Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Politimand bliver ny beredskabschef i Sønderborg Kommune

Allan Dalager Clausen er navnet på den nye beredskabschef i Sønderborg Kommune. Privatfoto
Allan Dalager Clausen begynder den 1. august 2021. Han kommer fra en stilling som vicepolitiinspektør i Syd og Sønderjyllands Politi.

Sønderborg:  Der er nu kommet styr på, hvem der skal være ny beredskabschef i Sønderborg Kommune. 1. august tiltræder Allan Dalager Clausen, som i øjeblikket er politiinspektør og afdelingsleder i den operative afdeling hos Udlændingekontrolafdelingen i Padborg.

- Allan Dalager Clausen har en lang karriere inden for politiet, og i de seneste år har han kontinuerligt arbejdet med ledelsesgerningen. Selv om han ikke kommer fra beredskabsverdenen, har Allan Dalager Clausen i sit arbejde for politiet haft snitflader til kommunens beredskab og dertil et stort lokalkendskab til den sønderjyske beredskabskultur. Dermed også til den særlige kultur, der er omkring de frivillige brandværn i Sønderborg Kommune, som han har arbejdet tæt sammen med ved en lang række opgaver, og hans respekt for kommunens frivillige brandværn har været medvirkende til, at det endelige valg faldt på Allan Dalager Clausen, siger formanden for Beredskabskommissionen i Sønderborg Kommune, borgmester Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.

Allan Dalager Clausen har været politimand i 24 år og langt de fleste år med tjenestested i Sønderborg. Derudover bor den nye beredskabschef i Gråsten, og så er han oprindeligt født og opvokset på Nordals, så han har et dybt kendskab til lokalområdet.

Annonce

Den nye beredskabschef var i sine yngre dage ambulanceredder hos Falck, og har fra den tid blandt andet uddannelsen som røgdykker og ambulancebehandler niveau 1.

Masser af ledelseserfaring

Den nye beredskabschef har haft en række forskellige job hos politiet i Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Esbjerg og Padborg. Han kommer med 10 års ledelseserfaring fra politiet, hvor Allan Dalager Clausen blandt andet har stået i spidsen for at opbygge Udlændingekontrolafdelingen i Padborg.


Vi får en stærk beredskabschef, der skal udvikle og fremtidssikre et robust og serviceorienteret beredskab i Sønderborg Kommune.

Bjarke Eriksen, direktør for teknik- og miljø


Derudover har han været taktisk ansvarlig for planlægning og etablering af modtagecenter Søgård. Allan Dalager Clausen har også været koordinerende indsatsleder ved flere, større arrangementer og ledende indsatsleder i forbindelse med brande, anholdelse af farlige gerningsmænd, større færdselsuheld og lignende.

- Vi får en stærk beredskabschef, der skal udvikle og fremtidssikre et robust og serviceorienteret beredskab i Sønderborg Kommune. En leder der give medarbejderne klare rammer, som de kan udvikle sig i og trives med og samtidig udvikle medarbejdergruppen, så den er i stand til at leve op til fremtidens krav på beredskabsområdet. Det er også helt centralt for os, at beredskabschefen bidrager til Sønderborg Kommunes etablering af et logistik- og servicecenter, der samler flere af kommunens afdelinger i ét center. Byggeprojektet inkluderer desuden etableringen af en helt ny brandstation, og centeret giver potentialer for samarbejde på tværs og synergier. Også her kommer vore nye beredskabschef med erfaring i at opbygge driftscentre og lignende fra sit tidligere job, siger Bjarke Eriksen, direktør for teknik- og miljø hos Sønderborg Kommune.

Brand og Redning

Beskæftiger ca. 30 fuldtidsansatte medarbejdere samt ca. 25 deltidsbrandmænd. Hovedparten af aktiviteterne er placeret geografisk på Vestermark, hvor Sønderborg Brand og Rednings administration ligger.

Den Fælles Vagtcentral som varetager blandt andet alarmbehandling, en call-centerfunktion og vinterberedskab er også placeret her.

Desuden har de ca. 30 beredskabsfrivillige til huse på Vestermark. Endelig er der tilknyttet ca. 350 frivillige fra de decentralt placerede brandstationer i kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce