Annonce
Byudvikling

Trods pandemi-udfordringer: Metrobyggeriet har haft endnu et begivenhedsrigt år

På metrobyggepladsen Enghave Brygge blev to tunnelboremaskiner navngivet Inge og Olivia, der er helt centrale for Sydhavnens metrobyggeri. Foto: Lene Skytthe
Annonce

Som følge af den igangværende pandemi har 2020 på mange måder været året, hvor aflysninger og forsinkelser har fyldt samfundet til randen. Selvom covid-19 ligeledes har sat sit præg på metrobyggeriet i Sydhavnen, så har 2020 været endnu et begivenhedsrigt år for byggeriet af den nye metrolinje M4 Sydhavn.

Tilbage i januar 2020 blev metrobyggeriets to tunnelboremaskiner navngivet, efter 500 personer var kommet med forslag til, hvad de skulle hedde. Et dommerpanel kom i sidste ende frem til navnene Inge og Olivia, og tunnelboremaskinerne blev hermed opkaldt efter den danske geofysiker Inge Lehmann, der opdagede jordens kerne for 100 år siden, og Olivia Nielsen, der i 1800-tallet var en fremtrædende figur inden for fagbevægelsen.

Kunstner Christian Schmidt-Rasmussen er færdig med at male de over 800 paneler, der skal sættes op i stationsrummet på metrostationen ved Mozarts Plads. Foto: Lene Skytthe

De to tunnelboremaskiner påbegyndte det komplicerede gravearbejde ved Enghave Brygge og har i løbet af året forvandlet 3,5 kilometer af hovedstadens undergrund til en ny metrotunnel. Ved årsskiftet vil både Inge og Olivia være brudt igennem til Ny Ellebjerg.

Da nedlukningen i marts trådte i kraft, blev der desuden indført ekstra tiltag for at sikre, at metrobyggeriet kunne fortsætte - der er dog stadig risiko for, at projektet kan blive påvirket af forsinkelser.

Sydhavnsmetroen åbner i 2024, hvor metrolinjen M4 vil blive forlænget med fem nye underjordiske stationer; noget, der falder i god jord hos naboerne. Hele 94 procent er nemlig fortsat tilfredse eller meget tilfredse med, at deres nabolag inden længe skal huse den helt nye metrostation.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce