Annonce
Byliv

Hun tog springet og fik et helt nyt liv: Alle hepper på hinanden herude

Charity Tembo Mikkelsen blev inspireret af sit nye område til at forfølge sin iværksætterdrøm. Foto: Mikkel Tembo Mikkelsen
33-årige Charity Tembo Mikkelsen havde ikke drømt om, at hun skulle stå der, hvor hun står i dag, da hun flyttede til Teglholmen for tre år siden. Men lokalområdet inspirerede og støttede hende i at springe ud i et iværksætter-eventyr.

Nogle forbinder måske opførelsen af en ny bydel med larm fra byggeri og ufærdige omgivelser. Sådan har det ikke været for Charity Tembo Mikkelsen, som flyttede fra Nørrebro til Teglholmen i 2017. Faktisk har omgivelserne inspireret hende og ført hende ud af en ny vej, som hun aldrig havde set sig selv på for bare 3 år siden.

- Det er vildt fascinerende at se, hvordan en ny bydel bliver skabt. Jeg tænker ikke så meget på selve bygningerne, men at se hvordan nye behov bliver skabt i et lokalområde i takt med at flere og flere flytter ind i den nye bydel. Sådan er det jo også startet i de gamle bydele i København for mere end 100 år siden.

Først kommer der dagligvarebutikker, caféer og spisesteder. Derefter apotek, cykelhandler, frisør og nu lægehus. Nogle finder på at åbne en lille bager fra ladet af en cykel og andre sælger balloner til børnefødselsdage. Alle disse påfund har inspireret Charity Tembo Mikkelsen.


Jeg er overvældet af den støtte, jeg har fået af lokalområdet. Alle hepper på hinanden herude og ønsker det bedste for en. Det, synes jeg, er meget unikt for det her område.

Charity Tembo Mikkelsen


- Tanken om, hvordan man kan bidrage med noget til sin bydel er smuk, og jeg har kæmpe respekt for dem, som fører det ud i livet. Derfor besluttede jeg mig for selv at gøre noget, der kan udfylde et behov i mit nye område, og jeg er så glad for, at jeg tog springet, siger hun.

Den udvikling, Charity Tembo Mikkelsen har fulgt de seneste år, har nemlig inspireret hende til at bygge noget op fra bunden. Hun er uddannet Cand. soc. fra Aalborg Universitet, men valgte at blive privat børnepasser da hun så, at der var et kæmpe behov for det i området.

I dette år har hun taget endnu et stort spring, da hun har lanceret sit eget tøjmærke til børn.

Annonce

Stor lokal opbakning til eventyret

- Min mission er at inspirere børn til at være mere aktive og kreative. Brandet hedder Ana Opanga, hvilket betyder ’kreative børn’ på zambisk, og det er et børnetøjsbrand, som bruger kreative motiver lavet af børn på vores designs.

Charity har allerede fået stor opbakning fra den lokale Facebook gruppe, som har hjulpet hende med eksempelvis at finde ud af, hvilken type badetøj forældre ønsker til deres børn, når de skal besøge havnebadet.

- Jeg er overvældet af den støtte, jeg har fået af lokalområdet. Alle hepper på hinanden herude og ønsker det bedste for en. Det, synes jeg, er meget unikt for det her område. Mere end 100 personer har givet mig feedback og dermed givet mig den bedst mulige start på projektet.

Charity Tembo Mikkelsen blev inspireret til at springe ud i et iværksætter-eventyr med børnetøjmærket Ana Opanga. Foto: Privat

Ana Opanga vil invitere børn fra hele verden til at tegne, male mm. og sætte deres præg på deres designs. For hver kollektion lancerer Charity Tembo Mikkelsen workshops i forskellige lande og de motiver, som børnene kreerer, kommer til at danne rammen for kollektionen.

- Havde Coronaen tilladt det, skulle lanceringen af Ana Opanga skydes i gang med et kreativt event for børn i Sydhavnen. Så snart omstændighederne tillader det, lover jeg at afholde et sjovt og kreativt event et sted i lokalområdet. Det tror jeg, vores børn har brug for efter denne meget specielle periode, lyder det fra Charity Tembo Mikkelsen.

Lanceringen af Ana Opanga kommer i stedet til at foregå som en crowdfunding på Kickstarter.com i starten af marts. Læs mere på anaopanga.com.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce