Annonce
Klumme

Et historisk tilbageblik på gadenavnene i Sydhavnen: En udflytterlandsby og den ældste vej i Kongens Enghave

En rekonstruktion af det gamle kort fra 1781, som viser Hammerstrups sandsynlige beliggenhed på det nuværende Mozarts Plads. Man kan også se de to jordlodder, Hammerstrup Engen og Hammerstrup-stykkerne, som vidner om at den lille udflytterlandsby har eksisteret. Man kan også finde Tranehaven øverst (Tranehauge) og halvøen Sjælør nederst på kortet, som den forrige artikel handlede om. Foto: S/h-Foto
Annonce

Flere gadenavne i Sydhavnen har en historisk oprindelse. Lokalhistoriker Paul-Erik Lind vil i den kommende tid fylde Kgs. Enghave/Valby Bladet sider med fortællinger om disse. Tilsammen danner fortællingerne et historisk overblik over Sydhavnens historie.

Hammelstrupvej

Valby markbog fra 1682 nævner to lokaliteter, hvor navnet ’Hammerstrup’ indgår. Først 13 år senere optræder navnet som ’Hammelstrup’. Det sker i en retssag, hvor et vidne, en gammel bonde, fortæller, at han i sin barndom 40 år tidligere havde hørt ’Hammelstrup’ omtalt, og at det bestod af et par huse, som var væk før hans tid, så han kunne ikke fortælle, hvor det lå.

Endelsen ’–trup’ viser, at det var en udflytterlandsby, sandsynligvis fra den nærmeste landsby, Valby. Historikernes bedste bud er, at den lå ved Mozarts Plads. På et gammelt kort fra 1781 kan man se, at der midt på kortet er to små parceller, som kaldes ’Byes jord’. De har en størrelse som passer med to gårdtomter, og jordstykkerne rundt om hedder alle noget med ’-ager’, som betyder, at det var dyrket jord, og altså ikke engjord som resten af området. Stedet er i dag Mozarts Plads' østside og den nærmeste røde karré langs Borgbjergsvej, Karré 8. Arkæologerne fra Københavns Museum har ledt efter spor, men ikke fundet noget. Stavningen Hammerstrup er nok den korrekte, da markbogen fra 1682 er den ældste kilde.

Enghavevej

Enghavevej er nok den ældste vej i Kgs. Enghave. Den førte fra den gamle Roskildevej (i dag Vesterbrogade) ud til leddet ind til den kongelige enghave omtrent hvor Sydhavn Station ligger i dag.

Den første strækning fra Vesterbrogade til Sydhavn Station har sikkert eksisteret som et hjulspor, der har været benyttet, når høet efter bjergningen skulle køres fra engene til kongens ladegård, hvor hoffets mange heste kunne hente forsyninger om vinteren. Men vi ved ikke noget sikkert om det, for den findes ikke på kort før 1795.

Da kronen udstykkede og solgte sin enghave i 1795 i 22 mindre eller større parceller til private, var man nødt til at sørge for vejadgang, og Enghavevej blev forlænget helt ud til Gammel Køge Landevej. Dette vejforløb slog mange knæk, da det skulle skabe vejforbindelse til alle de nye lystgårde og parceller, der opstod ved udstykningen – Frederiksholm, Vilhelmsminde, Frederikslund og Lisesminde (som senere skiftede navn til Karens Minde) var de fire største landbrugsejendomme. Vejforløbet eksisterer stadig på lange strækninger, da eksempelvis Borgbjergsvej og Stubmøllevej oprindeligt var dele heraf og først mange år senere fik deres nuværende navne.

Du kan se flere historiske fortællinger af Paul-Erik Lind på www.enghave-kanal.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce