Annonce
Ugeavisen Ribe

Vejudvidelse i Ribe forventes at blive 25 procent dyrere

Dele af omfartsvejen ved Ribe, som ligger på A11, er ved at blive firesporet, og det arbejde er langt i processen. Foto: Jacob Schultz
Det forventes på nuværende tidspunkt at koste 14,5 millioner kroner mere end først beregnet at udvide rute 11 i Ribe fra to til fire spor. Udfordringer ved jernbanen, en ekstra stillevej samt flere støjskærme er nogle af grundene, og det betyder, at en broløsning skal til nye forhandlinger.
Annonce

Ribe: De seneste par år har ripenserne måtte leve med de gener, der har fulgt vejudvidelsen af rute 11, og nu nærmer projektet sig sin afslutning.

Projektet, hvor strækningen fra rundkørslen ved Føtex til krydset Nørremarksvej/Industrivej/Trojelsvej er udvidet fra to til fire spor, har imidlertid vist sig at blive en hel del dyrere end først antaget. Det viser en aktindsigt i de statusnotater, som Vejdirektoratet har udarbejdet løbende gennem projektet.

I første omgang lød prisoverslaget på projektet på 58,4 millioner kroner, mens det senest opdaterede budget for vejudvidelsesprojektet er på 72,9 millioner., hvilket altså er 14,5 millioner kroner mere end projektets bygherreoverslag. På den måde er projektet blevet 24,8 procent dyrere end, man oprindeligt havde regnet med.

- Det er både usædvanligt og overraskende, at projektet er blevet så meget dyrere, siger projektleder Mike Boesen og forklarer yderligere:


Både anlæg af parallelvej og opstilling af ekstra støjskærme har været fordyrende for projektet.

Mike Boesen, projektchef Vejdirektoratet


- Der er ikke en enkelt faktor, som alene er skyld i fordyrelsen. Det forhold, at projektet går ud på at udvide vejen fra to til fire spor i et område, hvor pladsforholdene er trange, giver store udfordringer, og vi har ikke kunnet undgå indskrænkninger i naboers arealer. Vi har naturligvis på forhånd forsøgt at registrere alle tænkelige hindringer, men det uundgåeligt, at man under et sådan projekt støder ind i ikke-kendte ledninger og lignende.

Annonce

Støjskærme og ekstra vej

En høj grundvandsstand ved cykelstitunellen betød, at der skulle anvendes en dyrere anlægsmetode, og derudover peger Mike Boesen på den stillevej ved boligerne på Plantagevej samt støjskærmene samme sted som et konkret fordyrende led.

- Hverken parallelvej eller ekstra støjskærme var en del af det oprindelige projekt, men det viste sig ret tidligt i forløbet, at det var nødvendigt at tilføje denne del. De forslag, vi kom med som alternativer var uacceptable for beboerne, så både anlæg af parallelvej og opstilling af ekstra støjskærme har været fordyrende for projektet, forklarer Mike Boesen, som yderligere tilføjer, at også udvidelsen af banekrydsningen har været dyrere end ventet, eftersom Banedanmark ikke ønskede kun en udvidelse men derimod en egentlig ombygning af også den eksisterende del af banekrydsningen.

Annonce

Broløsning til nye forhandlinger

Gennem hele projektet - frem til dette efterår - har anlægget af en bro over Ribe Å været en del af projektet, men det er den ikke længere.

Meget er sket siden 2017, hvor de første planer om en vejudvidelse af rute 11 kom på bordet. Nu viser det sig, at det har været væsentligt dyrere at udvide vejen til fire spor end først beregnet. Arkivfoto: John Randeris

I alle anlægsprojekter medregnes en projektreserve. I dette tilfælde var den ved første udkast på knap 29 millioner kroner for hele projektet, men allerede ved statusnotatet i august 2019 var denne overskredet med seks millioner kroner, og knap et år senere lød overskridelsen på 20,3 millioner kroner.

En af grundene var, at det sidste år blev konstateret, at 40 millioner kroner ikke var tilstrækkeligt til en klapbro, og der skulle lægges yderligere 14 millioner kroner oveni for at få det til at hænge sammen. Vejdirektoratet søgte derfor Folketinget om at øge den centrale reserve, men da det blev afslået, valgte Folketinget at sende økonomien for en broløsning til nye forhandlinger.

- Vi kunne konstatere, at vi ville mangle mindst 20 millioner kroner for at kunne gennemføre det oprindelige projekt, og vi kunne ikke få tilført ekstra midler, så det blev løsningen, forklarer Mike Boesen, mens tranportminister Benny Engelbrecht (S) tilføjer:

- Efter en god drøftelse med forligskredsen om projektet i Ribe, og det er blevet besluttet, at vejudvidelsen fortsætter som planlagt, mens beslutningen om passagen af Ribe Å udskydes til de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan, forklarer ministeren til avisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce