingen måde, at de har taget det skifte allerede nu.

Ribe: Det var egentlig ikke meningen, at Søren Tang Sørensen og Lone Fokdals Volkswagen Golf Sportsvan skulle udskiftes med en ny model. Men da muligheden for at købe en elbil opstod, så slog parret til - også selv om de købte en bil, de end ikke havde prøvekørt.

- Et af vores vennepar havde købt en Volkswagen ID.3, og samtidig kunne vi se, at afgifterne på elbiler faldt, og så blev det interessant at købe en sådan bil, fortæller Søren Tang Sørensen, der er 69 år, mens Lone er 67 år.

Derfor begyndte de tilbage i februar at kigge på forskellige nye biler heriblandt en ID.3, men da de havde brug for at få træk på bilen, så var det ikke aktuelt med den model.

Annonce
Søren elsker at nørde og undersøge de forskellige data, der er for bilen. Foto: René Aunsbjerg Fogh

- Køreegenskaberne i ID.3'eren overbeviste os, om at modellen var attraktiv. Desuden havde vi gode erfaringer med Volkswagen modeller. Men vi valgte at vente til, at den nyere ID.4'er kom på gaden senere, fordi der kunne komme træk på den, siger Lone Fokdal, mens Søren supplerer:

- Det afgørende for os var, at bilen også er god om flere år. Vi var overbeviste om, at vi skulle have en elbil på et eller andet tidspunkt, fordi det er den vej, det hele går. Men det var bare et spørgsmål om, hvornår det skulle være, og hvis ikke afgifterne var blevet fjernet, så havde vi beholdt vores gamle bil.

Nørder tal

Parret købte deres Volkswagen ID.4 i februar, selv om den først kom på gaden på den anden side af sommerferien. På den måde vidste de reelt ikke, hvad de købte, men på den anden side kunne de fortryde aftalen, hvis de ikke ønskede bilen, når de kom ud at køre i den.

Det gjorde de dog på ingen måde.

- Det bedste er, at den er blød i kørestilen, og at der er en super komfort i bilen. Når vi kommer ind i en benzin bil nu, så ligger vi hurtigt mærke til, at det larmer, siger Lone Fokdal med et smil.

Søren påpeger, at han går op i alle de tal og informationer, som bilen kan give ham før og under kørslen.

- Jeg kan godt lide at se, hvad vores dæktryk er, og jeg går nok noget mere nørdet ind i bilen, end Lone gør, fortæller Søren med et smil.

Det viser sig jo, at en elbil er noget billigere at køre i end i en konventionel bil. Før brugte vi 18.000-24.000 om året på benzin, men nu bruger vi 9.000 kroner om året i abonnementet på at lade den op herhjemme, så vi sparer jo penge ved at køre i elbil

Søren Tang Sørensen

De fortæller også, at de ofte bliver mødt med spørgsmål, om den rækkevidde, der står i instrumentpanelet, nu også kan passe, og det kan det.

- Vi er opmærksomme på en resterende rækkevidde på kørslen, men det er man jo også, når det handler om, hvor meget benzin, der er tilbage. Hvis vi er ude og køre og er i tvivl om, at vi kan nå hjem, så kan vi jo finde en ladestation, men det har kun været nødvendigt én gang. En elbil passer til vores kørselmønster, fordi vi kan lade op herhjemme og mest kører korte ture, fortæller Søren Tang Sørensen.

Annonce

Sparer penge

En anden stor fordel, der viste sig med købet af elbilen, var økonomien i at køre i en sådan type bil.

- Det viser sig jo, at en elbil er noget billigere at køre i end i en konventionel bil. Før brugte vi 18.000-24.000 om året på benzin, men nu bruger vi 9.000 kroner om året i abonnementet på at lade den op herhjemme, så vi sparer jo penge ved at køre i elbil, understreger Søren Tang Sørensen, der tilføjer, at hvis de skulle have haft en konventionel bil med samme udstyrspakke og størrelse, så skulle de have betalt 600.000 kroner for den i stedet for de 440.000 kroner, som ID.4'eren kostede.

- Samtidig har vi da også et blik for klimaet uden, at vi er fanatiske. Alligevel er det da en rar tanke, at vi bidrager til mindre CO2 udledning, siger han.

Annonce
Ugeavisen Ribe

Brian har brugt kræfter på at ændre sig selv: - Som barn var jeg nok det, mange ville kalde en møgunge

Annonce
Ugeavisen Ribe

Esbjergfirmaer støtter Ribes legepark

Annonce
Ugeavisen Ribe

Ribe Stift tilbyder ophold på Den Gamle Avlsgård: Hjælp til stressramte præster

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ribe

KLUMME: Lad os gøre en klimaindsats og bevare Rømø

Ugeavisen Ribe

Det særprægede hus med de mange kaldenavne: - Mange  står og peger på vores hus, og nogle ringer også på

Ugeavisen Ribe

Januar byder på usædvanlig sort sol: Seks gange så mange stære som normalt

Ugeavisen Ribe

Nyt byrådsmedlem fra Ribe: - Jeg kunne godt tænke mig nogle flere timer i døgnet

Ugeavisen Ribe

Corona har ramt svømmehal: Lukket ind til videre

Ugeavisen Ribe

Turistinformation klar med mindst én ugentlig åbningsdag

Ugeavisen Ribe

Kevin var nede med stress: - Jeg har sat rødder, som er så stærke, at jeg aldrig vælter igen

Ugeavisen Ribe

Nyvalgt byrådsmedlem: - Det er satme fedt, jeg glæder mig helt vildt

Ugeavisen Ribe

Ribefotograf har taget nationens bedste foto for anden gang på tre år: - Det er monster stort

Ugeavisen Ribe

Erfaren mand i spidsen for Lokalråd Ribe Midt: Willi vil have bedre dialog med Esbjerg Kommune

Ugeavisen Ribe

Kommunen får Ribe Biogas til at justere produktionen: - Godt at borgere reagerer på gener

Ugeavisen Ribe

Hel skole samlede skrald og gjorde en god gerning: Elever samlede 300 kilo på en formiddag

Annonce