Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Månedsskrift sætter spot på en særlig kunstner

Inger Lauridsen har tidligere skrevet en bog om den sønderjyske kunstner Agnes Smidt, og i Sønderjysk Månedsskrifts nyeste nummer delagtiggør hun læserne i historien om kvinden, der ved siden af at være kunstner og plejemor også oprettede en højskole. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Sønderjysk Månedsskrift byder denne gang på blandt andet Grænseforeningens historie, en bemærkelsesværdig kvindelig kunstner og Grænselandskronikken.
Annonce

Sønderjylland: Årets sidste nummer af Sønderjysk Månedsskrift er nu på gaden, fortælles det i en pressemeddelelse fra Historisk Samfund for Sønderjylland, Museum Sønderjylland og Sønderjysk Kulturfællesskab, der står bag udgivelsen.

I hæftet skriver historiker Axel Johnsen om Grænseforeningen, der engang var Danmarks største græsrodsbevægelse med 200.000 medlemmer fordelt på 400 enkelt-foreninger over hele Danmark og som 2. november havde 100-års jubilæum. Foreningen var fra begyndelsen præget af store, indre spændinger mellem kredse i navnlig København, der arbejdede for en sydligere grænse, og kredse i navnlig provinsen, der var udmærket tilfredse med grænsedragningen i 1920.

Inger Lauridsen skriver om den sønderjyske kunstner Agnes Smidt (1874-1952), der var en kvinde, der kunne overkomme mere end de fleste: Ved siden af sit kunstneriske virke fik hun tid og overskud til både at være mor for fem forældreløse piger og til at etablere og drive egen højskole på Lundsmark ved Hviding.

Annonce

Fælles kulturelt fodslag

Birthe Refslund Thomsen er dykket ned i historien om sin morfar, amtsskolekonsulent Nicolaj Svendsen, der i 1920’erne og 1930’erne førte tilsyn med skolerne i Tønder Amt, mens Poul-Erik Thomsen i Grænselandskronikken ser frem mod næste års kommunalvalg. Han noterer, at Sønderjylland nok er den landsdel i kongeriget - måske endda den eneste - der savner sit amt allermest. Han skriver blandt andet om tankegangen i etableringen af SønderjyskE og spørger, om denne tankegang måske også kunne blive model for et fælles sønderjysk fodslag på det kulturelle område.


Inger Lauridsen skriver om den sønderjyske kunstner Agnes Smidt (1874-1952), der var en kvinde, der kunne overkomme mere end de fleste.

Fra artiklen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce