Annonce
Skibhus Avisen

Skolehaverne vokser: Skibhusgården har installeret naturens eget madkammer

Det er sjovt at lave mad med fødevarer, man selv har lavet. Foto: Ung Odense
Flere elever i Odense Kommune har fået skolehaven på deres skoleskema. Haver til Maver projektet er nu også åbnet på Skibhusgården i det nordlige Odense.
Annonce

Skibhus: Under projektet Haver til Maver har skolebørn i Odense en del år prøvet kræfter med hakkejern, frø, spirer og madlavning i udekøkkener som en del af skoleskemaet.

Der har indtil nu været to skolehaver i Haver til Maver projektet i Odense – den ældste har eksisteret i Falen i ni år med plads til 16 klasser, og for tre år siden blev der udvidet med haven i Holluf Pile, der passes af 12 skoleklasser hvert år.

Ordningen har været så populær, at flere skoleklasser har stået på venteliste. Derfor er der nu åbnet en ekstra Haver til Maver lokation ved Naturog Friluftscentret Skibhusgården i det nordlige Odense.

Der startes i første omgang blidt op med fem skoleklasser og næste år udvides området, så der i alt er haver til 12 klasser.

De fem klasser, der her til foråret har startet forløb på Skibhusgården kommer fra 4. klasse på Risingskolen og H.C. Andersen skolen. Haven på Skibhusgården indvies officielt af rådmand Susanne Crawley den 6. juni.

Ifølge Per Christensen, der er leder på Skibhusgården, giver det rigtig god mening at placere de nye haver på Natur- og Friluftscenter Skibhusgården.

- Det matcher jo perfekt med de aktiviteter, vi i forvejen tilbyder som f.eks. naturformidling og udlån af friluftsgrej til kommunens skoleklasser, udtaler Per Christensen, og fortsætter:

- Vi søger hele tiden at udvikle stedet og måden hvorpå, vi formidler naturen og friluftsoplevelser til store og små. Med Haver til Maver sætter vi naturen på skoleskemaet og giver skoleelever en rigtig god forståelse for samspillet mellem dyrkning, madlavning og den havenære natur, afslutter Per Christensen.

Hver klasse får deres eget lille stykke jord som de i fællesskab skal dyrke, passe og høste. Og hver gang tilbereder vi lækker og sund mad på bålkomfur. ”Det har været en spændende proces at etablere haverne, og dejligt nu at se, hvor begejstret børnene indtager haverne

Jacob Guldin

Annonce

Køkken i naturen

Haver til Maver forener de tre områder have, natur og køkken, og tager læringen ud af klassen, ud under åben himmel. Her kan børnene møde nye udfordringer, forundres, øve sig og blive endnu klogere.

Eleverne følger en dyrkningssæson fra tidligt forår i april, til oktober når frosten nærmer sig og gør jorden hård. Over otte undervisningsdage lærer eleverne grundprincipperne for dyrkning, tilberedning og kompostering af økologiske grøntsager og får en forståelse for, hvordan naturen omkring skolehaven har indflydelse på dyre- og plantelivet i skolehaven.

Hjemmedyrkede grøntsager bliver til sunde velsmagende måltider på bålkomfurer, og eleverne mærker for alvor sammenhængen mellem have og mave. Skolehaven er ikke bare et forlænget frikvarter. Den er et nyt, fagligt klasseværelse.

Når børnene sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager, bruger de geometrien til at måle havestykker, de tæller og deler frø, og de læser opskrifter og staver sig igennem grøntsagsnavne.

Annonce

Fagene rykker ud

Det er en skole, hvor naturen, haven og maden er ligeså vigtig som lommeregner og læsehæfte. Jacob Guldin er skolehaveleder på Skibhusgården. Han er uddannet anlægsgartner og underviser også på Kold College.

Han har i foråret haft travlt med at etablere og indrette haven på Skibhusgården, så den var klar til at tage imod de første elever den 29. april.

- Haven er indrettet, så hver klasse har deres eget område med fire store højbede, otte arbejdsstationer med bord og vask, bord/bænkesæt og bålkomfurer, fortæller Jacob Guldin, og fortsætter:

- Hver klasse får deres eget lille stykke jord som de i fællesskab skal dyrke, passe og høste. Og hver gang tilbereder vi lækker og sund mad på bålkomfur. ”Det har været en spændende proces at etablere haverne, og dejligt nu at se, hvor begejstret børnene indtager haverne, afslutter Jacob Guldin.

Skoleklasserne har siden slutningen af april sået et væld af afgrøder og passet haverne, så de nu er klar til den officielle indvielse den 6. juni.

Indvielsen

  • Velkomst
  • Derefter vil eleverne fra 4. klasse på Risingskolen vise rundt i haven
  • Lidt mad og saft ved kokkelever fra Ungdomshusets Cafe
  • Rådmand Susanne Crawley holder tale
  • Efterfulgt af en hilsen fra Haver til Mavers sekretariat i Krogerup
  • Eleverne planter et æbletræ sammen med Susanne Crawley
  • Hyggeligt samvær
Annonce

Hvorfor så populært?

Ifølge Thomas Høgedal, der leder Haver til Maver på Falen i Odense, så er skolehaverne i rigtig populære fordi, det er en anderledes læring, hvor børnene får alle sanserne i brug.

De rører og smager og skaber noget selv. I skolehaven får børnene succesoplevelser, som er med til at fremme trivslen, og som giver dem lyst til at lære mere.

- De får et andet forhold til naturen, vi er i, og det vi spiser. Det giver mening. For eleverne er skolehaven også et sjovt og anderledes lyspunkt i deres skolegang. Ikke alt kan læres fra en bog, fortæller Thomas Høgedal.

I Haver til maver er der desuden god involvering af klassens lærere. Ud over den læring eleverne får, bidrager arbejdet i skolehaverne i høj grad positivt til relationerne mellem lærere og elever og eleverne imellem. Det giver lærerne mulighed for at være sammen med eleverne på en anden måde end i klasselokalet.

- Det er mere uformelt og et samarbejde på tværs, hvor de sammen skaber noget. De lærer hinanden at kende i en anden sammenhæng, og man kan få en rigtig god snak henover gulerødderne, mens man luger ukrudt eller når man skræller kartofler i køkkenet, fortæller Thomas Høgedal og konkluderer:

- Det er Jordens bedste klasselokale!

Jacob Guldin er lidt af en haj i en køkkenhave. Han har haft en særdeles grøn finger med i spillet i flere af Odenses grønne oaser. Foto: Ung Odense
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce