Ballebro: Bitten er i bedre stand end forventet af hendes alder på nu 21 år. Hendes skrog er i god stand, og stærk er hun også. Lasteevnen dækker fint behovet, både hvad angår antallet af passagerer, biler og gods.
Så med løbende vedligeholdelse kan Bitten sagtens blive ved at sejle mellem Ballebro og Hardeshøj. Hun har mindst 15 år tilbage, fastslår en levetidsrapport fra firmaet OSK Group, der har lavet tykkelsesmåling og gennemgribende helbredstjek på færgen, som forbinder Nordals med Jylland.
Men Bitten sejler på diesel og skal derfor på længere sigt erstattes af en el-færge. Det koster mellem 75-81 mio. kroner.
- Før vi tager den beslutning, vil vi gerne se, hvordan passagertallet udvikler sig. For de seneste år har antallet været faldende, formentlig på grund af covid-19, fortæller Kirsten Backmann, formand for teknik-, by- og boligudvalget, der har besluttet at give Bitten mindst to år mere.
Sidste år fik Bitten fik installeret opgraderinger, der har reduceret færgens CO2-udslip. At beholde færgen koster derfor kun udgifter til løbende vedligeholdelse – og til diesel. Den er til gengæld blevet dyr. Men det kan måske også være til færgens fordel:
- De stigende energipriser vil forhåbentlig få flere til at benytte færgen. Snart kommer der også mange flere turister til Als, når Nordals Ferieresort åbner. Vi håber, de vil vælge færgen, siger Kirsten Bachmann.
Tre scenarier
Hvert år sejler Bitten mellem 100.000 og 110.000 biler over Als Fjord, og Sønderborg Kommune bruger to millioner kroner på drift og vedligeholdelse. Men passagertal og økonomi har været udfordret, siden motorvejen mellem Sønderborg og Kliplev åbnede for 10 år siden.
Teknik-, by- og boligudvalget skulle på sit møde tirsdag tage stilling til tre scenarier:
Enten at lade færge sejle videre som hidtil, hvilket den skønnes at kunne mindst 15 år endnu. Med den ulempe, at færgen hvert år skal på værft mindst en uge om året, og at den ikke vil bidrage til Sønderborg Kommunens plan om at være CO2-neutral i 2027.
Alternativt at investere 18,3 mio kroner i endnu en ombygning, så færgen fremover kan sejle på el. Det vil tage otte uger, hvor færgen er på værft, foruden en uges værftsophold til eftersyn.
Eller at udskifte til en splinterny elfærge, der forventes at holde de næste 30 år.
Udvalget valgte en fjerde vej: At se tiden an de næste to år.
- Det er økonomisk uforsvarligt at købe en ny elfærge. En opgradering af Bitten til eldrift er mere spiseligt. Det bliver dog rigtig svært at finde 18 mio. til formålet i det kommende budget, så vi er med på at udskyde beslutningen i et par år, siger Venstres medlem af udvalget, Tage Petersen.