Anmeldelse: Maren Uthaug støder og provokerer - men læseren bliver fanget ind

Bibliotikar Tønder Bibliotekerne, Tinna Hviid
Bibliotekar ved Tønder Bibliotekerne, Tinna Hviid, skriver her en anmeldelse af bogen "En lykkelig slutning" af Maren Uthaug.

Anmeldelse:  Bogen handler om Nicolas Christiansen, der er syvende generation af en slægt af bedemænd i København. Nicolas er enkemand med to teenagebørn, tvillingerne Christian og Liliane. Nicolas har en travl hverdag med arbejde og børn. Børnene er en udfordring, de har hver deres særheder og hemmeligheder. Selv har Nicolas også hemmeligheder, som han aldrig kan betro nogen.

Man bliver også stødt og provokeret, frastødt og draget ind igen.

Fra anmeldelsen

Familien lever dør om dør med Nicolas’ mor, Lone Helle, og dennes kone, Tante Em. Lone Helle er en kold, uempatisk kvinde, og kun tante Em har været en slags forældre for Nicolas. I opgangen bor også morfaren, Christian, som lever sit stille liv efter tal og systematisk orden. Moren og morfaren taler aldrig et ord til hinanden, men alle er de uløseligt bundet sammen af slægtens historie og familiens fælles skæbne.

Hæsblæsende slægtsroman

”En lykkelig slutning” er en hæsblæsende slægtsroman om en københavnsk bedemandsimperie, som tager læseren med gennem 200 års begravelsestraditioner, ritualer og tabuer. Generation efter generation følges med hver deres særheder og udfordringer set i forhold til et samfund i hastig udvikling, og selvom det er bedemænd, vi følger, så er det ikke kedeligt. Jeg var godt underholdt hele vejen, helt fra den første i slægten, der strander på en øde stillehavsø, og hjælper de lokale med at begrave uønskede børn, til sønnen, der rejser tilbage til Danmark, hvor faren stammer fra, og her starter en bedemandsforretning op i et stinkende og uhumsk København, der er plaget af fattigdom, uvidenhed, overtro og sygdomsepidemier.

Man bliver fanget ind af fortællingen om en slægt og dens historie med masser af facts undervejs, men man bliver også stødt og provokeret, frastødt og draget ind igen. Forfatteren har et fantastisk godt fortællesprog, som vi også har set det i hendes to tidligere romaner: "Og sådan blev det” og ”Hvor der er fugle”. Under det hele ligger humoren, som giver læseren det forløsende grin, og bogen læses allerbedst med et glimt i øjet.

Maren Uthaug er i mine øjne en af de mest interessante moderne danske forfattere og bogen er belønnet med Læsernes Bogpris 2020.