Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Trafikplan: Regeringen satser på motortrafikvej ved Als-Fyn forbindelse

Regeringen har afsat 20 millioner kroner til en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn som en del af dens udspil til en stor infrastrukturplan. Foto: Michael Bager
En fast forbindelse mellem Als og Fyn rykker nærmere med regeringens oplæg til en forundersøgelse. I så fald bliver det med en motortrafikvej og ikke en langt dyrere motorvejsmodel.

Udspil: Hvis man om mange år kan køre fra Sønderborg til Fyn via en bro eller en tunnel, bliver turen fra Als og videre gennem det fynske landskab på en motortrafikvej og ikke en motorvej.

Regeringen lægger således op til at udvide det eksisterende vejnet til en motortrafikvej. Dermed imødekommer transportminister Benny Engelbrecht (S) både politikere og lokale borgere, som særligt på Fyn har udtrykt bekymring for de naturskønne områder.

Ifølge en rapport, som Rambøll sidste sommer udarbejdede til styregruppen bag Als-Fyn forbindelsen, vil en såkaldt 2+1 model rumme flere fordele. Her vil bilister i hver retning skiftevis have to spor med mulighed for at overhale.

Annonce

En sådan løsning vil ifølge rapporten koste omkring 10 milliarder kroner, mens en motorvejsmodel koster omkring 22. Førstnævnte løsning vil give færre bilister og dermed færre indtægter, men det opvejes økonomisk af, at den samlede udgift er langt lavere end en motorvejsløsning. Den årlige forrentning for en 2+1 vej vil være 1,8 procent mod 0,5 ved en motorvej, konkluderer Rambøll.

"Større robusthed"

Benny Engelbrecht ser flere gode perspektiver i en udvidelse af eksisterende veje.

- Jeg har lyttet til bekymringerne for naturen på Fyn, og en udvidelse af vejene på Als og Fyn ser ud til at være en god idé uanset hvad, og uanset hvornår en fast forbindelse står klar, siger Benny Engelbrecht.

Han henviser til, at opgraderingsløsningen giver "en større robusthed i økonomien". En udfordring for den 22 milliarder kroner dyre model er, at den vil kræve en meget stor statslig finansiering, som der ikke er tradition for ved store infrastrukturprojekter.

- Med mindre statslig finansiering kræver det ikke den store matematiske uddannelse at konkludere, at det også er mere sandsynligt, at det kan lade sig gøre, siger ministeren.

Annonce

Borgerlig glæde

Flere borgerlige partier glæder sig over ministerens udmelding.

- Der er mange spørgsmål i det her projekt, og det er de spørgsmål, vi får besvaret ved en forundersøgelse. Når den forelægger, har vi grundlag til at tage stilling til, om vi skal videre til næste trin i processen, siger partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Også Dansk Folkepartis transportordfører støtter en forundersøgelse. Hans Kristian Skibby mener, at forbindelsen bør blive en tunnel, ligesom han ønsker en 2+1 vej i stedet for en motorvej, præcis som regeringens udspil lægger op til.

- Jeg mener, denne løsning kan honorere de trafikmæssige krav uden at ødelægge naturen. Vi skal gå efter en løsning, som kan løse opgaven, men ikke mere end det, siger Hans Kristian Skibby.

Projektet

Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune samarbejder om at få vedtaget en fast forbindelse mellem Fynshav og Bøjden.

En forundersøgelse vil være afgørende for at komme videre med projektet. Den ser på mulige linjeføringer og anlægspriser, men de vil kun være vejledende.

Når en forundersøgelse er afsluttet, skal det vedtages politisk, om man ønsker at gå videre med projektet. Det næste skridt vil i så fald være en VVM-undersøgelse. ​

Niels Flemming Hansen (K) ser også gode perspektiver i en 2+1 vej, som ifølge transportordføreren vil tage langt bedre hensyn til naturen på Fyn.

- Det vil være meget besværligt og upopulært med en motorvej ned over Fyn. En 2+1 model er billigere end en motorvej og tilgodeser miljøet. Det vigtigste er at få en fast forbindelse, som kan skabe rigtig stor udvikling i området. Og selvom rejsetiden er lidt længere med en motortrafikvej i forhold til en motorvej, så er der stadig en god tidsbesparelse i forhold til at køre udenom, siger han.

Rejsetiden ved en 2+1 vej vil være ti minutter længere i forhold til en motorvej, men stadig 26 minutter kortere i forhold til at køre via Kolding over Lillebæltsbroen.

Annonce

Motortrafikvej formilder ikke modstander

På Fyn håber foreningen Sydfyns Fremtid ikke på, at der i fremtiden skal være en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Men formand Vibeke Schaffalitzky de Muckadell kalder det til Fyens Stiftstidende positivt, at der nu kommer national bevågenhed på projektet.

En motortrafikvej formilder dog ikke formanden. Ifølge hende har foreningen fået 40-50 nye medlemmer de seneste par uger.

- Folk har hidtil troet, at det her var et projekt, der aldrig ville blive til noget. Det er jo gået fra at blive opfattet som noget fjolleri til at blive taget seriøst, siger hun.

På den anden side af det Sydfynske Øhav glæder borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen (S), sig til gengæld over udsigten til en forundersøgelse.

- Nu er vi på vej, og det viser, at samarbejdet imellem kommuner og private interessenter kan bringe os langt. Udviklingen af hele Danmark er afgørende for en balance i vores samfund, og jeg glæder mig over at særligt vores virksomheder får gavn af en kommende broforbindelse, skriver han på Facebook.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce