Annonce
Ugeavisen Tønder

Den er gul - den er cool

Renault Megané R.S. Trophy er lige så cool som den er gul. Foto: Jens Eilertsen
Bag rattet i Renault Megané R.S. Trophy til 524.990 kroner må prøvekøreren mobilisere al viljestyrke for ikke at blive en af de vanvidsbilister, han foragter, når begge ben er solidt plantet på jorden.

Racer: Ugens testbil er en GTI af den gamle skole med lige så meget affjedring som en jernbaneskinne, en lyd som en arrig pitbull og en acceleration, som giver dig midterskilning helt ned ad rygraden. Det hele lokker som sirenernes sang, og du skal bag rattet med Race-programmet aktiveret mobilisere al viljestyrke for ikke at blive en af de vanvidsbilister, du foragter, når du har begge ben solidt plantet på jorden. De fornuftige styrer sig, mens de ufornuftige nok får lov til at lytte til andre sirener end dem, der lokkede Odysseus.

Jeg smelter, når jeg kigger på Renault Megané R.S. Trophy. En lækker krop og røde bremnsekalibre, der kigger ud fra 19 tommer fælge, og den er jo også høflig, for den låser sig selv op og slår spejlhusene ud, når jeg kommer i nærheden af den. Døren må jeg dog selv åbne - det gør jeg og jeg glider ned i det skåleformede sportssæde.

Sidste punch i GTI-bolledejen

Der er en lækkert instrumentbord med stor lodret skærm - sjovt nok med øko-opgivelser. Det er nærmest selvpineri at kigge på dem og se, hvor meget brændstof, der bruges. Jeg trækker dog lidt på smilebåndet, når jeg ser de elendige karakterer, jeg får på den første tur, men jeg har også en lille tåre i øjenkrogen.

Renault Megané R.S Trophy har en centerudstødning, der minder om nedkørslen til Limfjordstunnelen. Foto: Jens Eilertsen

Godt nok er jeg stor elbilfan, men jeg forføres af den rå og frække R.S. Den er som som en veltrimmet Mike Tyson i ringen - og den er snart lige så meget fortid som bokseren. Dette er sikkert Renault sidste seriøse punch i GTI-bolledejen, for biler med fossilt brændstof er på vej til selv at blive fossiler.


Godt nok er jeg stor elbilfan, men jeg forføres af den rå og frække R.S. Den er som som en veltrimmet Mike Tyson i ringen - og den er snart lige så meget fortid som bokseren. Dette er sikkert Renault sidste seriøse punch i GTI-bolledejen, for biler med fossilt brændstof på vej til selv at blive fossiler.

Prøvekøreren


Sådan tænker jeg, mens jeg lidt skeptisk kigger ned mod testbilens gammeldags gearvælger. Der er selvfølgelig automatik - kun med seks trin - og det er en fornøjelse den måde, skiftene går op og ned, når du kører. Du mærker dem ikke så meget, motorens æggende lyd veksler, når der skiftes. Der er selvfølgelig mulighed for skift ved rattet.

Annonce

Hvor blev Nordtyskland af?

Jeg skal til Tyskland, for det er blevet tilladt at køre over grænsen. Ned til motorvejen og mærke bilens 300 hk strække ud. Det er tidlig lørdag morgen, så vejene er næsten tomme. Nu er jeg klar, og nu skal jeg for første og eneste gang i testugen ud i testbilens ydergrænser.

Der er en super skærm i ugens testbil. Foto: Jens Eilertsen

Vælgeren sættes i sport, speederen sættes i bund og jeg føler mig presset ned i sportssædet. Nøj, hvor er det vildt, voldsomt og vidunderligt - men hvad er nu det? Der står Hamborg 54 kilometer på skiltet. Jeg synes jo lige, at turen er begyndt - og hov nu er hastighedsgrænsen 120 km/t, storbyen er nået. Spørgsmålene står i kø:  Hvor blev Nordtyskland lige af og hvor er min benzin - og min hørelse? Jeg har kørt 7,1 km/l.

Annonce

Det sidste bip

Testbilen har et stort bagagerum, der er plads ved bagsædet og den har alt det udstyr, du har brug for i hverdagen. Men der er ingen grund til at investere de godt 500.000 kroner, det koster at erhverve denne hårde gule banan, hvis ikke du på en eller anden måde har adgang til et område, hvor du kan mærke alle dens herligheder. Renault Sport har forsynet den med en vanvittig 1.8 liters motor, firehjulsstyring og andet fra samme skuffe, som slet ikke kommer til sin ret på bagveje og Bilkas parkeringsplads.

Er jeg så ked af at skulle aflevere Renault Megané R.S. Trophy - en bil, der er lige så cool som den er gul. Selvfølgelig er jeg det, men jeg er også stolt over mig selv, for jeg lod mig ikke lokke af sirenernes sang - jeg slap fra testen uden bøder og med livet i behold.

Men det er selvfølgelig trist at gå væk fra bilen og høre den bippe to gange som et bekræftelse på, at den har låst dørene. Det er jo nok de sidste bip, jeg får fra en en R.S. Trophy.

Renault Megané R.S. Trophy

HK: 300 Nm: 420

0-100 km/t: 5,7 sek. Topfart: 260 km/t

Forbrug: 11,7 km/l CO2: 192 g/km

Godt: Oplevelse, look. Skidt: Ikke noget.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 3

Design: 5

Forbrug: 2

Præstationer: 5

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 5

I alt 32

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce