Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Kronik: Flyvende eventyr og en hård landing

Per Stryger. Foto: Jens Eilertsen.
Annonce

Kronik: Tilbage i september sagde overvismand Michael Svarer, at han i starten af april troede, at Corona-pandemien ville blive som finanskrisen. ”Men bunden har ikke været så dyb, som jeg frygtede, for forudsætningerne var langt bedre den her gang”, slog han fast. Det viser sig nu, at krisen er meget anderledes og mere kompleks. Det har jeg mærket. Jeg er pilot og luftkaptajn, og jeg har nogle kompetencer, der kan bruges i luften og på jorden. Dem vil jeg gerne, midt i en global krise, gøre opmærksom på. Vi skal jo videre.

Indenfor luftfarten er vi ikke fremmede for chokpåvirkninger. Og det uanset om de skyldes økonomisk afmatning, terrorisme eller farer for folkesundheden. Men covid-19 præsenterer os for en udfordring, der ikke er set lignende i fredstid. De nuværende nedlukninger, skadelige som de er, er kun den første sten på vejen ud af coronaskyggen. Branchen, og jeg, som arbejder inden for den, har altid været tvunget til at være forandringsskabende. Og måske er der alligevel et branchehåb? Vi kan jo!

På få kvadratmeter

Faktisk er jobbet i cockpittet et af de mest koncentrerede lederjobs, man kan forestille sig. Det foregår hovedsageligt inden for ganske få kvadratmeter. Det handler om koordination. Om at lytte. Om forberedelser. Om at erkende fejl. Og ikke mindst om at turde tage en beslutning. Jeg kan først og fremmest flyve. Men min uddannelse og erfaring kan bruges mange andre steder. Det prøver jeg nu at fortælle erhvervslivet på jorden. Der er visse nøgleord der nævnes i næsten alle jobannoncer. Og det er kompetencer som kommunikation, effektiv ledelse, teamwork, kompleks problemløsning, tidsstyring og kritisk tænkning. Det er dem, vi kalder genanvendelige færdigheder. For uanset hvad jobbet eller erhvervet er, udgør de forskellen mellem succes og fiasko.

Nu står jeg som mange andre piloter i en situation, hvor jobmarkedet for piloter er presset. Og jeg skal finde ud af, hvad mit næste skridt bliver. Siden 90'erne har jeg arbejdet inden for luftfart som pilot, instruktør, luftkaptajn og HSE-officer. Men jeg har også gennem karrieren haft jobs uden for luftfart. Blandt andet som projektleder i en virksomhed og som underviser på en handelsskole. Lad mig komme med et par eksempler på, hvorfor arbejdsgiverne bør overveje at ansætte en pilot:

Komunikér så der bliver lyttet til dig

Klare kommunikationsevner hjælper i næsten ethvert job. Men det betyder meget mere for piloter. Piloter har en dyb teknisk viden om flyet. Vi er i stand til at tale om flysystemerne med mekanikeren. Men vi er også i stand til at tilpasse kommunikationsstilen til forskellige mennesker. Kabinepersonale, jordpersonale og passagerer har jo alle brug for forskellige niveauer af tekniske detaljer, samtidig med at man skal være oprigtig og beroligende over for dem. Faktisk er en forkert eller ufuldstændig kommunikation mellem pilot og flyveledere en faktor i omkring 80 procent af flyulykker. Vi ved hvor skoen trykker, og vi arbejder med det.

Under flyvning kan alle mulige former for problemer opstå. De kan være af teknisk art, helbredsproblemer, meteorologiske udfordringer eller bare en irriterende kritisk situation, hvor en drone flyver rundt ved ens ankomstlufthavn. Problemløsning er en vigtig del af mit arbejde.

Vi er gode til at forudsige potentielle problemer og finde frem til løsninger, inden problemerne opstår. Det er noget, som også virksomheder uden for luftfart kan gøre god brug af. Jeg lytter ofte til problemer fra venner med et ni til 17 job. De klager over deres micro-styrende chefer. Og de spørger: ”Hvordan kan du føle dig tryg ved at tillade en uerfaren styrmand at håndtere et 70 tons fly? Vi andre uden for cockpittet kæmper for at uddelegere fotokopieringen?” Og svaret er ganske enkelt: fordi jeg er vandt til at uddelegere ansvar og se kollegaers ressourcer og evner. Det fungerer, fordi jeg klart har defineret grænserne for arbejdet, og hvordan jeg vil gribe ind, hvis ting ikke går efter planen.

Vi piloter er gode til at forudsige mulige udfordringer og finde frem til løsninger, inden problemerne opstår. Derfor er det at være en problemknuser, en vigtig brik for min fremtidige succes.

Følg strategien

Det er en ledelsesopgave at sikre, at den valgte strategi bliver implementeret og fulgt af alle medarbejdere. Desværre kender jeg flere i erhvervslivet, der har udviklet nogle få gode og opnåelige strategier for så at se dem falde til jorden. På et møde aftaler ledelsen og medarbejderne en handlingsplan. Men den fejler. Enten er den for kompleks. Eller også vender folk simpelthen tilbage til den gamle. Det er lettere. Og derfor bruger vi inden for flyvningen vores logiske og analytiske evner til at følge den strategi, vi er blevet enige om. Mange dele af strategien er nedlagt i procedurer, som vi ikke fraviger. Ellers risikerer nogle at dø. På det felt er vi nok en del på linje med hospitalernes læger. Personligt har jeg en meget struktureret tilgang. Og jeg ved, at det skal være rigtigt første gang. Det er ikke sikkert, at der kommer en chance nummer to.

Fleksible medarbejdere

Som pilot har jeg ofte håndteret uforudsete scenarier som forsinkelser, tekniske problemer og flyskifte. Som et resultat af det har jeg udviklet evnen til hurtigt at tage hensyn til en række skiftende omstændigheder og ændringer. Og jeg kan tilpasse opførsel eller handlinger til den givne situation. Anflyvnings- og landingsfasen kræver altid et højt niveau af fleksibilitet og tilpasningsevne. Her har vi har at gøre med mange variabler. Vi forbereder os på en rute og en specifik anflyvning. Men flyvelederen i kontroltårnet kan have en anden plan. Og hans planer kan også udvikle sig. Vi bliver måske nødt til at gå i et ventemønster? Vi bliver måske bedt om at lande på en anden bane? Vi bliver muligvis nødt til at flyve til en anden lufthavn, fordi ventetiden på vores destination er for lang? Piloter skal være klar til det hele.

Den vigtigste ressource

Vi ved alle, at vi ikke kan holde lige meget af alle. Men som leder skal jeg kunne håndtere forskellige mennesketyper. Om det er den målrettede, den følsomme, den analytiske eller hyggeonklen er lige meget. En vigtig del af kommunikation er at lytte til sine kollegaer og dem, man arbejder sammen med uden for flyet. Når jeg fik nye styrmænd, direkte fra simulatoren, gjorde jeg blandt andet et stort nummer ud af, hvor vigtigt det er at lytte til kabinepersonalet. Hvis de kontakter piloten med mistanke om et problem på flyet, skal man være ekstra vågen. For de lytter på andre vandrør, end vi gør i cockpittet. Eller det kunne være tank-personalet, som havde set noget underligt ved det ene dæk. Alle skal føle sig værdsat og velkommen til at kontakte os piloter. Oftest er der ikke noget galt. Men vi ledere skal bruge positiv kommunikation som et redskab i hverdagen. Og det skal være på tværs af organisationen og fag ligesom i andre virksomheder.

Forandringsvillig eller fiasko

Arbejdsgivere "på jorden" med en pilot ansat har måske en ganske særlig bekymring: Vil en pilot vende tilbage til flyvningen, hvis muligheden byder sig? De vil sætte spørgsmålstegn ved, om engagementet i det nye job nu holder? Og det er en helt rimelig bekymring. Men engagementet afhænger af den enkelte pilot. Jeg kender mange piloter der ligesom mig selv virkelig overvejer at hænge deres uniform ind i klædeskabet for altid.

Fra min egen personlige jobjagt og samtaler med dem, der ansætter, er det gået op for mig, at de fleste af dem, ikke ved, hvad piloter i virkeligheden kan. De tror ofte, at piloter er nogen, der flyver op og ned og lidt til siden. Og så ikke så meget andet. Men der er en reel efterspørgsel efter medarbejdere med en pilots færdigheder.


De tror ofte, at piloter er nogen, der flyver op og ned og lidt til siden. Og så ikke så meget andet. Men der er en reel efterspørgsel efter medarbejdere med en pilots færdigheder.

Per Stryger.


I de kommende måneder tror jeg, at der vil være mange piloter som forlader luftfarten for altid. Men vi kan være værdifulde og dygtige medarbejdere, og det er derfor, du skal ansætte en pilot i dit team. Han er ikke "jordet", frustreret og fra en anden verden højt oppe. Han er bare lige landet med en god pakke kvalifikationer, der kan bruges mange andre steder end i luften.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce