Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Corona-hotline er rødglødende: Flere skal haste-ansættes for at komme telefonkøer og forgæves vaccineopkald til livs

De mange henvendelser, som regionens corona-callcenteret får, skyldes blandt andet, at der er en fejlagtig opfattelse af, at callcenteret har adgang til flere tider, end dem man selv kan finde online. Foto: Morten Stricker
Presset på regionens corona-callcenter er eksploderet, efter alle ældre borgere over 85 år har fået besked om, at de nu kan booke tid til en vaccination mod coronavirus. Uendelige telefonkøer og mange forgæves opkald får nu callcentret til at opgradere.
Annonce

Ventetid: Der er massivt pres på telefonerne i det callcenter, der modtager opkald fra borgere i Region Syddanmark, der har spørgsmål om corona og vacciner.

Særligt i denne uge er det væltet ind med opkald fra ældre borgere, som netop har fået en besked om, at de nu kan bestille tid til at blive vaccineret. Det har skabt lange telefonkøer, ligesom flere har oplevet, at de slet ikke har kunnet komme igennem.

- Ventetiderne har egentligt ligget på et fornuftigt niveau lige indtil mandag i den her uge, hvor det eksploderede fuldstændigt. For mange oplever, at de får en optaget-tone, når de ringer. Det betyder ikke, at vores telefoner ikke virker. Det betyder, at den tekniske telefonkø er fuld, forklarer Kim Ahlers, vagtcentralchef i Region Syddanmark.

De rødglødende telefoner og klager fra frustrerede borgere fik onsdag aften regionen til at udvide kapaciteten af telefonkøen fra 100 til 150. Det viste sig dog hurtigt ikke at være nok. Derfor øgede man den yderligere torsdag aften fra 150 til 200.

Dermed kan der lige nu være 200 borgere i kø på samme tid.

- Lige nu er der 185 i køen, hvilket svarer til godt 44 minutters ventetid, men tidligere i morges var vi oppe over loftet med over 200 ventende, fortæller Kim Ahlers fredag ved middagstid.

Han understreger, at udvidelsen betyder, at man bliver nødt til at ruste sig med tålmodighed, når man ringer ind.

- Vores budskab til borgerne er, at man kommer igennem, når man er kommet i køen, men det tager noget tid, siger Kim Ahlers.

Annonce

Misforståelse udfordrer

Ifølge Kurt Espersen, der er koncerndirektør i Region Syddanmark, er en af de store belastninger for callcentret, at flere ældre borgere fejlagtigt tror, at de gennem et opkald kan få adgang til flere tider end dem, de selv kan finde online på vacciner.dk.

- Det har desværre betydet, at mange med NemID alligevel har ringet til callcenteret for at tjekke. Det kan jeg godt forstå, for mange vil selvfølgelig gøre alt for at få en tid. Men callcenteret har altså ikke adgang til flere tider. Har man et NemID bør man derfor selv booke online eller få hjælp af sine pårørende eller kommunen, udtaler Kurt Espersen i en pressemeddelelse.

Den udfordring nikker vagtcentralchefen genkendende til:

-Der er mange, der ringer ind forgæves, for vi er ikke herre over, hvilke tider, der bliver lagt ud. Mange ringer ind og får at vide, at der ikke er ledige tider i det område, hvor de gerne vil til, og at de derfor må ringe ind igen senere. Det genererer flere opkald, som giver en øget belastning, siger Kim Ahlers.

Han mener dog, det er forventeligt med en målgruppe, hvor ikke alle er lige it-kyndige. Derfor opfordrer han også pårørende til at hjælpe de ældre med at logge ind online.

- Hvis man har mulighed for at få hjælp, er det den bedste løsning for alle, for det vil mindske belastningen, siger han.

Annonce

Ansætter flere

For at komme de lange telefonkøer til livs, arbejdes der lige nu på højtryk for at opgradere bemandingen i callcentret.

- Vi kører de første samtaler allerede på mandag. Vi gør alt for at få nogle flere ansatte ind hurtigst muligt. Det her er heldigvis en opgave, der ikke kræver nogen særlig uddannelsesmæssig baggrund, siger Kim Ahlers.

Vagtcentralchefen oplyser, at han ikke kan give et konkret tal for, hvor mange der reelt har ringet ind uden at kunne komme igennem.

For at lette tidsbestillingen for ældre borgere, har Region Syddanmark også lagt flere vaccinetider ud. Cirka 3.000 vaccinetider ligger klar til at blive booket i Syddanmark fredag den 26. februar. Herudover er der cirka 3.000 tider fordelt over de kommende dage frem mod fredag, oplyser regionen.


Ventetiderne har egentligt ligget på et fornuftigt niveau lige indtil mandag i den her uge, hvor det eksploderede fuldstændigt.

Kim Ahlers, vagtcentralchef, Region Syddanmark


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce