Anmeldelse: Heksedrengen af Lone Theils

Marianne Stenderup arbejder som assistent på Tønder Kommunes Biblioteker. Hun har læst bøger med stor glæde, siden hun var barn, så at arbejde på et bibliotek er rent slaraffenland for hende. De senere år er hun begyndt at lytte til lydbøger, hvilket hun har stor fornøjelse af, når hun kører til og fra arbejde.Privatfoto

Anmeldelse: Sommer er lig med krimi, sådan var det for mig i mange år. Krimier er ofte letlæste og historierne er afsluttede. I de senere år er der udkommet mange krimier i Danmark, hvor den ene nye forfatter efter den anden byder ind med spændende historier. Specielt om efteråret udkommer der mange, hvilket har medført, at det ikke længere er nok med sommeren til at få læst nogle gode krimier.

En af de lidt nyere danske forfattere er journalisten Lone Theils, som har boet i London i over 16 år og blandt andet arbejdet som korrespondent for Politiken og Berlingske Tidende. I 2016 flyttede hun tilbage til Danmark for at slå sig ned som krimiforfatter på fuld tid. Derudover er hun i dag aktiv TV-kommentator med speciale i britisk politik.

Hendes første bog ”Pigerne fra Englandsbåden” udkom i 2015. Hovedpersonen er journalisten Nora Sand og hende møder vi igen i ”Den blå digters kone” og i ”Heksedrengen”. Lone Theils´ krimier med Nora Sand tager udgangspunkt i virkelige historier. Et billede af to forsvundne danske piger dukkede i sin tid op hos en amerikansk seriemorder og Lone Theils brugte den virkelige hændelse som inspiration til sin første roman. Hovedpersonen Nora Sand bliver igennem sit arbejde som journalist for den fiktive danske avis GLOBALT, involveret i forskellige sager.

Londons okkulte miljø

”Heksedrengen” foregår i Londons okkulte miljø. En nigeriansk professor og en lille dreng bliver dræbt på en måde som relaterer til den folketro, visse nigerianere stadig er tilhængere af. Nora Sand har længe forsøgt at lave en historie om terrororganisationen Boko Haram og har en aftale med den nigerianske professor, der er ekspert på området og som er kommet til London til en konference. De mødes og professoren fortæller blandt andet om organiseret kidnapning af børn i Nigeria og en organisation, der kalder sig Guds Børn. Kort tid efter findes professoren myrdet.

Samtidigt vil man fra avisen i Danmark have Nora Sand til at skrive om en dansk reality-stjerne, som flyttede til London som ung, hvor hun mødte og giftede sig med en rig russisk oligark. De er nu midt i en grim skilsmisse og slås om forældreretten til deres otte-årige søn Nicholas. Dette har stor interesse i Danmark, så meget mod sin vilje må Nora dække denne historie. Da Nicholas kidnappes, skal hun derfor dække forskellige vinkler af sagen ved hjælp af sine forbindelser i bladverdenen og i politiet, men opgiver ikke at arbejde videre med sagen om den nigerianske professor. I den forbindelse kommer hun ind i en verden af sort magi og hun oplever, at nogen ønsker at forhindre hende i at beskæftige sig med sagen.

Vi føres frem og tilbage mellem de to historier, hvor det viser sig, at der er en sammenhæng. Det bringer Nora Sand ind i nogle meget farlige miljøer, som er livstruende for hende selv. Der trækkes tråde til Danmark, hvor enderne måske finder sammen og vi får en afklaring på sagen.

Professionel og privat vinkel

Udover de journalistiske udfordringer i historierne, er der naturligvis også beskrivelser af Nora Sands privatliv. Hendes forældre, der er skilt, og bor i henholdsvis England og Danmark, hendes bror David, hendes kæreste Andreas, og hendes fotograf Pete, der hjælper hende i mange situationer.

Til oktober udkommer den fjerde bog i serien om Nora Sand: ”Stilleleg”. Også denne gang tages der udgangspunkt i en virkelig hændelse. Nemlig en kæmpe skandale fra England i 2012 om misbrug af helt unge piger. Sagen blev kendt som Rotherham-skandalen, hvor myndighederne i årevis var blevet gjort opmærksom på overgrebene uden at reagere. Det bliver spændende at se hvordan Lone Theils får denne ubehagelige sag flettet ind i sin roman.

Udover de nævnte bøger med Nora Sand har Lone Theils skrevet krimien ”87 sekunder”, der foregår i København. Og her i sommer er der netop udkommet det første bind i en trilogi med den overordnede titel "Hjemvendt". Bogen hedder ”Savnet” og foregår i Nordvestjylland, hvor Lone Theils er vokset op. Her præsenteres vi for en ny hovedperson i form af politiassistent Signe Brask, der efter flere år i København er vendt hjem.

Lone Theils krimier er velskrevne og overraskende med spændende plots og gode personbeskrivelser. Jeg glæder mig til at læse den nye serie og ikke mindst fortsættelsen af Nora Sand – serien.

Digeposten

Sommerkoncerterne er på plads