Anmeldelse: Frøken Narvik af Thorstein Thomsen

Lau Grønager er 45 år. Han arbejder som daglig leder af Schweizerhalle - Tønder Kulturhus og som arrangementskoordinator på Tønder Kommunes fire biblioteker. Lau læser oftest biografier og erindringer.Pressefoto

Anmeldelse: Engang læste jeg mange romaner. Jeg elskede at ligge på ryggen med en bog og lade mig føre rundt i dramaer, om kærlighed som aldrig kunne lykkes. I 15 år levede jeg med Steso-Thomas fra Nordkraft, Lykke Per og Karl Ove K som mine usynlige venner. I dag læser jeg oftere biografier og erindringer. Livets ægte dramaer har vist sig at være mindst ligeså spændende at læse om, som de digtede.

De tre-fire romaner jeg læser om året, skal derfor være noget særligt. Mine udvælgelseskriterier er simple: ingen mord, ingen biljagter. Jeg læser historier, der handler om almindelige menneskers almindelige liv og de almindelige problemer, de bøvler med. Kedeligt? Ikke for mig. Jeg læste Frøken Narvik i ét hug.

Ingen mord, ingen biljagter. Kedeligt? Ikke for mig.

Lau Grønager om bogen Frøken Narvik

Historien om en kvinde

Året er 1921. Vi møder Anne fra Narvik, som vokser op og er en ung kvinde, da krigen kommer til Norge. Her møder hun Christian fra Niebüll, som på trods af sin tyske uniform, påstår han er dansk. De to forelsker sig - mod omgivelsernes vilje - og må holde deres forhold skjult. På et tidspunkt bliver Christian flyttet til Rusland og de må give slip på hinanden. Herefter følger 57 år, hvor vi er med i Annes, Christians og deres familiers liv.

Christian bliver taget som krigsfange i Gulag og kommer først tilbage til Danmark fem år efter krigens afslutning. Alle tror han er død og Christian møder en verden, der er gået videre uden ham. Anne er flyttet til Danmark og har giftet sig med Holger - en lidt genert fyr, som bor i det hus, hun lejer et værelse i. Hun har også født en søn, Thomas-Christian, som er hendes og Christians barn - men som ikke kender sin far. Nu står de her - de to unge elskende - og er blevet voksne. De lovede hinanden evig kærlighed, men nu kommer virkeligheden lige lidt i vejen og i øvrigt synes Christian at Anne er blevet for rund og Anne synes at Christian er blevet for spids og hvad gør man så?

Christian er præget af årene i Gulag. Først og fremmest har han travlt med at nå en masse i livet. Blive rig - sætte spor. Han vil lave forretninger og starter fra bunden, som hjælper i en antikvitetshandel. Snart får han fiflet nogle lyssky tricks som øger indtjeningen hurtigt og sådan fortsætter han - opad, men med et spor af tabt moral bag sig.

Anne lever det stille liv med familien og hende og Holger får også en dreng sammen. Hun arbejder på et bibliotek og begynder at læse til lærer på aftenskole. Hun og Christian finder en praktisk løsning, så deres fælles søn kan være sammen med sin far også.

Handlingsmættet bog

Der sker meget i et liv på 57 år og det gør der også i bogen. Holger forelsker sig i en anden – Mogens – og nu tager Annes liv en ny drejning. Hun flytter i lejlighed med sine drenge, der efterhånden er store. Den ældste af drengene ligner sin far og vil lave penge og forretning mens den yngste prøver lykken som skuespiller i 70’ernes hippiedanmark. Senere gifter Anne sig med en grosserer efter at hende og Christian har forsøgt sig som on/off kærester i en periode. Livet roder og er fyldt med en masse episoder man ikke lige havde planlagt.

Bogen er opdelt i fire afsnit, der hver dækker en periode på 10-20 år. Udover at følge Anne og Christians historie, følger vi også familien i Norge og delvist Christians forældre fra Niebüll. Man mærker tydeligt tidernes skiften i løbet af fortællingen – hvordan efterkrigstiden afløses af 60’ernes opsving og kvindernes frigørelse. Hvordan 70’ernes frie og eksperimenterende tid bliver til 80’erne med kartoffelkur og stram økonomi. Anne og Christian præges af den tid de lever i og samtidig er de de mennesker, de nu engang er. Anne tager livet som det kommer mens Christian er evigt rastløs og altid på jagt efter noget andet og mere.

Et underliggende tema i bogen er spørgsmålet om, hvad der gør os til dem vi er. Er det Christians år i Gulag, der gør ham rastløs? Og hvorfor er hans søn på samme måde – med en helt anden opvækst?

Man får ingen svar i bogen om Frøken Narvik. Man får lov til at følge en række menneskers almindelige liv og almindelige problemer. Thorstein Thomsens forfatterskab bevæger sig i dette univers og Frøken Narvik er et godt sted at begynde. Personerne kunne være en af mine venner og handlingsforløbet kunne være en beskrivelse af min farmors liv: Ingen mord, ingen biljagter.

Kedeligt? Ikke for mig.

Omslag fra bogen Frøken Narvik.