Annonce
Ugeavisen Tønder

Humøret holdes oppe hos Hans Iversen & Søn

Peter Iversen overtog isenkram- og porcelænsbutikken efter sin far Hans Iversen tilbage i 1979. Foto: Cecilie Spottog Petersen 
Selvom Peter Iversen, ejer af Hans Iversen & Søn, savner kunderne i butikken, så holder han humøret oppe. De skal være klar, når dørene kan åbnes, og det kan man ikke ved at sidde med hænderne i skødet, som han siger.

Tønder: Mellem Royal Copenhagen porcelæn, skærebrætter i forskellige størrelser, køkkenmaskiner og glas, går Peter Iversen og pakker nye varer ud og pynter op i isenkrambutikken Hans Iversen & Søn.

Og når han har gjort det, så gør han det igen. Der er nemlig ikke meget at give sig i kast med, når der ikke er nogen kunder at betjene. Kunder, som er meget savnet i butikken.

- Jeg er jo vant til at sige mojn til folk, der kommer ind og få en snak med dem og hjælpe dem med de forskellige varer, siger Peter Iversen, der er indehaver af Hans Iversen Søn, som han overtog fra sin far, Hans Iversen, tilbage i 1979.

Selvom der ikke er meget at lave, så er Peter Iversen i butikken mellem klokken 10 og 15 mandag til fredag. For kunderne kan bestille og afhente pakker ved bagdøren til butikken, og når de gør det, så skal han være klar.


Af og til kan jeg godt sparke til en pakkasse og tænke, hvad fanden det her, er for noget? Så skal jeg lige hive mig selv mentalt op igen. Så tænker jeg, at jeg er nødt til at være klar til, at vi igen åbner.

Peter Iversen, indehaver af Hans Iversen & Søn


- Der kommer flere kunder, som bestiller varer på vores webshop, hvor omkring 80 procent af vores varer fra butikken ligger. Der er også flere, der ringer og spøger, om jeg kan pakke nogle varer til dem, forklarer Peter Iversen, og fortsætter:

- Vi kører rabatter på webshoppen, for et eller andet er vi nødt til at gøre for at synliggøre overfor folk, at vi stadig er her. Men vi mangler, at folk går og kigger i butikken og falder over forskellige ting, som de skal have med hjem. Det er ikke det samme med en webshop. Der går folk mere målrettet efter, hvad de skal have.

Annonce

Folk kommer igen

Det er ikke kun de gode snakke og kontakten med kunderne, som Peter Iversen savner. Omsætningen kan også mærke, at der er lukket.

Peter Iversen vurderer, at i januar og februar får han et tab i omsætningen på omkring 6-700.000 kroner.

Selvom butikken er lukket, er der stadig ting der skal ordnes. Blandt andet skal der pyntes op i butikken, og der skal pakkes varer ud, som stadig kommer. Peter Iversen har en medarbejder tilbage i butikken, som dog er pt. er hjemsendt. Inden corona-krisen havde han to ansat. Foto: Cecilie Spottog Petersen 

- Jeg lever af det rul, der er, når vi bestiller varer hjem, og folk kommer og køber dem. Lige nu har jeg en omsætning på omkring 20 procent af, hvad jeg plejer i de her måneder. Vi har brug for et kasseflow, siger han.

Alligevel er humøret hos Peter Iversen stadig højt. Som han selv siger, nytter det ikke noget at sidde med hænderne i skødet. Man skal holde gryderne i kog.

- Af og til kan jeg godt sparke til en pakkasse og tænke, hvad fanden det her, er for noget? Så skal jeg lige hive mig selv mentalt op igen. Så tænker jeg, at jeg er nødt til at være klar til, at vi igen åbner. For når vi gør det, så tror jeg også, at folk kommer igen. De mangler at komme ud, siger Peter Iversen, der føler sig bedre stillet i og med, at det er langtidsholdbare varer, han har i butikken:

- Vi har ikke som sådan sæsonvarer som for eksempel i tøjbutikkerne, som risikerer at ligge inde med vintertøjet, og fortsætter:

- Jeg glæder mig til, at kunderne igen går i butikken, og jeg kan servicer dem.

Selvom det af og til kan være svært at se positiv på tilværelsen på grund af den nationale nedlukning, så er humøret stadig intakt hos Peter Iversen, der er indehaver af Hans Iversen og Søn i Tønder. Han glæder sig til igen at åbne dørene for sine kunder. Foto: Cecilie Spottog Petersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce