Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Nødråb fra luftfarten: Vi er i en forfærdelig situation

Jan Hessellund, der er direktør i Billund Lufthavn, mener, der er for mange barrierer for de rejsende i form af test ved ud- og hjemrejse. Arkivfoto: Morten Pape
Luftfartsindustrien efterlyser akut krisehjælp for at redde alle led i industrien. DI fremlægger forslag til genstart af branchen.
Annonce

Det er en forfærdelig situation, hvor alle led i kæden står stille. Det gælder alt lige fra flyveskoler, catering, værksteder og lufthavne til alle størrelser af luftfartsselskaber.

Sådan lyder det fra Kristian Tvergaard, kommerciel direktør i Sun-Air og næstformand i brancheforeningen Dansk Luftfart. Han ser krisen som livstruende for mange aktører, hvis ikke en ny hjælpepakke og blandt andet et internationalt anerkendt coronapas bliver en realitet.

- Luftfarten er uden tvivl den hårdest ramte branche i Danmark Den er ramt så hårdt, at vi risikerer, at der ikke er noget som hedder dansk luftfart efter krisen, siger han til erhvervsmediet DI Business.

Coronakrisen har blandt andet kostet 10.000 stillinger i branchen, mens andre 12.000-15.000 job kan være i fare. Knapt ni ud af 10 passagerer forsvandt fra april til december 2020. Branchen fik en særlig hjælpepakke – luftfartspakke - i slutningen af 2020 på 259 mio. kr.

I Billund Lufthavn ser adm. direktør Jan Hessellund det som afgørende, at der bliver skabt trygge rejsekorridorer i Europa for at genrejse luftfartsindustrien. Et internationalt anerkendt coronapas er en central faktor.

- Der er for mange barrierer lige nu, hvor vores rejsende skal testes med få timers mellemrum både ved afrejse og ankomst, siger Jan Hessellund til DI Business.

Annonce

Et digitalt coronapas

Branchedirektør for DI Transport, Michael Svane, pointerer, at vi straks skal i gang med at forberede genåbningen.

- Det vil være for sent at gå i gang, når først genåbningen er en realitet. Vi risikerer et kollaps i luftfart forinden, hvis ikke vi blandt andet får en ny luftfartspakke, som sikrer, at vi har en dansk baseret luftfart, når krisen klinger af. Og så skal vi have et internationalt anerkendt digitalt coronapas på plads så hurtigt som muligt, siger Michael Svane.


Der er for mange barrierer lige nu, hvor vores rejsende skal testes med få timers mellemrum både ved afrejse og ankomst.

Jan Hessellund, direktør i Billund Lufthavn


DI og brancheforeningen Dansk Luftfart har derfor fremlagt en stribe forslag, der kan medvirke til at genrejse branchen. En genrejsning der også skal sikre, at luftfarten bevare en stærk position i den grønne omstilling.

- Luftfarten er et af de største tandhjul til at få hele Danmark tilbage på sporet, så vi blandt andet kan få vores erhvervsrejsende afsted og vores eksportvirksomheder ud og besøge deres kunder. Derfor skal alle led i luftfartsindustrien igennem krisen i live, siger Michael Svane.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce