Annonce
Ugeavisen Ribe

Turismen i Esbjerg Kommune forsøger at kigge fremad

Turistchef, Pia de Place, arbejder både med at hjælpe virksomheder i turistbranchen og på at sikre dem en fremtid. Foto: Privatfoto
Der er stor travlhed i Business Esbjergs turist afdeling, hvor de hjælper og støtter virksomheder i det nedlukkede land samtidig med, at de forbereder sig til fremtiden
Annonce

Ribe: Coronakrisen påvirker alle brancher på den ene og den anden måde, og ikke mindst turistbranchen, som jo her i kommunen og i Ribe i særdeleshed har en meget stor betydning.

Og for Esbjerg Kommunes turistchef, Pia de Place gælder det om at støtte branchen alt det, hun kan.

- Vi forsøger, på lige fod med erhvervschefen, at hjælpe og guide de virksomheder, der kunne have forskellige former for problemer og udfordringer. Vi har et meget tæt samarbejde med de lokale virksomheder i turistbranchen, og det er klart, at det betyder meget for os, når de bliver udfordret, siger Pia de Place.

Hun mener også, at det er vigtigt, at turistbranchen ved, hvor de har turistmedarbejderne fra Business Esbjerg, for det er klart, at stemningen i øjeblikket er trykket.

- Vi skal hjælpe virksomhederne til at kigge fremad. Vi skal måske agere i en verden, der har ændret sig, og der er vist ingen tvivl om, at hygiejne får en mere central rolle. Skal en buffet være anderledes og mange andre spørgsmål kan dukke op. Men det vigtigste er, at vi kigger på det hele med en positiv og konstruktiv tilgang, og vi samarbejder med alle instanser for at få liv igen, når Danmark åbner.

- Det er klart, at det er trist at have lukket ned op mod påske, som jo er et tidspunkt, hvor vores branche normalt har rigtig travlt. Denne påske bliver en højtid, vi aldrig vil glemme, siger Pia de Place.

Annonce

Forbereder åbningen

Visit Ribe Esbjerg er i fuld gang med at forberede tiden, når Danmark genåbner.

- Vi har kørt nogle tv-reklamer igennem de sidste uger, og de er blevet set af rigtig mange, og jeg er sikker på, at de får en rigtig god effekt. Vi havde sat det i gang inden coronakrisen, og vi er samlet nået ud til en million seere. Vi følger det op på de sociale medier, så jeg er sikker på, at budskabet kommer rigtig bredt ud, fortæller Pia de Place.

- Vi skal også inspirere alle i vores nærområde til at blive aktiv turist i vores eget område, så de både støtter og får en oplevelse af de mange muligheder, vi har her i området. Vi skal på en finurlig måde inspirere borgerne til at gå besøge Ribe Domkirke, tage til Esbjerg og måske tage på en udflugt til Fanø. Vi skal guide de lokale, så de bliver lige så interesseret i vores eget område, som folk udefra er. Der er jo rigtig mange mennesker herfra, der aldrig har været på en vandretur i området, eller været på østerssafari. Vi har jo nogle fantastiske kulturinstitutioner, attraktioner og restauranter i området, som de lokale også skal have glæde af.

Annonce

Visit Danmark er imponerede

- Vi er selvfølgelig også i gang med kampagner, der skal få de danske turister til at besøge os, når Danmark åbnes igen. Vi har et tæt samarbejde med VisitDanmark, der virkelig har fået øjnene op for de herligheder, vi har her i området. Når de hører, hvad vi har at tilbyde her i kommunen og på Fanø, bliver de imponerede. Vi kan mærke, at de synes, at det er vildt, at vi kan tilbyde turisterne den palette. Vi har en unik natur, Danmarks historie i kraft af Nordens ældste by, og Danmarks yngste og hele vestkystens storby. Vi har en dejlig ferieø med en helt særlig stemning og en endnu mindre vadehavsø, som man kan besøge ved at køre på havbunden.

- Vi har alt det indenfor en times kørsel, og det er da ret fantastisk, og det skal vi bare have alle til at opleve, siger Pia de Place.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce