Annonce
Tørring Folkeblad

Drømmen for Team Matsort: 402 meter på fire sekunder!

Jørgen Sandvad Ulriksen (siddende) og Jan Skov Sørensen er henholdsvis kører/mekaniker og teamchef i Team Matsort, der dyrker dragracing.Foto: Søren E. Alwan
Dragracing-team fra Hedensted Kommune kører på specialbyggede motorcykler, der har en topspeed på henved 300 kilometer i timen. Drømmen er at tilbagelægge 402 meter på fire sekunder. Det vil kræve en stor investering i både tid og penge.
Annonce

Hedensted: I artikelserien ”Benzin i blodet” besøger vi denne gang Jørgen Sandvad Ulriksen på en stille villavej i Hedensted. Han er kører i og mekaniker/motorcykelbygger for Team Matsort, som cirka seks gange om året deltager i motorsportsevents i både Danmark og Tyskland, hvor dragracing er en del af programmet.

Dragracing er en type motorsport, hvor biler eller motorcykler konkurrerer- som regel to ad gangen – om at være først til at krydse en fast målstreg. Der køres ligeud på et fladt stykke asfalt, typisk på en flyveplads, og der køres enten 201 eller 402 meter. Det svarer lidt til at se en granat forlade en kanon, og motorcyklerne har da også monteret en meget kraftig metalbøjle bagpå, som sørger for, at motorcyklen ikke stejler ved den kraftige acceleration. Det tager således kun ni sekunder for Jørgen Sandvad Ulriksen at tilbagelægge de 402 meter, hvilket kræver en topspeed på omkring de 300 km i timen. Drømmen er imidlertid at bygge en helt ny dragracing-motorcykel, der skal have 1000 HK og køre på flydende sprængstof. Topspeed: 380 km i timen!!

- Et sådant bæst vil kunne klare de 402 meter på fire sekunder. Så vil jeg være en glad mand, siger Jørgen Sandvad Ulriksen med julelys i øjnene.

Team Matsort 2020

Teamchef: Jan ”Tand” Skov Sørensen.

Super Competition-kører: Jørgen Sandvad Ulriksen.

Super Gas-kører: Oliver Selander.

Motivator: Claus Jensen.

Motivator med mere: Michael Lind.

Hovedsponsor: Pit Værkstedet Racing Team v/ Claus Ottesen.

Sponsor: Alstrup Interprices v/ havnesmed Brian Alstrup.

Medlemmerne af teamet kommer fra henholdsvis Hedensted, Bjerre, Ølsted, Horsens og Vejle.

Annonce

To i stuen og en i gangen

Hjemme hos Jørgen Sandvad Ulriksen på Violvej i Hedensted står der to motorcykler i stuen og en i gangen. Team Matsort råder ganske vist over et værksted hos teamchefen Jan ”Tand” Skov Sørensen, der bor i Bjerre, men teamet har været så heldige, at der ikke har været behov for at bruge en masse tid på værkstedet denne vinter. Man har kunnet nøjes med at skulle trække en enkelt ledning på teamets 300 HK specialbyggede Turbo Suzuki, som er den kraftigste motorcykel i teamet.

Teamets ældste motorcykel er en Kawasaki, der ligner noget, der hoppet lige ud en Mad Max-film. Der er tale om en mere eller mindre konventionel motorcykel, der er blevet skrællet for stort set alle dele, og derpå bygget op igen - helt efter teamets egne ønsker og idéer. Eksempelvis sidder der en kompressor fra en 1,6 liters Toyota Corolla i dette fartmonster, der larmer fuldstændig vanvittigt.

- Jeg tror efterhånden naboerne her på Violvej har vænnet sig til, at det larmer lidt herfra matriklen engang imellem, siger Jørgen S. Ulriksen, der også husker en episode fra en State Prison Ink-festival på Fængslet i Horsens, hvor DK4 forsøgte at optage lyden fra den brølende Kawasaki.

- Deres lydudstyr kunne ikke klare opgave. Lyden var simpelthen for høj, siger Jørgen, der har kendt Jan Skov Sørensen i 33 år efterhånden. De sidste 20 år med Team Matsort som en fællesinteresse. De er begge to omkring de 50 år og mødte hinanden i 1987, da de var en 17-18 år.

- Vi var nogle gutter, der kørte tre på en knallert med en ordentlig skid på. Jan var den ene af de to andre, og vi har været venner lige siden, fortæller Jørgen.

Annonce

Det startede med knallerter

De er begge to uddannet maskinarbejdere og begyndte som så mange andre unge knægte at køre på knallert, da de var en 11-12 år gamle. De fandt også stor fornøjelse i at skrue i disse knallerter, så man kunne holde dem kørende, selv om de var over sidste salgsdato. Men måske også så de kunne rende lidt stærkere… Denne fascination af mekanik og fart har aldrig sluppet dem, og gør det næppe heller.

- Det er en interesse, der fylder rigtig meget i vores liv. Vi elsker at gå og skrue i motorcyklerne og udvikle nye ting på værkstedet. Det er også helt vildt fedt at tage til events såsom Mosten Race Day på Djursland, hvor det myldrer med mennesker, der er ligeså tossede med fart og maskiner, som vi er. Og det er da også megasjovt at konkurrere mod de andre farttosser. Ved Mosten Race Day har vi faktisk vundet to pokaler med vores gamle Kawasaki, siger Jørgen, der dog medgiver, at det ikke er en helt ufarlig interesse.

- Selvfølgelig er det ikke ufarligt, men jeg vil næsten sige, at det er farligere at køre på motorcykel ude i trafikken. Det kan jeg faktisk snakke med om, eftersom jeg går rundt på et stift venstreben på grund af en trafikulykke i Horsens i 1991, hvor en lastbil kørte ud foran mig, fortæller han.

Benzin i blodet

Under overskriften "Benzin i blodet" vil man her i avisen fra tid til anden støde på artikler, der handler om borgere fra Hedensted Kommune, der har benzin i blodet. Altså lokale borgere, der på forskellig vis er bidt af motorsport eller lignende motoriserede aktiviteter - hvad enten det er på to eller fire hjul.

Tips om lokale borgere, der kunne passe ind i denne artikelserie, modtages meget gerne på enten hendo@jfmedier.dk eller tlf. 72 11 42 66.

Annonce

Team Matsort og økonomien

Motorsport har ry for at være en dyr fornøjelse, men hos Team Matsort behøver medlemmerne ikke at tage ekstra jobs for at få det til at løbe rundt.

- Sidste år mener jeg vi brugte 208 kroner i reservedele på den gamle maskine. Vi kan jo lave mange af delene selv, og det sparer vi da mange penge på. Jeg vil tro, vi er kørende for under 5000 kroner om året. Så kommer der naturligvis transport, licens, mad og drikke og logi oveni, når vi skal ud til events, men det er ikke noget voldsomt stort budget, vi opererer med, siger Jørgen, der dog må indrømme, at jo ældre mænd bliver, jo dyrere bliver deres legetøj også.

- Vi går jo drømmer om at bygge den her 1000 HK dragracing-mc, der skal køre på flydende sprængstof. Det bliver en lidt pebret omgang. Vores startkapital er en gammel Jeep, som jeg skal have solgt. Det salg skulle gerne give os i nabolaget af 70.000 kroner, men det er slet ikke nok, så vi håber, der måske dukker en sponsor op, som synes, at det lyder som et spændende projekt, siger Jørgen Sandvad Ulriksen, der må siges fuldt og helt at leve op til det at have benzin i blodet.

Denne 300 HK Turbo Suzuki-mc er Team Matsorts kraftigste maskine. Den kan klare 400 meter på seks sekunder. Foto: Søren E. Alwan
Fart og mekanik er det, der driver Team Matsort. Ambitionen er at bygge en 1000 HK motorcykel, der skal køre på flydende sprængstof. Foto: Søren E. Alwan
Teamets ældste motorcykel er en gammel Kawasaki, der er bygget om, så den ligner noget fra en Mad Max-film. Den har hentet flere dragracing-pokaler hjem til teamet.Foto: Søren E. Alwan
Til artikelserien "Benzin i blodet" besøger vi Team Matsort i Hedensted, som blandt andet dyrker dragracing. Foto: Søren E. Alwan
Der er mange tekniske finesser på Team Matsorts dragracing-maskiner. Noget teamet typisk selv fabrikerer. Foto: Søren E. Alwan
Til artikelserien "Benzin i blodet" besøger vi Team Matsort i Hedensted, som blandt andet dyrker dragracing. Foto: Søren E. Alwan
Motorcykelentusiaster kan godt lide bette en øl, hvilket det her foto måske illustrerer megt godt. Foto: Søren E. Alwan
Det er ikke for meget sagt, at Team Matsorts Kawasaki ligner noget, der er hevet ud af en Mad Max-film. Foto: Søren E. Alwan
Når man åbner for denne luftventil på Team Matsorts Kawasaki vrider man de sidste hestekræfter ud af maskinen. Foto: Søren E. Alwan
Til artikelserien "Benzin i blodet" besøger vi Team Matsort i Hedensted, som blandt andet dyrker dragracing. Foto: Søren E. Alwan
Til artikelserien "Benzin i blodet" besøger vi Team Matsort i Hedensted, som blandt andet dyrker dragracing. Foto: Søren E. Alwan
Til artikelserien "Benzin i blodet" besøger vi Team Matsort i Hedensted, som blandt andet dyrker dragracing. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tørring Folkeblad

Politirapporten uge 48

Tørring Folkeblad

Tørring-butikker øger åbningstiden: Blomsterhandel bliver døgnåben og sportsbutik tilbyder morgen- og aftenshopping

Annonce