Annonce
Tørring Folkeblad

18 millioner til ny stitunnel i Tørring vækker glæde hos lokalråd og politikere

Tørring Vest set fra hovedvej A13. Fremover får den trafikerede vej en stitunnel, der skal sørge for at bløde trafikanter kan krydse sikkert. Foto: Hedensted Kommune
Folketinget har netop afsat 18 millioner kroner til en stitunnel under hovedvej A13 ved Melhedevej og Egholmvej i Tørring.

Tørring: 18 millioner til en ny stitunnel i Tørring, som skal gå under hovedvej A13 ved Melhedevej og Egholmvej, er blevet godkendt i Folketinget. Stitunnelen skal øge sikkerheden og trygheden for cyklister, der cykler mellem Vonge og Tørring.

Blandt andet vil stitunnelen være til gavn for skolebørn, som cykler til Tørring Skole, samt i forbindelse med friluftslivet i området omkring Gudenåen.

Projektet er en del af en større politisk aftale på Christiansborg, der omhandler grøn omstilling med midler til 20 konkrete cykelprojekter på statsvejene rundt om i landet.

At stitunnelen nu bliver en realitet, glæder formanden for udviklingsrådet i Tørring Brian Christiansen.

- Det er helt fantastisk, både af sikkerhedsmæssige og naturmæssige årsager, at vi får denne her stitunnel, der binder Tørring bedre sammen, siger Brian Christiansen.

Sådan ser den overordnede plan for den nye bydel ud. De grå områder er udlagt til boliger, der på initiativ fra private bygherrer eller kommunen kan lokalplanlægges. Området afgrænses af Brædstrupvej, Viborg Hovedvej (hovedvej A13) og Viborgvej. Her kan man også se, hvor den nye stitunnel kommer til at være. Illustration: Hedensted Kommune
Annonce

Ulykker med dødelig udgang

Formanden for udviklingsrådet uddyber behovet for øget trafiksikkerhed på hovedvej A13.

- Rigtig mange skole- og gymnasieelever krydser denne her vej, og det har være tæt på at gå galt flere gange. Der har også været trafikuheld med dødelig udgang for nogle år siden, siger Brian Christiansen.

Han forklarer, at udfordringerne på det konkrete vejstykke, hvor hovedvej A13 krydser med  Melhedevej og Egholmvej, blandt blandt skyldes, at hastighedsbegrænsningen hæves fra 60 til 80 kilometer i timen på et kort stykke. Her overhaler en del bilister lastbilerne, og det kan være svært for krydsende cykellister og gående at navigere i, fortæller Brian Christiansen.


At man fremover får mulighed for at komme under vejen er fantastisk. Det har jo været et stort ønske i mange år, og selvom vi har fået motorvejen fra Herning, er der fortsat en del lastbiler og tung trafik på vejen. Så det er godt, at det bliver endnu mere sikkert at færdes her fremover.

Hans Vacker (V), byrådsmedlem og medlem af udviklingsrådet i Tørring.


Byrådsmedlem og medlem af udviklingsrådet i Tørring Hans Vacker (V) kalder også den nye stitunnel for en fantastisk udvikling for Tørring og en nødvendighed for trafiksikkerheden.

- At man fremover får mulighed for at komme under vejen er fantastisk. Det har jo været et stort ønske i mange år, og selvom vi har fået motorvejen fra Herning, er der fortsat en del lastbiler og tung trafik på vejen. Så det er godt, at det bliver endnu mere sikkert at færdes her fremover, siger han.

520 millioner kroner til cykelstier

I december 2020 indgik regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre en aftale om Grøn omstilling af Vejtransporten, hvor der blev afsat 520 millioner kroner til cykelstier.

Pengene fordeles således, at der er afsat 370 millioner til anlægge og forbedre cykelstier på statsvejnettet. Disse er med Vejdirektoratets hjælp blevet fordelt på 20 nye cykelprojekter langs statens veje.

Derudover er der afsat 150 millioner kroner i 2021 til en pulje til cykelstier langs de kommunale veje, der kræver kommunal medfinansiering på 50 procent af udgiften.

Passer til bydelsplaner og vandreruter

Både Brian Christiansen og Hans Vacker fremhæver også sammenhængen mellem stitunnelen og de nye bydelsplaner i Tørring Vest som en stor gevinst.

- Stitunnelen passer som fod i hose til det projekt, der er på vej ved den gamle actionpark med nye boliger, siger Hans Vacker og fremhæver også bedre muligheder for vandreruter fra Gudenåens udspring og langs Gudenåen mod Randers, som opstår med den nye stitunnel.

- Samtidig giver stitunnelen også en flot forbindelse til Landsby Vandreruten ved Vejle, siger Brian Christiansen med henvisning til den 120 kilometer lange vandrerute omkring Vejle Ådal, hvor man på den nordlige del af ruten rammer Tørring, og som i sin helhed er inspireret af Caminoen i Spanien.

Annonce

Økonomi og tidsplan

En kommentar til den økonomiske del af projektet har byrådsmedlem Hans Vacker (V) også.

- I Hedensted Kommune er 18 millioner kroner rigtig mange penge, hvis man skulle have fundet dem alle i det kommunale budget. Så det betyder meget, at projektet er en del af finansloven, siger Hans Vacker.

Midtjyske projekter, der har fået penge med på vejen:

- Stitunnel ved Tørring (18 millioner).

- Cykelsti Studsgård - Velhustedvej (22 millioner).

- Cykelsti Harre - Nautrupvej (16 millioner).

- Cykelsti Mejlby - Hald (43 millioner).

- Cykelsti Stenholt - Nørre Knudstrup 1 (14 millioner).

- Cykelsti Stenholt - Nørre Knudstrup 2 (12 millioner).

- Cykelsti Gudum - Borumvej (23 millioner).

Vejdirektoratet skal nu udarbejde en tidsplan for anlæg af cykelprojekterne og står også for ansøgningsprocessen om midlerne til de kommunale cykelprojekter. Hedensted Kommune og de andre kommuner, der får midler til cykelprojekter, skal nemlig medfinansiere 50 procent af anlægsudgifterne.

Annonce
Annonce
Tørring Folkeblad

Ugens Politirapport uge 9

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tørring Folkeblad

Ugens Politirapport uge 7

Tørring Folkeblad

Laurits fra Tørring er favorit til at vinde årets Melodi Grand Prix: Jeg er ikke bange for nostalgi

Annonce