Annonce
Læserbrev

Debat: Reklamefilm duer simpelthen ikke

Annonce

Læserbrev: Jeg er træt af, at det Sønderborg, som jeg er flyttet til og er vild med, lidt for ofte bliver afbilledet som et sted, der befinder sig i det forrige århundrede. På nettet cirkulerer lige nu en video: ’Ta’ sydpå i ferien. Ta’ til Sønderborg!’, der er produceret af Sønderborg Kommune. Den er desværre et godt eksempel. Leif Maibom og Thomas Eje er to kapaciteter, der fortjener anerkendelse inden for hver deres felt. Men det her projekt er gået helt galt.

I filmen sidder de på Dybbøl Banke med møllen i baggrunden. Foran dem er et bord med lagkager og den gamle kaffekande, ’Madame Blå’. Filmen er bygget op på den måde, at Maibom nævner en af Sønderborgs seværdigheder. Eje påstår så (med skiftende dialekter), at seværdigheden er placeret et andet sted i landet. Maibom korrigerer ham og nævner en ny seværdighed. Også sådan kører de frem.

Det indtryk, man får af at se filmen er, at i Sønderborg, der spiser man meget lagkage og drikker kaffe af den slags kaffekander, som man ser på museum. Der var vist noget at se i Sønderborg, eller også lå det et andet sted. Og så var der vist en mølle, eller noget andet gammelt i billedet.

Det dur simpelt hen ikke, at kommunen laver den slags fejlskud, når der skal fortælles om Sønderborg. Hvorfor gå efter den absolut laveste fællesnævner? Det er pinligt og tiltrækker negativ opmærksomhed. I øvrigt undrer jeg mig også over, at Maibom igen bliver brugt til at være Sønderborgs ansigt udadtil.

Skal der laves film, så vis byen frem mere aktivt: Vi har erhvervsfolk, der kæmper for at holde liv i butikkerne i hele kommunen. De kan fortælle deres historie og derigennem vise hvad byen har at byde på. Engagerede lærere og pædagoger har i flere uger brugt dygtigt kommunens grønne områder og strande som klasselokale. Hvorfor ikke lade dem og børnene vise et levende Sønderborg? Vi har unge på universitetet og andre uddannelsesinstitutioner i byen. Lad dem fortælle om hvad Sønderborg er. Vi har en temapark, der gør det muligt gennem leg og forsøg at blive klogere på teknologi og klima. Hvorfor ikke lade ansatte og gæster – når det er muligt - fortælle om et klimabevidst Sønderborg? Vi har professionelle kunstnere, der kæmper for at finde nye måder at vise deres kunst. De kan fortælle om deres kunst og være et bevis på det kulturelle Sønderborg? Det er bare for at nævne nogle få af de mange ting, som jeg synes er værdifulde i Sønderborg.

Leif Maibom og Thomas Eje er hovedpersoner i filmen. Foto: Arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Sønderborg

Nye sosu-hjælpere

Annonce