Ribe: Hen over nogle uger i sommerferien måtte indehaver af Hestedyrlægerne Ribe, Lone Christiansen, ligge vandret og arbejde for tre, da hendes to daværende ansatte med kort varsel begge stoppede.
Nu er forholdene normaliseret med ansættelsen af to unge dyrlæger, Lisa Smith, 26 år, og Nina Schmidt, 29 år.
- Jeg stod godt nok på bar bund, da mine tidligere ansatte stoppede, men heldigvis kom Lisa til mig og senere fik jeg også ansat Nina, så nu er vi godt kørende igen. Det er et scoop for mig at få de her to unge piger, fordi de er dygtige, glade, imødekommende og er ikke bange for at få beskidte hænder, siger Lone Christiansen, der har haft klinikken i ti år.
- Det er helt sikkert en styrke for praksissen, at vi nu er tre ansatte med hver vores kompetencer. Lone ved og har set en masse, og sammen med den viden, vi kommer med fra universitetet, kan vi alle bidrage med noget, siger Lisa Smith, der er flyttet til Ribe fra Holstebro.
En bred palette
Med ansættelsen skrues der også op for bemandingen, da der er nu er tre dyrlæger på fuld tid. Det gør Hestedyrlægerne Ribe til en af de større praksisser i området.
- Vi dækker bredt i praksissen, fordi vi hver især er stærke på forskellige områder. Vi er gode til tænder, haltheder og især reproduktioner, siger Nina Schmidt, som yderligere er ved at videreuddanne sig til hestekiropraktor.
Om Hestedyrlægerne Ribe
Hestedyrlægerne Ribe beskæftiger tre dyrlæger fra en gård på Farupvej lidt vest for Ribe.
Det er Lone Christiansen, som er ejer, og hun har været været dyrlæge siden 1987. I mange år var hun medejer af Ribeegnens Dyrlæger, inden hun brød ud derfra og startede Hestedyrlægerne Ribe for ti år siden.
Deres styrke er blandt andet reproduktion, hvor Lone er en af de førende på området.
Lisa Smith og Nina Scmidt blev ansat henholdsvis den 1. august og midt i september.
- Heste er atleter, så de kan også få skævheder, som skal justeres. Derudover er kiropraktikken et godt supplement til den almindelige medicinske behandling, siger Nina Schmidt.
Behandling på klinik
Lone Christiansen forsøger hele tiden at forny sin praksis og optimere den. En af knapperne, hun nu har skruet på, er muligheden for, at kunderne kan aflevere deres heste i praksissen om morgenen, få dem behandlet og hente dem igen om eftermiddagen.
Lone ChristiansenDet er et scoop for mig at få de her to unge piger, fordi de er dygtige, glade, imødekommende og er ikke bange for at få beskidte hænder
- Det sparer både tid i kørsel for os og penge for kunden. Vi har gjort det tidligere, men det er noget, jeg gerne vil have mere gang i. Det kræver dog også en mentalitetsændring hos kunderne, siger Lone Christiansen, mens Nina Schmidt supplerer med, at man i klinikken også har fokus på hestenes ejere.
- Det vigtigste for os er at give ejerne en god og tryg oplevelse ved at bruge os. Man kan faktisk godt sige, at vi i lige så høj grad behandler hestene som ejerne, siger hun.