Anmeldelse: Midnatsbiblioteket

Romanen "The Midnight Library" er netop udkommet på dansk under titlen "Midnatsbiblioteket". Den er skrevet af den engelske forfatter Matt Haig.
Midnatsbiblioteket er en varm og dejlig roman med et strejf af magisk realisme. En hyldest til livet og tilværelsens mange muligheder

Forleden hørte jeg tilfældigt en bekendt sætte spørgsmålstegn ved dette med selv mon at leve den rigtige form for tilværelse og foretage de rigtige valg livet igennem? Jeg kom til at tænke på ham under læsningen af Matt Haigs hjertevarme The Midnight Library, der netop nu er udkommet på dansk.

Bogen, hvis tema er eksistentielt med filosofiske undertoner, henvender sig til både bogelskere og til læsere af feel-good romaner.

I romanen følger vi Nora Seed, en ung kvinde der står tilbage med et uforløst og, synes hun, mislykket liv fuldt af blindgyder, hvor alle muligheder synes at være opbrugte. Hun er uden arbejde, har et forlist parforhold i bagagen og er uden venner og familie. Da hendes elskede kat findes død, er det dråben, der får hende til at give op og beslutte sig for den sidste udvej. Men til Noras store forundring vågner hun op i et bibliotek, der befinder sig i en slags limbo mellem livet og døden, og som indeholder et kæmpemæssigt - ja uendeligt - antal af bøger, der viser sig hver især at indeholde fortællingen om et af de liv Nora kunne have levet, hvis hun havde foretaget andre valg i det liv, hun netop har villet afslutte.

Biblioteket bestyres af Noras gamle skolebibliotekar Mrs. Elm, der i en fjern fortid var den, Nora knyttede sig til under sine mange besøg på hjembyens bibliotek. ”Mellem livet og døden er der et bibliotek” siger mrs. Elm, ”og i det bibliotek fortsætter bogreolerne i det uendelige. Hver bog giver dig muligheden for at prøve et andet liv, som du kunne have levet. Muligheden for at se, hvordan dit liv ville have været, hvis du havde truffet andre valg… Ville du have gjort noget anderledes, hvis du fik chancen for at ændre de beslutninger, du fortryder?”

Bag forfatteren

Matt Haig er en engelsk forfatter og journalist, der skriver fiktions- og faktabøger til både børn og voksne.

Han er født i 1975 og debuterede i 2002.

Han har blandt andet skrevet "Reasons to stay alive", "How to stop time" og børnebogen "Drengen de kladte Jul".

Og herefter kommer Nora, igennem bøgerne på mange rejser ud i liv hun kunne have haft, hvis hun i sit originale liv havde foretaget andre valg og forfulgt sine drømme… som elitesvømmer, som rockstjerne, ægtefælle, glaciolog… Liv hun med fortrydelse har måttet se fortone sig som uopfyldte drømme. Og liv hvori hun nu konfronteres med en række spørgsmål af filosofisk, moralsk og eksistentiel karakter. Finder Nora et godt liv, kan hun blive i det. Det svære ligger i at skulle beslutte sig for, hvad det egentlig er, der betinger et godt eller måske endda det perfekte liv? Bogens bærende ide er, at der eksisterer et utal af universer, der hver især er betingede af de valg, vi hele tiden må foretage os. I hvert af romanens kapitler rejser Nora ind i et nyt liv, der giver hende indsigt ikke blot i livets muligheder og mening, men også i Noras syn på verden.

Midnatsbiblioteket er en roman med en varm sprogtone, hvori bøger spiller en væsentlig rolle. Den er også en roman, der trods dens mørke klangbund ikke forfalder til melankoli og pessimisme, men tværtimod på trods løfter sig op i lyset ved at konfrontere og udfordre det depressive og destruktive igennem det universelle spørgsmål om, hvordan vore liv mon ville have set ud hvis..? Nora får chancen for at afprøve dette. Men er nogle af alle disse liv, hvori hendes drømme virkeliggøres, virkeligt grundlæggende bedre? Nora må på sin rejse igennem Midnatsbiblioteket søge i sit indre for at afklare, hvad det er, der virkelig giver et liv værdi, og gør det værd at leve. Og måske ligger lykken slet ikke i det uopnåelige og spektakulære, men som en mulighed hos det almindelige menneske i dets almindelige liv, og bag de almindelige dagligdags valg, der i virkeligheden gemmer på en uendelighed af verdener og muligheder.

Jørgen Hansen Biler bliver speedway sponsor

Formand for Danmarks Østersfestival får endnu en post

Nyansættelse