Stolthed og fordum: Anmeldelse af Jane Austens bog

Rikke Lundby Mikkelsen, Tønder Bibliotekerne.
Rikke Lundby Mikkelsen anmelder her Jane Austens Stolthed og Fordom.

Anmeldelse: Jeg har flere gange set både ”Stolthed og fordom”, og ”Fornuft og følelse” på film, men trods min store interesse for bøger, har jeg først nu stiftet bekendtskab med Jane Austens romaner. Desværre.

For selvom ”Stolthed og fordom” er skrevet i 1813, og handler om livet i Englands middel- og overklasse, er den absolut hverken støvet eller kedelig. Tværtimod indeholder den både skarp satire og ægte humor. Jane Austen tager os med ind i 1800-tallets England, hvor kvinder ikke havde meget at skulle have sagt, og et godt ægteskabstilbud betød alverden. Sladder, intriger og kærlighedens snoede veje er ren fornøjelse at læse om.

Elizabeth Bennet

I ”Stolthed og fordom” følger vi Elizabeth Bennet, den næstældste af fem søstre. Den ældste datter, Jane er den smukkeste, Elizabeth er køn, men anses for den klogeste af de fem døtre. Den mellemste, Mary, er hverken køn eller interesseret i selskabslivet. Alt hvad hun ønsker af tilværelsen, er at læse og spille klaver. De to yngste søstre, Kitty og Lydia, er med faderens ord ”blandt Englands dummeste pigebørn,” der kun har selskaber, fint tøj og unge officerer i hovedet. Familien Bennet har ikke mange penge, og da der desværre ingen sønner er i familien, vil deres hjem gå i arv til en fjern fætter, Mr. Collins, når faderen engang dør. Derfor betyder det ekstra meget for den nervesvage (læs: hysteriske) Mrs. Bennet, at døtrene bliver godt gift. Da en rig ung mand pludselig lejer nabogodset, bliver det anledning til moderens store planer om en alliance mellem Mr. Bingley med de 5000 pund om året, og hendes ældste datter.

De to yngste søstre, Kitty og Lydia, er med faderens ord ”blandt Englands dummeste pigebørn,” der kun har selskaber, fint tøj og unge officerer i hovedet.

Fra anmeldelsen

Første møde

Deres første møde, der finder sted ved et bal, er gunstigt. Mr. Bingley bliver straks fortryllet af Jane, og giver hende sin opmærksomhed det meste af aftenen. Med sig til ballet har han også sin gode ven, Mr. Darcy. Hvor Bingley er lys, charmerende og munter, er Darcy det modsatte. Mørk, dyster og (føler sig) højt hævet over alle andre. Han afviser straks Bingleys velmente forslag om at han skal byde Elizabeth op til dans, i stedet for bare at stå i hjørnet og skumle. Det afviser han på det groveste. Desværre overhører Elizabeth deres samtale, og så er linjen lagt til krig. Takket være den spirende romance mellem Jane og Bingley, støder Elizabeth og Darcy ofte på hinanden. Dels fyldt med fordomme og dels fordi hun elsker at drille ham, udkæmper de adskillelige orddueller.

En dag ankommer fætteren Mr. Collins, med planer om at gifte sig med en af Bennetsøstrene. En højst uønsket opmærksomhed. Men kan en kvinde tillade sig at afslå et frieri, eller bliver hun tvunget til alteret?

Jane Austen (1775-1817) er kendt for sine seks romaner (Fornuft og følelse, Stolthed og fordom, Mansfield Park, Emma, Kærlighed og svaghed, samt Cathrine: Northanger Abbedi). Jane Austen var præstedatter og næstyngste barn i en søskendeflok på 8. Hun blev aldrig gift, men havde et livslangt nært forhold til sin familie. Særligt sin storesøster. Denne søsterkærlighed har hun også beskrevet i sine bøger.

Jeg anbefaler varmt Jane Austens bøger til alle, der kan lide at læse om 1800 tallets England, og romantiske forviklinger. Kan du lide Downtown Abbey, så vil du formentlig også synes om Jane Austen.