Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Jubilerende bilfirma hårdt ramt af coronakrise

Lajla og Erling Høi-Nielsen har 40 års jubilæum, men synes ikke, at tiden med afskedigelser og lavere bilsalg som følge af coronakrisen er til en stor fest. Foto: Jens Eilertsen
Lajla og Erling Høi-Nielsen oplever en salgsnedgang på mindst 20 procent, og medarbejderstaben i Sønderborg og Rødekro er reduceret fra 40 til 35. De to bilhandlere synes ikke, at tiden er til fejring af virksomhedens 40 års jubilæum.
Annonce

Sønderborg: Lajla og Erling Høi-Nielsen var kun 20 og 21 år, da de blev selvstændige i Sønderborg 1. oktober 1980, og på grund af deres unge alder og en rente på over 20 procent, var der ikke mange, som gav EH Karrosseri- og Autoservice på Sjællandsgade overlevelseschancer.


Du skal forstå markedet og være forudseende og omstillingsparat. Der er mange bilforhandlere, som er døde med deres mærker, fordi mærket er deres hjerteblod. Vi kan selvfølgelig også have følelser for et mærke, men for os er biler først og fremmest business, og en fin bil er en bil, der kan sælges.

Erling Høi-Nielsen


Det lykkedes dog med families og venners hjælp og en meget lille kassekredit at få virksomheden sat på skinner, da Erling Høi-Nielsen var færdig med sin mekanikeruddannelse hos Volvo i Sønderborg. Han kommer fra en familie, der har tradition for at være selvstændig. Lajla Høi-Nielsen klarede papirarbejdet, selv om hun havde et år tilbage af sin uddannelse som bogholder.

Annonce

40 års jubilæum

Den skepsis, der var omkring firmaets overlevelseschancer, er gjort til skamme gennem årene. Torsdag 1. oktober kan bilfirmaet Erling Høi-Nielsen, der har afdelinger i Sønderborg og Rødekro, nemlig fejre 40 års jubilæum. Det sker yderst sjældent, at et bilfirma overlever fire årtier med samme ejere, og når vi beder om en forklaring på, hvordan der er navigeret i vanskelige tider, lyder svaret fra Erling Høi-Nielsen:

- Du skal forstå markedet og være forudseende og omstillingsparat. Der er mange bilforhandlere, som er døde med deres mærker, fordi mærket er deres hjerteblod. Vi kan selvfølgelig også have følelser for et mærke, men for os er biler først og fremmest business, og en fin bil er en bil, der kan sælges.

- Hvis ikke du følger med, så overlever du ikke i denne branche, der både er meget investeringstung og importørstyret. Du kan jo bare se, hvordan det er gået i Sønderborg. Da jeg var formand for de lokale forhandlere tilbage i 1982, var der 21 nybilforhandlere i Sønderborg. Nu er der syv. Og der bliver færre.

Annonce

Vi bliver - sandsynligvis

- Er Erling Høi-Nielsen en af dem, der vil forsvinde?

- Det er da sandsynligt, at vi vil blive her. Men det er noget, vi finder ud af hen ad vejen. For nuværende har vi ingen planer om at trappe ned, siger Erling Høi-Nielsen, der understreger, at parret kun er 60 og 61 år og således slet ikke er pensionsklare. Om det så en gang bliver sønnen Jacob Høi-Nielsen, der skal tage over, det får tiden lov at afgøre.

- Vi tager der løbende hen ad vejen med Jacob. Indtil videre er han salgschef, siger Lajla Høi-Nielsen.

Hun siger også, at man i denne branche ikke kan planlægge langt ud i fremtiden og at firmaet i øjeblikket befinder sig i et vadested. Salget er efter nedlukningen 20 procent lavere end normalt og udsigten til nye afgifter kan lægge yderligere en dæmper på købelysten. Det koster arbejdspladser - Erling Høi-Nielsen er gået fra 50 til 35 medarbejdere i de to afdelinger.

- I har været sammen 24 timer i døgnet i et godt stykke over 40 år - hvordan er det?

- Ja, vi er altid sammen - og det fungerer fint. Her på stedet har jeg økonomi og eftermarkedet, og Erling er direktør og har salgsområdet, og det er ikke sådan, at den ene skal spørge den anden, når noget skal besluttes inden for vores områder. Hvis vi skulle diskutere alt, var vi nok blevet trætte af det, og jeg tror aldrig, der har været noget, vi ikke kunne blive enige om, siger Lajla Høi-Nielsen og pointerer, at det overordnede i virksomheden selvfølgelig besluttes i fællesskab.

- Men det vigtigste er nok, at vi er gode til at holde fri. Når vi er hjemme, er vi ægtefæller og vi taler ikke så meget om virksomheden. Så drejer det sig om familien, siger Lajla Høi-Nielsen. Familien tæller tre børn, to børnebørn og to bonusbørnebørn.

Salgschef jacob Høi-Nielsen med forældrene Lajla og Erling Høi-Nielsen ved åbningen af Peugeot-forhandlingen i Rødekro i 2015. Foto: Søren Gylling

Erling Høi-Nielsen

Lajla og Erling Høi Nielsen grundlægger EH Karrosseri- og Autoværksted 1. oktober1980 på Sjællandsgade. I 1981 bliver virksomheden Renault-reparatør, og ender Peugeot og Talbot- forhandlingen hos det unge par. Erling Høi-Nielsen bliver med 22 år Danmarks yngste autoriserede nybilforhandler. I 1985 købes naboejendommen og virksomheden får Nissan-forhandlingen.

Erling Høi-Nielsen er Toyota-forhandler fra 1987 og 21 år frem, og der siges farvel til Peugeot og Nissan. I 1991 etableres der pladeværksted og erhvervsafdeling. Det var i de gode gamle Hiace-dage.

En studietur til USA i 1994 bliver en milepæl for virksomheden. Erling Høi-Nielsen ser, hvordan amerikanerne indretter bilsupermarkeder med flere mærker og alt andet under tag. Han bliver inspireret og 1996 står et 3500 kvadratmeter stort bilhus klart på Elholm. EHN gør mid strømmen - i stedet for at brede samme mærke ud over flere byer, sælger han flere mærker under samme tag.

Der etableres malerværksted i 2001 og året efter åbner der også en skilteafdeling. Bilhuset udvides til 5000 kvadratmeter. I 2001 og 2003 tilbydes der biludlejning og Dinitrol-rustbehandling. Kia rykker ind i 2004 og EHN bliver Citroën-agent. I 2006 vender Nissan tilbage, og der siges farvel til Toyota, fordi EHN ikke kan se sig selv i en ny forhandlerstruktur. Bilhuset vokser samme år til 6000 kvadratmeter. Honda kommer til i 2006 og sælges side om side med Nissan, Kia, Citroën og SsangYong samt formidling af nye Toyota.

Afgiftsomlægninger gør, at der siges farvel til SsangYoung og britiske LDV, og i 2013 vender Peugeot hjem til Elholm. der siges farvel til Honda. I 2015 etableres der Peugeot-forhandling i Rødekro. I 2017 får virksomheden Citroën-forhandlingen, men kun for en kort stund. Pava rykker ind i 2019.

2020 er jubilæumsår.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Sønderborg

Endnu en stor smittestigning i Esbjerg og Aabenraa: Fem andre kommuner holder status quo

Ugeavisen Sønderborg

Smittestigning over weekenden sender nye kommuner over den kritiske grænse - men der er godt nyt i Sønderborg

Annonce