Ribe: Turisternes adfærd har ændret sig. Det kan mærkes i Ribe, hvor der over de seneste ti år er der sket et fald på 75 pct. i antal besøgende på byens turistkontor
Gæsterne søger i højere grad information på de sociale medier, før de ankommer, og hos visitribeesbjerg.dk har der været en stigning på antallet af besøgende på hjemmesidesiden på 500 pct. indenfor 10 år.
- At turisterne ikke bruger turistbureauerne i samme grad, er en udvikling, vi ikke kan bremse, og vi er nødt til at se på, at vi kan møde gæsterne der, hvor de er, for vi vil gerne møde dem og inspirere dem, både før og når de ankommer til destinationen, siger destinationschef Hans Peter Folmann i en pressemeddelelse.
Derfor har Destination Vadehavskysten igangsat en række initiativer for at teste, hvordan der sikres en god service, når gæsterne ankommer til destinationen.
Dette består blandt andet af et mobilt turistkontor i sommeren 2021 i form af både en hybridbil til Ribe, der skal køre rundt og være til stede ved events og der, hvor gæsterne samler sig.
Derudover vil man lave inspirationer hos forskellige partnere, så gæsterne ikke kun kan serviceres på de nuværende turistkontorer, men også hos udvalgte overnatningssteder, attraktioner med mere, så der fremadrettet er 10 steder, turisterne kan gå til for at blive serviceret.
Turistkontor har mistet liv
- Vi har en utrolig smuk bygning med en meget central placering i Ribe, som med tiden har mistet en stor del, af det liv, som bygningen har været omdrejningspunkt for. Vi ønsker, at den igen skal være et aktiv for byen, og vil sammen med erhvervet, borgerne og aktørerne finde ud af, hvordan vi genskaber liv i bygningen, siger Hans Peter Folmann, siger han og forklarer, at der i en kommende arbejdsgruppe vil være repræsentanter fra Sydvestjyske Museer, Quedens Gaard, Ribe Handelsstandsforening, Ribe Kunstmuseum og byens guider og vægtere.
I forbindelse med skabelsen af Destination Vadehavskysten er sekretariatet i øjeblikket placeret i Esbjerg, og det er der ifølge Hans Peter Folmann en god forklaring på.
- Torvet 3 i Ribe dækker ikke de basale behov, vi har som organisation og lever ikke op til kravene om arbejdsmiljø til de otte medarbejdere, vi er. Samtidig er der er ingen mødelokaler. For mig er det ikke afgørende, om vi sidder i Ribe eller Esbjerg, men vi er nødt til at leve op til kravene i forhold til arbejdsmiljøloven og give vores medarbejdere et nogenlunde godt sted at arbejde fra, siger Hans Peter Folmann.
Vedtægterne
Destination Vadehavskysten er ikke længere en del af Business Esbjerg, og dermed følges heller ikke foreningens vedtægter om, at turismedivisionen er forankret i Ribe.
Efter omorganisering fra 1. januar 2021 af hele turismestrategien for Esbjerg og Fanø Kommuner under navnet Destination Vadehavskysten lyder det nu i vedtægterne, at foreningen har hjemsted i Esbjerg Kommune.